Wie heeft er wel eens mock-vlees uit de vriezer van de toko gegeten en kan me iets meer vertellen over de smaak?
Ik heb gisteren een blikje mock-kip opengemaakt en door de bami gedaan (blikje afgieten, inhoud eerst beetje opbakken met lepeltje chilibonensaus, want zonder smaakte het vies). Door de bami was de vieze smaak er niet vanaf gegaan. Het smaakte naar rubber met afgewerkte motorolie.
Ik eet mock-vlees regelmatig met veel plezier. Maar dan alleen de duck en soms de abalone, de chicken en pork vind ik echt niet lekker. Die uit blikjes dus, niet die uit de vriezer.
De duck is erg lekker vind ik, het is een soort seitan maar dan met lekkerdere smaak. Qua bereiding vind ik het lekker om het even goed af te spoelen onder de kraan (die saus brandt namelijk heel snel aan), het in kleinere stukjes te snijden, te bakken, eventueel lekker wat kerrie erbij gooien, en dan aan het eind de saus uit het blikje erbij gooien.
De abalone heeft een wat bijzonderdere structuur, heel anders dan duck en seitan, maar wel erg lekker voor af en toe.
Ze zijn erg lekker met gebakken ui en mais uit blik.
En ook erg lekker op pitabroodjes, met curry en/of mayonaise (en liefst ook ui en mais). Heerlijke maaltijd.
De duck past ook goed bij nasi.