Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 26 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3640 Gepost op: 10 januari 2011, 10:42:34 »
dat laatste bedoelde ik ook. Met een mandoline kun je lang niet alles snijden, en er bestaan geen keukenmachines (voor particulieren) waar je een hele pompoen of kool in kunt gooien, en dat er dan de stukken die je nodig hebt uit komen.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3641 Gepost op: 10 januari 2011, 12:37:04 »
Ik gebruik de finger guard amper. Ik sta die altijd te snijden ipv de radijsjes zelf.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3642 Gepost op: 10 januari 2011, 12:46:57 »
:gossip: ik durf de mandoline niet meer te gebruiken sinds ik, toen ik hem net vijf minuten had, ineens heel onvegetarische worteljulienne had...
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3643 Gepost op: 10 januari 2011, 12:50:33 »
Ja, dat heb ik ook een keer gehad toen ik om 6 uur 's ochtends komkommersalade stond te maken. En daarna beteuterd bij de dokter dat alles nog wel zo vega was, tot aan de komkommers. Ik heb daarna ook geen hap van het hele menu meer genomen, ik had een aardig plakje duim en een halve nagel afgesneden en was er kotsmisselijk van.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3644 Gepost op: 10 januari 2011, 12:52:21 »
Sindsdien trek ik mijn vingers in als ik aan de mandoline denk en kijk ik L lief aan als ik gratin wil eten...
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3645 Gepost op: 10 januari 2011, 19:32:33 »
Ik gebruik de finger guard amper. Ik sta die altijd te snijden ipv de radijsjes zelf.
??? Ik snap het niet, wat sta je nou te snijden dan?
Moet je dan niet gewoon voorgesneden groente kopen? En het licht dimmen?
Vandaag gebruikt en het licht is gedimd en de kaarsen zijn aan :)
:gossip: ik durf de mandoline niet meer te gebruiken sinds ik, toen ik hem net vijf minuten had, ineens heel onvegetarische worteljulienne had...
Oja, dankzij een nieuw aardappelschilmesje van 50 cent heb ik een keer bijzonder helderrode rode kool gehad  :-X
Ja, dat heb ik ook een keer gehad toen ik om 6 uur 's ochtends komkommersalade stond te maken. En daarna beteuterd bij de dokter dat alles nog wel zo vega was, tot aan de komkommers. Ik heb daarna ook geen hap van het hele menu meer genomen, ik had een aardig plakje duim en een halve nagel afgesneden en was er kotsmisselijk van.
:pet: Dat klinkt wel vrij ernstig, durf je dat ding nog steeds wel te gebruiken?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3646 Gepost op: 10 januari 2011, 21:03:29 »
Ik snij dan de plastieken finger guard ipv bv de radijsjes. Ik gebruik de mandoline nog wel, maar niet meer on 6 uur 's ochtends. En dat wat ik ermee snij, ook niet meer helemaal op tot aan het einde. En ik denk er beter bij na, dat scheelt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3647 Gepost op: 10 januari 2011, 21:21:43 »
Ergo, je vindt de mandoline een mooie aanvulling op een (aardappelschil)mesje? Of gebruik je de mandoline in de praktijk toch niet zo heel vaak?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3648 Gepost op: 10 januari 2011, 22:19:21 »
Ja, ik zou niet meer zonder kunnen. Schilmesje is om te schillen, mandoline gebruik ik om plakjes te snijden/schaven en jullienne. Dat lukt me niet met een gewoon mes, laat staan een schilmesje. Ik gebruik de mandoline meerdere keren per week. Ik ben er ook meer komkommers van gaat eten, omdat ze met de mandoline makkelijker in dunne plakjes te snijden zijn voor de komkommersalade.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3649 Gepost op: 12 januari 2011, 14:57:58 »
Vanavond wil ik iets ratatouille-achtigs maken, zal ik dat in een koekenpan doen of in de oven? M.a.w. levert de oven een meerwaarde op qua smaak?
En ik kan er couscous bij eten of polenta: couscous heb ik twee keer eerder in mijn leven gegeten (de eerste keer vond ik niet lekker, de tweede keer wel), polenta heb ik nog nooit gegeten of klaargemaakt, maar er staat een zak in mijn kast (uit Oostenrijk). Op internet kwam ik een recept tegen: polenta koken, storten, af laten koelen, in stukken snijden en die stukken onder de grill.
Oh ja, gewoon zilvervliesrijst erbij of iets van aardappels kan natuurlijk ook nog.
Wat zal ik eens gaan doen?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3650 Gepost op: 12 januari 2011, 15:18:51 »
Ik vind een grillsmaakje aan de groente altijd wel leuk. In een koekenpan is dat toch anders. Polenta heb ik ook nog nooit gegeten of klaargemaakt, couscous kan erg leuk zijn. Neem geen Lassi-toverrijstcouscous, maar gewoon echte. Ik vind de biologische van de AH ook geen vervelende couscous.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3651 Gepost op: 12 januari 2011, 15:19:13 »
Ik zou het lekker in de pan maken.
Ik vind polenta op de manier die jij beschrijft niet zo super lekker (te machtig en plakkerig; ik vind gebakken polenta beter maar dat past weer niet bij ratatouille) maar er zijn volkstammen die het wel lekker vinden zo. Couscous erbij is prima. Je kunt de gare couscous ook in een klont boter even opbakken met wat kaneel, komijn en cayennepeper, da's wel lekker erbij.
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3652 Gepost op: 12 januari 2011, 15:21:31 »
Ik heb biologische couscous van AH, was de enige die ik kon vinden.
@Selly, waar eet jij gebakken polenta bij?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3653 Gepost op: 12 januari 2011, 15:47:17 »
Ik eet polenta bv bij een salade met ook wat kaas en gegrilde groente.
,,,,فلافل

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3654 Gepost op: 26 januari 2011, 11:04:42 »
Hoe maken jullie je carrotcake (als je die maakt tenminste...)?
Ik heb een recept met als enige specerij kaneel, maar ik wil de cake graag wat spannender maken. wat kan ik er nog meer bij doen; kruidnagel, gember?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3655 Gepost op: 26 januari 2011, 11:05:26 »
Kardemom.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3656 Gepost op: 26 januari 2011, 11:09:14 »
Anijszaad, pistachenoten combineren ook erg goed.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3657 Gepost op: 26 januari 2011, 14:56:56 »
Ik doe er gemalen korianderzaad door en grof gehakte pecannoten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3658 Gepost op: 26 januari 2011, 18:17:36 »
Ik kocht gele rapen op de markt, kan ik er iets exotisch mee of doe ik die gewoon in de tagine of couscousmengeling?

edit: of laat maar: ik vond net de koolraapdraad  ::)
tenzij er iemand nog iets geweldig weet wat daar nog niet vernoemd is?
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2011, 18:25:54 door Joske »

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3659 Gepost op: 29 januari 2011, 07:46:20 »
kan ik er iets exotisch mee of doe ik die gewoon in de tagine of couscousmengeling?
couscous is dus niet exotisch?  ;)