Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline wenche

  • **
  • 27
Re: Kookvragen
« Reactie #3500 Gepost op: 11 oktober 2010, 16:15:46 »
Moet je linzen altijd 8 uur laten weken??? Of kun je ze ook meteen koken??
Ik wil dit gerecht http://www.tastyweb.nl/recept/linzencurry maken, en heb dat dus net pas besloten en 8 uur weken gaat hem dan niet worden...
Ik heb trouwens groene linzen...
Of is het verstandig om naar de winkel te fietsen voor een pot voorgekookte linzen

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3501 Gepost op: 11 oktober 2010, 16:20:01 »
Moet je linzen altijd 8 uur laten weken??? Of kun je ze ook meteen koken??

Van curry heb ik  geen verstand, maar groene linzen kook ik zonder te weken. Ongeveer een half uurtje geloof ik.

Offline wenche

  • **
  • 27
Re: Kookvragen
« Reactie #3502 Gepost op: 11 oktober 2010, 16:25:40 »
Ok, dat was wat ik wilde weten... Of ik ze daadwerkelijk 8 uur moet wellen (zoals op de verpakking staat) of dat ik ze ook zo kan koken...
Had inmiddels op diverse internetsites ook al gevonden dat je ze zonder wellen kunt koken maar dat het dan wat langer duurt voor ze klaar zijn

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3503 Gepost op: 11 oktober 2010, 16:28:25 »
Ik week linzen nooit.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3504 Gepost op: 11 oktober 2010, 16:34:59 »
Ik ook niet.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3505 Gepost op: 11 oktober 2010, 16:51:47 »
Moet je linzen altijd 8 uur laten weken??? Of kun je ze ook meteen koken??
Ik wil dit gerecht http://www.tastyweb.nl/recept/linzencurry maken, en heb dat dus net pas besloten en 8 uur weken gaat hem dan niet worden...
Ik heb trouwens groene linzen...
Of is het verstandig om naar de winkel te fietsen voor een pot voorgekookte linzen
Ik heb nog nooit een linzensoort gehad die je moet weken. Soms staat het wel eens op de verpakking, maar dat is dan het standaardverhaaltje dat dat merk op ál hun producten zet, en in de praktijk is dat weken bij hun linzen dan helemaal niet nodig.
Bij oranje linzen zou ik het sowieso nooit doen, die koken vanzelf al kapot, als je ze ook nog weekt, hou je helemaal geen structuur meer over.

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3506 Gepost op: 13 oktober 2010, 15:49:23 »
De eerste week van januari staat bij Koken & Zo in het teken van het 'Fatima Bakkeren'. Vandaag: Chatapi gevuld met tomatensalsa, gebakken spitskool met yoghurtsausje.
Wat zijn chatapi???
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3507 Gepost op: 13 oktober 2010, 16:48:37 »
Chapati misschien?

Offline wenche

  • **
  • 27
Re: Kookvragen
« Reactie #3508 Gepost op: 13 oktober 2010, 17:24:37 »
Van die soort wraps inderdaad... Erg lekker :)

Offline willem

  • *****
  • 2.430
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3509 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:00:50 »
Chapati misschien?
Oh, dan stond het verkeerd op de receptendeel van onze Vegatopia. Daar heb ik het van gekopieerd.
wees verdraagzaam, oftewel onderdruk je neiging te onderdrukken

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3510 Gepost op: 15 oktober 2010, 12:48:29 »
Hoe lang kan je een gehalveerde rauwe witte kool in de koelkast bewaren?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3511 Gepost op: 15 oktober 2010, 12:55:48 »
Kolen bewaar ik nooit in de koelkast. Ook halve niet. Ik snij er desnoods een klein laagje af. Een paar dagen moet geen probleem zijn.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3512 Gepost op: 15 oktober 2010, 12:56:31 »
Rode kool kun je afgedekt met stukje huishoudfolie best lang bewaren (in de koelkast), tot meerdere weken. Op een gegeven moment zie je dat de snijrand niet meer mooi recht is, maar wat uitstulpinkjes krijgt: volgens mij groeit ie nog een beetje door  :-[
Even ruim wegsnijden en hij is nog prima eetbaar. Ik neem aan dat het met witte kool net zo werkt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3513 Gepost op: 15 oktober 2010, 13:05:57 »
Hmm eens proberen :) Want mijn witte kolen zijn altijd véél te groot om in één keer soep mee te maken. En invriezen is niet lekker, dan zijn mijn stukjes groente in de soep altijd zo kledderig als ze weer ontdooien.

