Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3880 Gepost op: 06 juli 2011, 16:08:07 »
Kan je voor koekjes baking soda vervangen door wijnsteenbakpoeder of wordt het dan helemaal niks?
Ik heb geen baking soda en ook geen tijd om het te kopen.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3881 Gepost op: 06 juli 2011, 16:38:28 »
Ja, prima.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3882 Gepost op: 07 juli 2011, 16:36:00 »
Ik heb eigenlijk heel veel droge peulvruchten in huis. Heel veel, als voor een gezin met 10 kinderen. Bonen eet ik meestal als chili sin carne en linzen meestal als (warme) salade. Ik heb geen bonen geweekt, dus voor vandaag geen bonen. Blijven de linzen over. Ik heb puy-linzen, 2 soorten nep-puylinzen, rode linzen, berglinzen en van die grotere grijze/bruine linzen. Iemand nog leuke ideetjes?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3883 Gepost op: 07 juli 2011, 18:22:03 »
Mercimek Corbasi, oftwel Turkse linzensoep!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3884 Gepost op: 07 juli 2011, 19:50:57 »
Ja, dat is een goed idee. Ik kan daarvan ook porties invriezen of in pot doen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3885 Gepost op: 07 juli 2011, 20:52:30 »
Ik maak het altijd adh van dit recept, ooit gekregen van Christiaan: http://www.superluminal.com/cookbook/soup_lentil.html

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3886 Gepost op: 08 juli 2011, 16:34:58 »
DuPuys linzen zijn heerlijk met wat tomatenpasta. Het heeft verder niks nodig, die 2 smaken samen zijn goddelijk.
Supermakkelijk tussendoor dus.

Ik heb pas geleden een linzensalade gemaakt uit het kookboek Veganomicon, met oa. radijs en mosterd. Heerlijk.
Voor op brood vind ik linzen met tofugehakt (met name die van Tivall) wat specerijen en eventueel gebakken ui geweldig. Bij avondeten is het ook lekker.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3887 Gepost op: 09 juli 2011, 15:56:15 »
Verlate reactie: baksoda, bakpoeder, wijnsteendinges: allemaal zuiveringszout dat is NaHCO3 ofwel natriumwaterstofcarbonaat (oude namen: dubbelkoolzure soda of natriumbicarbonaat) dat met wat wijnsteenzuur vermengd is. Breng er water bij, de massa wordt licht zuur door het wijnsteenzuur en er komt kooldioxide vrij door de reactie van het waterstofcarbonaat  met het zuur.
Koop dus gewoon goedkoop bakpoeder en laat je niet door veggiewinkels, die hetzelfde duur verkopen met met mooie namen, in de luren leggen. Verder zijn die veggie winkels natuurlijkj prima en hebben ze veelal geode producten. Maar dat 'bakpoeder met wijnsteenzuur' is bijna (bijna) zoiets als keukenzout met chloride of druivensuiker met glucose.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2011, 15:59:15 door niewied »
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3888 Gepost op: 09 juli 2011, 20:33:01 »
Verlate reactie: baksoda, bakpoeder, wijnsteendinges: allemaal zuiveringszout dat is NaHCO3 ofwel natriumwaterstofcarbonaat (oude namen: dubbelkoolzure soda of natriumbicarbonaat) dat met wat wijnsteenzuur vermengd is. Breng er water bij, de massa wordt licht zuur door het wijnsteenzuur en er komt kooldioxide vrij door de reactie van het waterstofcarbonaat  met het zuur.
Koop dus gewoon goedkoop bakpoeder en laat je niet door veggiewinkels, die hetzelfde duur verkopen met met mooie namen, in de luren leggen. Verder zijn die veggie winkels natuurlijkj prima en hebben ze veelal geode producten. Maar dat 'bakpoeder met wijnsteenzuur' is bijna (bijna) zoiets als keukenzout met chloride of druivensuiker met glucose.
Helemaal niet. Baking soda is alleen natriumbicarbonaat, terwijl bakpoeder natriumbicarbonaat met een vast zuur is. Bicarbonaat alleen ontleedt pas bij verhitting, terwijl inderdaad bakpoeder al koolzuur oplevert als het nat wordt. Bakpoeder kan echter ook citroenzuur bevatten, dus niet per se wijnsteenzuur. Wat het ecologische reform bio gezondheidsvoordeel van die laatste is, zou ik niet weten, maar de aanduiding is niet per se loos.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3889 Gepost op: 11 juli 2011, 12:22:04 »
@heer Chr. Ja, die citroenzuur verzweeg ik met opzet om de zaak niet te compliceren. Je kunt ook een drup azijn erbij doen, of een zuurpruim.
Dat baksoda alleen puur waterstofcarbonaat is, wist ik niet. Keukentaal, misleidtaal. Dank voor de aanvulling.


NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3890 Gepost op: 14 juli 2011, 14:31:42 »
Hoe lang blijft (donkere) sojasaus goed op kamertemperatuur? We kunnen geen datum vinden op de fles/etiket.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3891 Gepost op: 14 juli 2011, 14:37:45 »
Hoe lang blijft (donkere) sojasaus goed op kamertemperatuur? We kunnen geen datum vinden op de fles/etiket.

Het is al gefermenteerd dus veel kan er denk ik niet mis mee gaan.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3892 Gepost op: 14 juli 2011, 17:15:32 »
Heel lang  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3893 Gepost op: 14 juli 2011, 18:26:06 »
Er kan evt wat kaamgist op gaan groeien, zo een wittig vlies, maar dat is niet erg, eraf scheppen. Maar kan best dat er niks gebeurt. Door de pekel blijft de sojasaus inderdaad heel lang goed
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3894 Gepost op: 14 juli 2011, 18:44:18 »
Te laat, heb net een nieuw flesje gekocht, damn...

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3895 Gepost op: 15 juli 2011, 20:18:44 »
Kan je losse granaatappelpitjes invriezen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3896 Gepost op: 15 juli 2011, 20:22:03 »
Kan je losse granaatappelpitjes invriezen?

Interessant.. ik heb eigenlijk geen idee. Ik vraag het eens op twitter.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3897 Gepost op: 15 juli 2011, 20:29:02 »
Ik heb 1 best grote granaatappel namelijk en ik ga niet alle pitjes gebruiken. De rest weggooien vind ik zonde en binnen 2 dagen weer granaatappelpitjes eten gaat het denk ik niet worden. Ik kook namelijk al meestal voor 2 dagen. Het zou wel handig zijn als het wel kon.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3898 Gepost op: 15 juli 2011, 20:30:13 »
Ik heb 1 best grote granaatappel namelijk en ik ga niet alle pitjes gebruiken. De rest weggooien vind ik zonde en binnen 2 dagen weer granaatappelpitjes eten gaat het denk ik niet worden. Ik kook namelijk al meestal voor 2 dagen. Het zou wel handig zijn als het wel kon.

Ze doen het een dag of 4,5 na aansnijden in de koelkast. Ik heb er hier 1 van vorige week die nog jofel is geloof ik
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3899 Gepost op: 15 juli 2011, 20:32:19 »
http://www.solo.be/nl/ingredienten/granaatappel.htm
Schijnbaar moet het wel kunnen. Nu begrijp ik van die website dat je alleen de schil eraf haalt en het ophangsysteem van de pitjes niet, maar lijkt mij dat dat voor invriezen weinig uit moet maken. Eens kijken of ik nog een lege ijsklontenvorm heb, kan ik kleine porties invriezen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy