Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3540 Gepost op: 10 november 2010, 11:48:42 »
Daar ga ik me eens geestelijk op voorbereiden. Nadeel is dat je hier 'In the middle of f*cking nowhere' het comfort van de kant-en-klare kapsalon moet missen, en er pas van kan genieten als je eerst zelf falafel hebt gemaakt en friet hebt gebakken. En oh ja zelf je kaas hebt geraspt, de sla hebt geoogst en van 50 slakken hebt ontdaan, en zelf je knoflooksaus hebt gemaakt.
Nea worries: de oven hoef ik niet op te stoken, die werkt gewoon op elektra. Dat wordt schmullen!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3541 Gepost op: 10 november 2010, 11:53:59 »
Daar ga ik me eens geestelijk op voorbereiden. Nadeel is dat je hier 'In the middle of f*cking nowhere' het comfort van de kant-en-klare kapsalon moet missen, en er pas van kan genieten als je eerst zelf falafel hebt gemaakt en friet hebt gebakken. En oh ja zelf je kaas hebt geraspt, de sla hebt geoogst en van 50 slakken hebt ontdaan, en zelf je knoflooksaus hebt gemaakt.
Nea worries: de oven hoef ik niet op te stoken, die werkt gewoon op elektra. Dat wordt schmullen!

Ik zou hem zelf met vega-shoarmareepjes doen, maar die wordt zeker ook lastig daar. Ik dacht dat jij toegang tot goodbite had?
,,,,فلافل

Re: Kookvragen
« Reactie #3542 Gepost op: 20 november 2010, 20:51:24 »
Heb vandaag voor de 1e keer rode linzen gegeten. 'K had er spaghetti-saus, gekookte worteltjes en gebakken champignons bij gedaan, maar was geen succes... :P

Ik wil toch wel vaker linzen gaan eten omdat ik, vanwege 5x per week (kracht)training nogal wat eiwitten nodig heb. Hoe eten jullie linzen zodat ze een beetje lekker zijn?




Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3543 Gepost op: 20 november 2010, 21:19:15 »
Je kan er ook kroketjes van draaien. Heb ik ook gedaan met de krokettenmeet en die waren best lekker. Eten met chilisaus.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3544 Gepost op: 20 november 2010, 21:26:18 »
linzensoep, klinkt suf is het zeker niet!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Kookvragen
« Reactie #3545 Gepost op: 21 november 2010, 16:53:37 »
Dahl van maken, of in een shepherds pie! Linzen zijn erg lekker, maar spaghetti saus lijkt me geen fijne combinatie.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3546 Gepost op: 21 november 2010, 21:05:37 »
Gekookt door gerechten heen (oranje past bij sommige rijst-gerechten wel goed, bruine uit blikjes ook) of er burgers van maken. Burgers is wel veel lekkerder, maar ik heb meestal geen zin er zoveel moeite voor te doen.
Ik heb pas geleden in het kookboek Veganomicon een vegan recept voor Cholent gevonden. Met kidneybonen, linzen en limabonen, dus véél peulvrucht. Dat was echt een succes, heerlijk spul!

Re: Kookvragen
« Reactie #3547 Gepost op: 22 november 2010, 21:13:47 »
Zie hier namen van produkten waarvan ik echt nog nooit heb gehoord, maar zal er 's induiken.

Bedankt voor de reacties!

 :worshippy:

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3548 Gepost op: 22 november 2010, 22:17:57 »
Een Indiaas kookboek of receptensite zoeken is ook een goed idee als je linzen-recepten wil. Die hebben ze in overvloed, en meestal érg lekker.

Re: Kookvragen
« Reactie #3549 Gepost op: 03 december 2010, 19:13:13 »
Toppertje hier: linzen met groentecurry. Linzen kook ik altijd in de veg. bouillon, en niet te lang zodat ze nog een beetje bite hebben. Daarnaast flink wat groenten (naar smaak) eventueel blancheren en roerbakken met indiase currypasta, verkrijgbaar bij Appie. Lekker met rijst en pappadums. Wij vinden het wel belangrijk dat alle componenten niet door elkaar gemikt worden, dus serveren op een groot bord.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #3550 Gepost op: 04 december 2010, 08:43:22 »
Heb vandaag voor de 1e keer rode linzen gegeten. 'K had er spaghetti-saus, gekookte worteltjes en gebakken champignons bij gedaan, maar was geen succes... :P

Ik wil toch wel vaker linzen gaan eten omdat ik, vanwege 5x per week (kracht)training nogal wat eiwitten nodig heb. Hoe eten jullie linzen zodat ze een beetje lekker zijn?



