Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3520 Gepost op: 27 oktober 2010, 09:25:30 »
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3521 Gepost op: 27 oktober 2010, 10:30:26 »
Werd het paarsig toen het gekookt was? Dan heb ik het in Japan weleens gegeten en vond ik het lekker met curry.
This is between me and the vegetable!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #3522 Gepost op: 27 oktober 2010, 11:00:02 »
Ik had het artikeltje op de kookwijzer een tijd geleden gelezen, en nav de rijst gekocht. Het koken zal wel goed komen ;-), maar hoe het te combineren (behalve met witte rijst) werd me nog niet duidelijk....

@Maartje: was dat een Japanse curry? (bestaat dat?) Thaise curry (groen) was er niet zo lekker bij maar allicht is de kokosmelk niet zo'n goede combi. Misschien is een saus op basis van soja-saus beter?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3523 Gepost op: 27 oktober 2010, 11:14:59 »
Jup, Japanse curry bestaat en dat was het.
Je komt een heel end door een currysaus te maken met indiase garam masala, op basis van roux, en dan te zorgen dat het aan de zoutige kant is en ook een beetje zoetig. Niet al te scherp. Lekker met wortel, grof gesneden ui, aardappel of dat soort dingen erdoor.
This is between me and the vegetable!

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #3524 Gepost op: 27 oktober 2010, 14:03:23 »
Klinkt als een goede combi (en niet zo moeilijk te maken). Bedankt!

Kleine update: de curry was inderdaad niet moeilijk om te maken, en smaakvol. Met worteltjes, kastanje hampignons en tofublokjes (de voorgebakken van de AH).
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2010, 12:19:46 door lennekevg »

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3525 Gepost op: 27 oktober 2010, 19:25:48 »
Ik heb vandaag een blik mock chicken (ze hadden ook duck, abalone en pork, maar de chicken leek me voor nu even het neutraalst) bij de toko gekocht. Het leek me wel leuk om met paprika, ui en aubergine in zwarte bonensaus te eten.
Maar ik heb nog nooit mock chicken gegeten of klaargemaakt. Wat staat me te wachten als ik het blikje openrits?
Gebruik ik het hetzelfde als quorn of tofu? Even in een aparte koekenpan in beetje olie bakken en dan aan op het laatst aan het gerecht met saus toevoegen? Of moet ik het nog eerst afspoelen of iets anders nog mee doen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3526 Gepost op: 27 oktober 2010, 21:26:38 »
Maar ik heb nog nooit mock chicken gegeten of klaargemaakt. Wat staat me te wachten als ik het blikje openrits?
Gebruik ik het hetzelfde als quorn of tofu? Even in een aparte koekenpan in beetje olie bakken en dan aan op het laatst aan het gerecht met saus toevoegen? Of moet ik het nog eerst afspoelen of iets anders nog mee doen?
Het lijkt qua uiterlijk een beetje op kip, inclusief bobbeltjes die kippenvel moeten voorstellen. Dus niet schrikken ;)
Je moet de saus in een apart bakje ofzo gieten en het 'vlees' vantevoren goed afspoelen, want de saus koekt enorm aan als je het gaat bakken. Ik snij het altijd in stukjes, omdat het enorme klompen 'vlees' zijn, die niet zo makkelijk bakken. Ik doe meestal 'bakken' met wat olie en een klein beetje water, op redelijk hoog vuur. Als tijdens het bakken toch nog wat saus erin blijkt die gaat aankoeken, kan je wat water toevoegen, even roeren en het water weer weggieten. Gewoon doorbakken en de aankoekende saus negeren is niet handig, want die wordt echt zwart als roet en vies.
Als het redelijk klaar is met bakken kan je eventueel specerijen toevoegen (kerrie is heel lekker erbij) en dan de de saus die je apart had gehouden weer toevoegen (die is wel heel vet, maar ook wel heel erg lekker!) en eventjes mee laten warmen.

Offline Meisie

  • *
  • 13
Re: Kookvragen
« Reactie #3527 Gepost op: 27 oktober 2010, 22:14:47 »
Ik had laatst ook mock chicken klaargemaakt, chicken tonight gemaakt. Had ze afgespoeld en toen op keukenpapier gelegd om te drogen. Toen gewoon opgebakken, maar het was echt vies! Een hele nare smaak, en nog een ergere nasmaak... Viel vies tegen, dus de abalone en duck staat nog in de kast... Misschien dat ik wat fout heb gedaan? Was niet aangebrand ofzo...

