Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3900 Gepost op: 17 juli 2011, 13:11:07 »
Ik heb van die blikken visvormpjes (vraag me niet hoe ik er aan kom) (nee An) waar volgens mij v1ssalade mee hoort te worden gevormd. Wat kan ik er als vega mee doen?

Een zeewiermousse?
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2011, 13:13:12 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Re: Kookvragen
« Reactie #3901 Gepost op: 17 juli 2011, 13:19:32 »
Ik heb van die blikken visvormpjes

Andere vraag dan:
Bedoel je visvormpjes van blik, of blikken vol met visvormpjes?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3902 Gepost op: 17 juli 2011, 13:33:13 »
of blikken vol met visvormpjes?
Ik weet het, het was een uitdaging toch wat te vinden. Maar dan had ik het wel op die manier geschreven.

Liever had ik ook gehad dat je de andere uitdaging was aangegaan. Maar ja :P

Ik had ook direct Selly kunnen PB-en, maar ja, wat heeft het forum daaraan :P
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2011, 13:43:13 door Christiaan »
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3903 Gepost op: 17 juli 2011, 17:07:52 »
Ik heb van die blikken visvormpjes (vraag me niet hoe ik er aan kom) (nee An) waar volgens mij v1ssalade mee hoort te worden gevormd. Wat kan ik er als vega mee doen?


Ik dacht iets met silkentofu. Kun je niet een veggie mapu tofu maken in die vorm?
Ik heb geweldige zin trouwens in mapu tofu, dat helpt niet.
Ben bang dat met silkentofu het wellicht wel uit de vorm valt. Hoe doen ze dat met zo'n v1ssalade, waar houden ze dat mee in vorm?
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3904 Gepost op: 17 juli 2011, 17:50:20 »
Ik heb van die blikken visvormpjes (vraag me niet hoe ik er aan kom) (nee An) waar volgens mij v1ssalade mee hoort te worden gevormd. Wat kan ik er als vega mee doen?


Ik dacht iets met silkentofu. Kun je niet een veggie mapu tofu maken in die vorm?
Ik heb geweldige zin trouwens in mapu tofu, dat helpt niet.
Ben bang dat met silkentofu het wellicht wel uit de vorm valt. Hoe doen ze dat met zo'n v1ssalade, waar houden ze dat mee in vorm?
Gelatine.

Het leukste lijkt me dus om het ook wat vissigs te laten hebben. Vandaar de zeewier. Dat past dan vast ook wel weer met de agar die wij moeten gaan gebruiken. O wacht, agar was niet uit zeewier?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re: Kookvragen
« Reactie #3905 Gepost op: 18 juli 2011, 11:38:42 »
Ik ga vandaag voor het eerst hummus proberen te maken (maar na het hummus draadje gelezen te hebben, durf ik niet meer zo goed, haha.) en ik wil dit morgen aan mijn vriend meegeven in de lunch trommel als dip/smeersel zodat hij zijn eigen broodje kan bouwen. Ik ga er lekker turks brood bij geven, maar welk beleg past er nog meer bij? En welke groenten zijn lekker om er bij te geven? Ik heb nog nooit hummus gegeten en weet dus nog niet hoe het smaakt.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3906 Gepost op: 18 juli 2011, 15:21:09 »
Ik vind het snel muf en wrang smaken, maar ik ben dan ook niet zo van de tahin. Baba ganoush vind ik dan weer wel goed te eten. Ik zou er een wortel bij eten en radijsjes.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3907 Gepost op: 18 juli 2011, 16:24:30 »
Op brood vind ik het lekker met komkommer en tomaat, of met gegrilde groenten zoals courgette en aubergine. Als dip is het lekker met allerlei rauwkost. Ik zou wel zuinig zijn met de tahin want het wordt inderdaad al snel een beetje bitter.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3908 Gepost op: 18 juli 2011, 18:04:48 »
De 'muffe' smaak van tahin vind ik goed op te lossen door citroensap.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3909 Gepost op: 18 juli 2011, 18:42:46 »
En er mag ook best een plens olijfolie in.