(de biologische witte kooltjes zijn trouwens perfect van grootte, maar heb ik alleen al in de Colruyt gevonden, ietsje te ver van huis om enkel voor een kooltje te gaan. Ik koop ze geregeld op de markt)

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3514 Gepost op: 15 oktober 2010, 16:14:46 »
Hoe lang kan je een gehalveerde rauwe witte kool in de koelkast bewaren?
Van witte kool weet ik het niet, maar halve spitskool en rode kool kan je minstens 2 weken bewaren in de koelkast.

Offline Meisie

  • *
  • 13
Re: Kookvragen
« Reactie #3515 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:25:11 »
Wat ik heb gemerkt met alle krop groenten, dus zowel kolen als sla, dat het handiger is om de bladeren eraf te pellen die je nodig hebt, en wat er dan overblijft is nog onaangetast, dus blijft even lang goed als wanneer je het niet gesneden had.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3516 Gepost op: 16 oktober 2010, 18:32:20 »
Hmm interessante opmerking!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3517 Gepost op: 16 oktober 2010, 18:37:44 »
Ja, dat is handig als je idd een aantal bladeren ofzo nodig hebt. Gebruik je een kool (of sla) om dun te schaven, snij ik deze ook gewoon in 2 of 4 en dan in smalle reepjes snijden of over de mandoline. Het snijvlak verlept dan iets sneller, maar onder goede condities bewaard, hoef je deze nog niet gelijk na 2 dagen weg te gooien.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3518 Gepost op: 16 oktober 2010, 23:50:40 »
Bij sterke ineen gevouwen kool is het lastig, maar bij (ijsberg)sla haal ik gewoon de benodigde blaadjes los. In de moestuintijd haalde ik zo vaak ook wat ik nodig had van de plant en liet ik de rest staan. Werkte perfect.
Sowieso geldt voor alle snijvlakken dat het product veel langer goed blijft wanneer je het snijvlek afdekt met folie.
En caafjes worden altijd gelukkig van een ruim weggesneden stukje snijvlak. 

Volgens het voedingscentrum zou ik 2 keer 50 kilo aan eten moeten verspillen per jaar. Nou, echt niet, dankzij het veestapeltje: cavia's, hanen en een stelletje tuinvogels. Zelfs de poezen leveren hun bescheiden bijdrage. En verder ben ik gewoon erg goed in restjes opmaken en in afgepaste porties koken  ;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lennekevg

  • ***
  • 139
Re: Kookvragen
« Reactie #3519 Gepost op: 27 oktober 2010, 09:01:50 »
Een hele tijd geleden heb ik bij de toko een zak '10 grain rice' gekocht, een combinatie van verschillende soorten rijst en zaden (ik hou niet van witte rijst). Ik vermoed dat het Koreaanse of Japanse rijst is.
Op de verpakking staat niet hoe je het moet klaarmaken (nouja, niet in het Nederlands ;-)) dus tijdens mijn eerste poging heb ik tijdens het koken maar af en toe geproefd. Na een half uur koken leek ie goed, maar hij lag nogal zwaar op de maag (de smaak was wel erg goed) ... En de curry die ik erbij had gemaakt smaakte er niet zo goed bij.

Ik heb gezocht op internet, en gevonden dat de rijst vaak als ontbijt/ pap wordt gekeken, en dan 1-2 uur wordt gekookt. Heeft iemand ervaringen met dit soort rijst? Of misschien de 5 of 8 grain rice? Wat eet je erbij?
Ik zat nu te denken om er misschien een soort pilav van te maken (bijv met champignons) of de rijst te gebruiken als vulling voor bijvoorbeeld paprika's.