Ik maak regelmatig spaghettisaus van rode linzen, met oa geroosterde paprika en dan pureren.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Re: Kookvragen
« Reactie #3551 Gepost op: 04 december 2010, 16:36:01 »
Ik kan me herinneren dat er op Ko&zo een keer een recept (als je dat zo mag noemen voor zo'n gerecht) stond voor Veggie Kapsalon, of heb ik het mis?

Nee, dat wilde ik wel graag, maar er was niemand bereid het te maken  ;D Maar Christiaan heeft een uitleg gegeven hoe hij de Vega kapsalon maakt waar je vast wel wat aan hebt, en die staat hier

OMG, wat smeeeerig  ;D! Met gierstkoekjes in plaats van friet lijkt ie me trouwens wel lekker. En dan vervang ik de shoarma door falafel. En ik zou niet weten waarom ik het dan nog de oven in zou mikken... lijkt me een beetje dubbelop en ook niet zo lekker met die rauwkost  :-X. Dank voor dit vieze 'recept': ik weet nu in ieder geval wat we maandag gaan eten.


Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3552 Gepost op: 04 december 2010, 17:23:49 »
Met gierstkoekjes in plaats van friet lijkt ie me trouwens wel lekker.
Zo zeg, dat klinkt ongeloofwaardig, wat het oorspronkelijke gerecht ook was...
This is between me and the vegetable!

Re: Kookvragen
« Reactie #3553 Gepost op: 04 december 2010, 19:07:49 »
Nou, je kookt de gierst tot ie enigszins plakkerig is. Flink wat fijngerapste kaas en wat fijngesnipperde (lente)ui erdoor roeren. Met de hand maak je er burgers van en die bak je in de olie tot ze een bruinig korstje krijgen. Lekker met een saus van slagroom en gezeefde tomaten, opgeleukt met een bakje even opgebakken champignons en peper en groene kruiden naar smaak. Ik zie het wel zitten hoor, met falafel en een fijne berg konijnenvoer, en voor de liefhebbers knoflooksaus  ;D

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3554 Gepost op: 05 december 2010, 12:30:31 »
Ik heb van die krokante hazelnootsuikerstukjes gekocht die je op de zijkant van een slagroomtaart ziet in de winkel. Mijn idee was om een cake te bakken, horizontaal halveren, besmeren met jam en evt. dikke custard, slagroom aan de zijkanten en bovenop en daar dan die krokante stukjes overheen strooien.

Vraag: Hoe lang blijft het resultaat eetbaar als ik die slagroom er een keer opgesmeerd heb?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3555 Gepost op: 05 december 2010, 14:58:20 »
Totdat het raar gaat ruiken of smaken. Wanneer dat is, is van meerdere factoren afhankelijk (temp in de koelkast, etc). Let er wel op dat op het moment dat je de boel assembleert, de slagroom in de cake gaat trekken en de dingetjes die je hebt gekocht zompig gaan worden. Ik wil je aanraden dat pas op het allerlaatste moment voor aansnijden te gaan doen.
Het kan ook zijn dat slagroom aan de zijkant niet zo lekker plakt. Cake is vet en slagroom ook.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3556 Gepost op: 05 december 2010, 16:16:31 »
Nou, je kookt de gierst tot ie enigszins plakkerig is. Flink wat fijngerapste kaas en wat fijngesnipperde (lente)ui erdoor roeren. Met de hand maak je er burgers van en die bak je in de olie tot ze een bruinig korstje krijgen. Lekker met een saus van slagroom en gezeefde tomaten, opgeleukt met een bakje even opgebakken champignons en peper en groene kruiden naar smaak. Ik zie het wel zitten hoor, met falafel en een fijne berg konijnenvoer, en voor de liefhebbers knoflooksaus  ;D
Als kind had ik een vriendin bij wie ik vaak ging spelen, zij aten vaak zelfgemaakte gierstkroketjes. Heeeeeeeeerlijk!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3557 Gepost op: 05 december 2010, 20:37:20 »
@Haantje: ik denk dat de slagroom al vlug plat wordt, misschien kan je beter boterroom smeren, dat blijft zeker langer houdbaar.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3558 Gepost op: 05 december 2010, 21:53:35 »
Dat zompige, daar was ik al bang voor. Dat bedoelde ik eigenlijk ook met eetbaar.
Ik durfde het vanmiddag niet aan, een complete slagroomschnitt voor twee vond ik wat overdreven, dus werden het speculaasjes. Waar ik ondanks twee borden snert maar niet vanaf kan blijven :kwijl:
En dat allemaal dankzij de lekkere koekjes van sinte-Joske...
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3559 Gepost op: 07 december 2010, 13:47:02 »
 :D

Waren ze trouwens nog heel? (want ik had vergeten ze in beschermnopjes oid te verpakken)