Ik heb wel eens blikhummus van de turk en die is inderdaad niet te nakken. Tegelijk te muf en te zuur. Hoe lukt je dat nou?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re: Kookvragen
« Reactie #3910 Gepost op: 18 juli 2011, 22:06:53 »
Ik had het recept gebruikt uit de studenten kookgids vega. (eerst al die velletjes van die kikkererwten afhalen  ::)) Maar ze hadden daar 2.5 dl aan citroensap staan, ik had het al verminderd naar 1dl, maar toch is ie nog aan de zure kant. Verder is ie toch best goed geworden, zelfs nadat hij even gestaan had. Ik heb wel het recept flink verbouwd en nog water toegevoegd, komijn, koriander en paprikapoeder. Ik geef hem nu met verse spinazie, reepjes paprika en komkommer.

Ik zal de volgende keer (van de week misschien al, want heb nog veel over) eens proberen met gegrilde courgette/aubergine :)

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3911 Gepost op: 18 juli 2011, 23:38:22 »
ik laat de velletjes er altijd opzitten, hummus mag best wat substantie hebben! zelf houd ik van veel tahini en veel citroen, dat is eigenlijk ook hoe mijn familie het altijd maakt. Maar het mooie van hummus is dat je het zo fris kunt maken als je zelf wilt!
hoe ik het geleerd heb van mijn (syrische) familie: op 250 g gedroogde kikkererwten (of 400 g uit blik, stuk sneller): 2 goede citroenen, beetje bij beetje t sap toevoegen tot je tevreden bent, 2 tenen knoflook, paar goeie eetlepels tahini (ik zou zeggen ongeveer 100 ml en de tahini goed mengen van te voren), ook weer tot je tevreden bent.
nadat je het in de koelkast gezet hebt, wordt het nog iets dikker. roer wanneer je t opdient dus nog wat citroen of water doorheen. besprenkel 't tot slot met wat olijf olie en paprikapoeder (voor de sier) en leg bijvoorbeeld 3 kalamata olijven in het midden van de schaal.
Het blijft zeker wel 3 dagen goed (langer heb ik nooit geprobeerd, want tegen die tijd is het altijd al wel op  ;D)
en dan... lekker dippen ;) rauwe paprika en komkommer zijn er super bij, evenals frisse, knapperige slablaadjes. doordat de hummus een puree is, vind ik juist knapperige dippers een goede keuze.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3912 Gepost op: 19 juli 2011, 00:41:29 »
ehm o ja! hihi er gaat natuurlijk ook een snuf zout in

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3913 Gepost op: 19 juli 2011, 01:23:58 »
over de visvormpjes:

of iets met kleefrijst... Kun je ook snippers zeewier doorheen doen...

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3914 Gepost op: 19 juli 2011, 01:46:51 »
Voor een recept heb ik 'cream cheese' nodig. De kookboekenschrijfster prefereert deze: http://organicvalley.custhelp.com/cgi-bin/organicvalley.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=133

