Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3720 Gepost op: 26 maart 2011, 17:16:31 »
Ik doe geen melk in de rouxsaus, maar bouillon. Een bechamel (dus met melk) kan natuurlijk ook.
Andijvie heeft een vrij lichte en subtiele smaak. Ik zou er dus geen extreme of zware smaken tegenover stellen. Dingen als mosterd en mierikswortel kan wel, een saus met stukjes rode paprika en zwarte olijven lijkt me te sterk en de lichte anijvie verdringen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3721 Gepost op: 26 maart 2011, 17:27:03 »
Ik vind een tomatensausje met knoflook erg lekker bij de andijvie. Als je toch iets met een melksausje wilt hebben (rouxsaus met bouillon klinkt trouwens ook als een goede optie), dan wellicht met bonenkruid of oregano erdoor.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3722 Gepost op: 26 maart 2011, 17:27:21 »
Roux met groentebouillon is misschien ook wel een optie.
Er is net besloten dat het vanavond de Mexicaan wordt, dus dan mag de andijvie tot morgen wachten  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3723 Gepost op: 26 maart 2011, 17:28:27 »
Eelco, hoe maak je zo'n tomatensausje?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3724 Gepost op: 26 maart 2011, 17:52:29 »
Eelco, hoe maak je zo'n tomatensausje?
Het is dan wel niet tomatenseizoen, maar ik gebruik stiekem af en toe toch verse tomaten (aus Holland). Neem 4-5 tomaten. Huid verwijderen, in stukjes snijden. Olijfolie in pan verhitten, teentje geperste knoflook (en evt. een pepertje, maar dat is misschien te heftig voor andijviestamppot) heel kort aanbraden, tomaten erbij, kruiden met zout en suiker en op een laag vuurtje in laten dikken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3725 Gepost op: 26 maart 2011, 18:36:10 »
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3726 Gepost op: 26 maart 2011, 20:08:58 »
Eelco, hoe maak je zo'n tomatensausje?
Het is dan wel niet tomatenseizoen, maar ik gebruik stiekem af en toe toch verse tomaten (aus Holland). Neem 4-5 tomaten. Huid verwijderen, in stukjes snijden. Olijfolie in pan verhitten, teentje geperste knoflook (en evt. een pepertje, maar dat is misschien te heftig voor andijviestamppot) heel kort aanbraden, tomaten erbij, kruiden met zout en suiker en op een laag vuurtje in laten dikken.
Thanks, dat klinkt wel heel simpel  :)

@Selly: ook niet verkeerd, heb alleen niet al die dingen standaard in huis. En hoe zou ik meneer zijn lijkenjus-uit-een-potje van Maggi kunnen ontnemen ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3727 Gepost op: 27 maart 2011, 16:10:30 »
Eelco, hoe maak je zo'n tomatensausje?
Het is dan wel niet tomatenseizoen, maar ik gebruik stiekem af en toe toch verse tomaten (aus Holland).
Bliktomaten mogen niet?

Je zit dus wel het hele concept stamppot (namelijk: maar één pan vuil maken) om te draaien zo, he?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3728 Gepost op: 27 maart 2011, 17:13:14 »
Hij mag afwassen  8)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3729 Gepost op: 27 maart 2011, 18:00:47 »
Hij mag afwassen  8)
Ik verwacht niks anders van een barbaar die sju bij zijn andijviestamppot wil. Sowieso is het hele concept sju al behoorlijk pervers als er geen stukkie vlees gebakken wordt. Eigenlijk vallen alle vegetarische jus ook onder vleesvervangers, en u weet wat ik daar tegen heb.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3730 Gepost op: 27 maart 2011, 18:07:09 »
Er zitten ook al Tivallspekjes bij. En meneer sprak net zijn voorkeur uit voor mijn standaard sausje  ::)
Zucht... hoe ben ik ooit aan zo'n onavontuurlijke eter gekomen...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3731 Gepost op: 07 april 2011, 13:45:13 »
Ik wilde vanavond eigenlijk courgettetaart eten, maar mijn oorspronkelijke bereidingswijze kan niet meer.

Ik deed altijd cheapass-botervrije bladerdeeg of hartigtaartdeeg in een lage ovenschaal, daarop een laagje verkruimelde zachte geitenkaas met een beetje sojaroom, en daar stak ik dan plakjes courgette in, die even gemarineerd waren in olie, knoflook, en kruiden. Ik zette de courgette op zijn zijkant, en dat kon, omdat er een zacht prutje was waar ze in bleven staan.

Maar als ik hier de geitenkaas gewoon weglaat, dan hou ik alleen maar sojamelk over, en afgezien van dat me dat minder lekker lijkt, werkt dat vast ook niet. Wat zou ik kunnen gebruiken ipv geitenkaas?

(En dan wil ik het eigenlijk ook weten voor de pastinaaktaart van Annemieke, want daar heb ik hetzelfde probleem, behalve dan dat ik de pastinaakplakjes wel gewoon neerleg)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline niewied

  • *****
  • 1.913
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3732 Gepost op: 07 april 2011, 13:49:41 »
gewoon gemalen kaas
NW: hoogste tijd voor spijs en drank

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3733 Gepost op: 07 april 2011, 13:55:16 »
Nee, ga ik dood van, had ik er misschien bij moeten zeggen.

Zuivel en ei kunnen niet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3734 Gepost op: 07 april 2011, 14:27:01 »
Kan je geen dikke melksaus maken met sojamargarine, bloem en sojamelk? Bijkruiden en dan de schijfjes courgette erin steken.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3735 Gepost op: 07 april 2011, 14:50:34 »
Oh, een roux met sojamelk, da's wel een goed idee, ik doe meestal water of bier/wijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3736 Gepost op: 07 april 2011, 15:21:59 »
En van die veganistische 'kaas' uit de biowinkel, kan je daar wel tegen?

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3737 Gepost op: 07 april 2011, 16:04:08 »
Wat je eventueel ook kunt proberen, is silken tofu (van die zachte) blenden met wat sojamelk/room. In ieder geval zou ik er flink wat extra kruiden/zout/peper door doen, om de sterke smaak van de geitenkaas een beetje 'op te vangen'.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3738 Gepost op: 07 april 2011, 16:09:41 »
Oh dat is een goede. Moet t misschien wel morgen worden want weet niet niet of natuurwinkel bij mij silken tofu heeft, en de AH heeft t zeker niet, maar mijn AH wel.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3739 Gepost op: 07 april 2011, 20:04:47 »
Je kan wel soja eten toch? Wat ik zelf altijd doe bij hartige taarten is tofu ricotta maken (ik kan je het recept wel sturen) en dat erdoor heen mengen. Ik maak eigenlijk vooral spinazietaart dus dan doe ik er meestal voor de stevigheid ook nog wat no-egg doorheen, maar ik denk dat dat met courgette niet nodig is.