Offline duifje

  • **
  • 55
Re: Kookvragen
« Reactie #3528 Gepost op: 27 oktober 2010, 22:34:28 »
ik verhit het altijd gewoon in de saus in de koekenpan, soms met gebakken champignons er doorheen. Vind de mock duck het lekkerst, met als tweede de mock pork..

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3529 Gepost op: 02 november 2010, 18:25:32 »
Ik wil risotto eten, maar er is geen risottorijst in huis. Wel ketanrijst, sushirijst, lontong en paprijst. (Naast de langkorrelsoorten...) Welke wordt het? Lontong valt af, maar verder weet ik het niet echt.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3530 Gepost op: 02 november 2010, 18:41:05 »
Ik wil risotto eten, maar er is geen risottorijst in huis. Wel ketanrijst, sushirijst, lontong en paprijst. (Naast de langkorrelsoorten...) Welke wordt het? Lontong valt af, maar verder weet ik het niet echt.

Ik zou eerder neigen naar gewone langkorrelrijst. Volgens mij wordt het met sushirijst een drama. Tenzij je het idioot goed wast. Ik hoor wel eens mensen die het met paprijst doen, maar heb daar zelf geen ervaring mee.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3531 Gepost op: 02 november 2010, 19:41:06 »
Ik zou dan juist voor de paprijst gaan. Wel uitkijken dat je het niet tot snot kookt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Kookvragen
« Reactie #3532 Gepost op: 03 november 2010, 09:58:00 »
Sushirijst, dat is net als arboriorijst rondkorrelig en heeft een hoop zetmeel, maar je kookt het niet snel te zacht.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3533 Gepost op: 03 november 2010, 10:42:06 »
Het werd veel flauwer (maar niet minder lekker): L fietste langs de Appie...
This is between me and the vegetable!

Offline Eefje

  • **
  • 56
Re: Kookvragen
« Reactie #3534 Gepost op: 03 november 2010, 13:43:03 »
Ik maak eigenlijk alles gewoon met de rijst die ik in huis heb... Met sommige dingen werkt dat niet natuurlijk, maar ik heb risotto gemaakt met surinaamse langkorrelige witte rijst (geloof ik), en paella met dezelfde rijst. Voor sushi of dingen die aan elkaar moeten plakken werkt het niet om maar gewoon een andere rijst te nemen, maar meestal maakt het volgens mij niet zoveel uit...

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3535 Gepost op: 03 november 2010, 13:53:23 »
Dan zou ik toch één keer wel risottorijst kopen en daar risotto mee maken.
(Mijn Italiaanse vrienden eten, als ze Indiaas koken, daar ook gewoon gekookte risottorijst bij, want dat is daar veel goedkoper dan langkorrelrijst.)
This is between me and the vegetable!

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3536 Gepost op: 06 november 2010, 14:55:14 »
Ik kan me herinneren dat er op Ko&zo een keer een recept (als je dat zo mag noemen voor zo'n gerecht) stond voor Veggie Kapsalon, of heb ik het mis?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3537 Gepost op: 06 november 2010, 15:55:25 »
Ik kan me herinneren dat er op Ko&zo een keer een recept (als je dat zo mag noemen voor zo'n gerecht) stond voor Veggie Kapsalon, of heb ik het mis?

Nee, dat wilde ik wel graag, maar er was niemand bereid het te maken  ;D Maar Christiaan heeft een uitleg gegeven hoe hij de Vega kapsalon maakt waar je vast wel wat aan hebt, en die staat hier
,,,,فلافل

Re: Kookvragen
« Reactie #3538 Gepost op: 06 november 2010, 16:35:05 »
Misschien heb je wat aan dit recept (als je dat zo noemen mag) :P van Frietopia?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3539 Gepost op: 06 november 2010, 17:18:13 »
Misschien heb je wat aan dit recept (als je dat zo noemen mag) :P van Frietopia?

Wat leuk dat ze de Vegavariant ook aanraden!
,,,,فلافل