Waar moet ik dat mee vervangen? Naturel Philadelphia of Mon Chou of ...?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3915 Gepost op: 19 juli 2011, 08:53:54 »
Voor welk recept is het? Over het algemeen neig ik naar philadelphia naturel, maar het hangt ook even van het recept af.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3916 Gepost op: 19 juli 2011, 08:55:34 »
Ik zou ook voor de Philadelphia (of huismerkvariant) gaan. Monchou vind ik niet prettig om mee te werken, smelt niet handig en lijk je te moeten verdunnen oid.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re: Kookvragen
« Reactie #3917 Gepost op: 19 juli 2011, 09:37:49 »
ik laat de velletjes er altijd opzitten, hummus mag best wat substantie hebben! zelf houd ik van veel tahini en veel citroen, dat is eigenlijk ook hoe mijn familie het altijd maakt. Maar het mooie van hummus is dat je het zo fris kunt maken als je zelf wilt!
hoe ik het geleerd heb van mijn (syrische) familie: op 250 g gedroogde kikkererwten (of 400 g uit blik, stuk sneller): 2 goede citroenen, beetje bij beetje t sap toevoegen tot je tevreden bent, 2 tenen knoflook, paar goeie eetlepels tahini (ik zou zeggen ongeveer 100 ml en de tahini goed mengen van te voren), ook weer tot je tevreden bent.
nadat je het in de koelkast gezet hebt, wordt het nog iets dikker. roer wanneer je t opdient dus nog wat citroen of water doorheen. besprenkel 't tot slot met wat olijf olie en paprikapoeder (voor de sier) en leg bijvoorbeeld 3 kalamata olijven in het midden van de schaal.
Het blijft zeker wel 3 dagen goed (langer heb ik nooit geprobeerd, want tegen die tijd is het altijd al wel op  ;D)
en dan... lekker dippen ;) rauwe paprika en komkommer zijn er super bij, evenals frisse, knapperige slablaadjes. doordat de hummus een puree is, vind ik juist knapperige dippers een goede keuze.

Mijn vriend en ik houden niet van velletjes, haha. Dus ik had ze er voor de zekerheid maar afgehaald. Ik vind het er ook totaal niet smakelijk uitzien. Verder klinkt het wel lekker. Ik had ook al gemerkt dat de hummus behoorlijk wat dikker wordt. Mijn vriend heeft het vandaag mee in de trommel, maar ik ga er straks zelf ook nog mee lunchen. Dus ben benieuwd wat ik er nu uiteindelijk van ga vinden :) Heb gisteren wel wat geproefd op brood, maar toen was ie nog niet in de koelkast geweest.

Voor een recept heb ik 'cream cheese' nodig. De kookboekenschrijfster prefereert deze: http://organicvalley.custhelp.com/cgi-bin/organicvalley.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=133

Waar moet ik dat mee vervangen? Naturel Philadelphia of Mon Chou of ...?

Of Boursin Cuisine. Die heb je ook in verschillende smaken geloof ik (ik gebruik meestal de kruiden variant) maar dat ligt dus aan het recept. Of roomkaas van de toko, volgens mij is het Griekse. Die heeft een hele romige, volle smaak.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2011, 09:40:46 door Uniflame »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3918 Gepost op: 19 juli 2011, 11:52:28 »
Voor welk recept is het? Over het algemeen neig ik naar philadelphia naturel, maar het hangt ook even van het recept af.

Ik zou ook voor de Philadelphia (of huismerkvariant) gaan. Monchou vind ik niet prettig om mee te werken, smelt niet handig en lijk je te moeten verdunnen oid.

Het is voor ijs bedoeld.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3919 Gepost op: 19 juli 2011, 12:08:34 »
Nu heb ik geen directe ervaring met monchou koud gebruiken, maar mijn idee is dat het ook naar gaat zijn. Dan toch naturel roomkaas. Let er even op dat deze niet te zout is. Ik heb bij meneer een keer naturel roomkaas (dacht van de Aldi) gegeten en die smaakte zoutig, is niet zo lekker in je ijs lijkt me. Ik weet niet of Philadelphia een zoutige smaak heeft, ik eet huismerkspullen meestal.
Iets als dikke (Turkse) yoghurt zou eventueel ook nog kunnen, qua structuur die overeenkomend is. Dan wel die hele dikke van 10% vet nemen, susmek oid heet het. En die zou je ook nog even als hangop kunnen laten uitlekken, om het nog dikker te maken. Dan gaat ook het laatste minieme zuurtje er een beetje af. Blijkt het alsnog te dun/vloeibaar te zijn, kan je dat theoretisch weer indikken met iets als maizena of aardappelmeel ofzo. Ik geef geen garanties voor de uiteindelijke ijsstructuur.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy