Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3480 Gepost op: 01 oktober 2010, 13:33:18 »
Vanavond zal/moet ik iets doen met spruitjes en tempeh (gedicteerd door de tht). Iemand goede ervaringen met 'Europeesachtige' marinades voor tempeh, zodat het bij spruitjesstamppot past? Andere ideeën?

Spruitjes kunnen ook in de gadogado. En daar past tempeh weer bij. Spruiten Aziatisch roerbakken is ook lekker.

Als je toch voor Europees gaat: erg bestaat ook rooktempeh die in kleine fliebers gebakken redelijk zijn bij de stammppot. Het rookeffectk un je nabootsen met Spaans gerookt paprikapoeder.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3481 Gepost op: 02 oktober 2010, 17:08:31 »
Of je stapt van de stamppot af en wokt de spruitjes met tempeh in een sojasausje :yes:
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3482 Gepost op: 03 oktober 2010, 03:17:15 »
Iemand goede ervaringen met 'Europeesachtige' marinades voor tempeh, zodat het bij spruitjesstamppot past?
Geen idee wat ik me voor moet stellen bij Europeesachtige marinade, maar een marinade van tamari, ketjap en peper is lekker bij tempeh, en past ook prima bij spruitjes en stamppot.

Offline ~Bianca~

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3483 Gepost op: 05 oktober 2010, 19:19:15 »
Twee 'bewaarvragen':

1. kun je gembersiroop, geopend, gewoon buiten de koelkast bewaren?

2. hoe lang blijft een halve pompoen goed in de koelkast?

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3484 Gepost op: 05 oktober 2010, 19:24:19 »
2. hoe lang blijft een halve pompoen goed in de koelkast?
Volgens mij wel een week ofzo. Wel even een stukje plastic over het snijvlak.

Pompoen kan ook in stukjes of als "puree" (zeg maar dikke soep) in de vriezer.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3485 Gepost op: 05 oktober 2010, 20:32:55 »
1. kun je gembersiroop, geopend, gewoon buiten de koelkast bewaren?

Ja
,,,,فلافل

Offline ~Bianca~

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3486 Gepost op: 05 oktober 2010, 21:17:39 »
Super, dankjulliewel! Pompoen(soep) invriezen zit er bij mij niet in, gezien de belabberde kwaliteit van mijn vriesvakje :-( Toch maar eens snel op zoek naar een nieuwe (energiezuinigere!) koelkast.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3487 Gepost op: 06 oktober 2010, 18:07:44 »
Ik heb een beetje genoeg van de voorgesneden groenten van de AH, maar kan nog steeds niet snijden. Zou een keukenmachine wat voor mij zijn? Of moet je al heel veel voorsnijwerk doen voordat je de groenten erin kan stoppen en het ding voor je gaat raspen, hakken of schijfjes maken?

Ik wil heel erg graag weer een groentetas, want dat vind ik veel leuker en lekkerder dan een zakje openmaken en in een pan doen, maar is dat haalbaar? Is er ook een apparaat dat kan schillen? Of nog beter, een apparaat dat kan schillen en hakken?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3488 Gepost op: 06 oktober 2010, 22:00:25 »
Mijn ervaring met keukenmachines is dat je meer werk hebt met die dingen achteraf af te wassen en terug te assembleren. Ik vrees dat in jouw geval de voorgesneden groenten toch beter zijn, zo met je polsen enzo.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3489 Gepost op: 06 oktober 2010, 23:27:15 »
Ik heb een beetje genoeg van de voorgesneden groenten van de AH, maar kan nog steeds niet snijden. Zou een keukenmachine wat voor mij zijn? Of moet je al heel veel voorsnijwerk doen voordat je de groenten erin kan stoppen en het ding voor je gaat raspen, hakken of schijfjes maken?
Ik heb zelf een keukenmachine, en vind het echt ideaal! Je moet natuurlijk je groente wel een beetje voorbereiden, maar dat valt heel erg mee.
Veel keukenmachines hebben in de deksel een opening waar je dingen doorheen kan gooien, dus dan hoef je niet voor elk stuk groente het apparaat weer open te maken. Groente als wortel, prei, snijbonen kan je dan gewoon in 1 keer erin stoppen, daar hoef je niks aan te doen.
Van andere groente moet je het wel een beetje in stukken snijden, omdat je ze niet in hun geheel door die opening passen. Maar van veel groente hoef je het dan alleen in tweeën of vieren te snijden, en de echt grote groentes in 8 stukken ofzo. Dat is natuurlijk niks vergeleken met hoeveel tijd je er normaal aan kwijt bent...

Keukenmachines hebben van die schijven, met verschillende functies. Als je een neemt die een raspschijf, plakjesschijf én frietjesschijf heeft, kan je behoorlijk wat variatie maken in de grootte die je wilt hebben. Plakjesschijf en raspschijf zijn vrij standaard, dat hebben de meeste wel, frietjesschijf hebben niet alle keukenmachines. Met die frietjesschijf maak je dus 'frietjes' uit je groente, maar je kan er ook blokjes mee maken, door de 'frietjes' uit de keukenmachine te halen en nog een keer door de frietjesschijf te laten gaan.
Ik vind dat zelf wel een heel grote plus, die frietjesschijf, met alleen plakjes en rasp wordt je groente namelijk allemaal heel erg klein. Dat wordt vrij snel monotoon.

Qua afwassen ligt het er maar aan hoeveel je ermee doet. Als je 1 kleine portie groente maakt, is het afwassen wel overdreven veel werk, als je een flinke hoeveelheid groente maakt, haal je dat er heel snel uit.
Als je alleen groente en fruit doet, en het meteen na het maken opschept of in een pan doet, hoef je de onderdelen niet uitgebreid schoon te maken. Met wat water afspoelen is vaak al genoeg.
En als je het geluk hebt een afwasmachine te bezitten, is het natuurlijk helemaal geen probleem meer.

Ik vind een keukenmachine een absolute aanrader voor iedereen die kookt met veel ingrediënten die gesneden moeten worden, en helemaal als je geraspte dingen wilt. Je bespaart zoveel tijd ermee!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3490 Gepost op: 06 oktober 2010, 23:43:34 »
Ik heb een vaatwasser, want ik kan ook niet afwassen. Maar als ik nog wel moet schillen en daarna in stukken moet hakken voordat ik het in de keukenmachine kan stoppen, heb ik er nog niet zoveel aan.

Hmm, vriendin L. en broer B. moeten snel in de buurt komen wonen, zodat ze regelmatig kunnen langskomen om mijn groenten te snijden.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3491 Gepost op: 07 oktober 2010, 06:33:53 »
Verkijk je inderdaad niet op het gemak. Je zult de groenten toch schoon moeten maken. Kun je er niet een tijdje een lenen?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3492 Gepost op: 07 oktober 2010, 14:44:03 »
Verkijk je inderdaad niet op het gemak. Je zult de groenten toch schoon moeten maken. Kun je er niet een tijdje een lenen?
Als mijn vrienden een thuisgekookte maaltijd willen eten, ipv afhaal, dan komen ze hierheen om voor mij de groenten te snijden  ;) Dus ik ken geen mensen met keukenmachines.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3493 Gepost op: 07 oktober 2010, 16:40:19 »
Verkijk je inderdaad niet op het gemak. Je zult de groenten toch schoon moeten maken.
Dat ligt eraan. Ik doe het zelf ook altijd, omdat ik het een vies idee vindt om vieze stukjes te laten zitten. Maar bij voorgesneden groente van de supermarkt wordt dat natuurlijk ook niet gedaan. En bij het maken van dingen als vruchtensap en tomatenpuree wordt ook echt niet uitgebreid elk vies stukje weggehaald.
En als dat je alternatief is, kan je het zelf net zo goed ook laten zitten, dan is het niet viezer dan wat je normaal zou eten.
Dingen als de steeltjes van snijbonen en de bladeren van bloemkool is natuurlijk wél een extra taak, die bij voorgesneden dingen wel al gedaan is. 

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3494 Gepost op: 07 oktober 2010, 16:55:02 »
Verkijk je inderdaad niet op het gemak. Je zult de groenten toch schoon moeten maken.
Dat ligt eraan. Ik doe het zelf ook altijd, omdat ik het een vies idee vindt om vieze stukjes te laten zitten. Maar bij voorgesneden groente van de supermarkt wordt dat natuurlijk ook niet gedaan. En bij het maken van dingen als vruchtensap en tomatenpuree wordt ook echt niet uitgebreid elk vies stukje weggehaald.
Wat zeg je nu  :o Op mijn voorgesneden groenten staat "voorgewassen in ijswater". Ik ging ervanuit dat het wel schoon was omdat het door een grote centrifuge ofzo ging.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline ~Bianca~

  • **
  • 31
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3495 Gepost op: 07 oktober 2010, 18:22:16 »
Tja, maar zijn ze daarvoor (voor het snijden nog) gecontroleerd op vieze plekjes? Ik denk de voorgesneden groente wel, maar als er sap ofzo van gemaakt wordt, niet (zo goed).

Enne, nog een 'oplossing': als jij nou in Groningen komt wonen, kom ik die groenten wel voor je snijden ;) (eh, en dan zorg jij dus voor de recepten)

Ik denk dat een keukenmachine je voor sommige dingen wel helpt (een courgette raspen bijv.), maar voor veel andere toch niet, omdat je vaak toch voor moet snijden. Ik denk dat jij eigenlijk een heuse snijrobot nodig hebt  :-\

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3496 Gepost op: 07 oktober 2010, 18:23:51 »
Als op de zak staat dat het al gewassen is, ga ik er wel vanuit dat het is gebeurd. En ik leef nog steeds.
Nu koop ik ook wel eens geregeld een zak spinazie of sla (rucola, veldsla, mesclun, etc) in een bakje bij de groenteturk en daar staat niet altijd op zak het gewassen is. Dan ga ik thuis zelf nog een keer aan de slag met kraan en slacentrifuge.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3497 Gepost op: 07 oktober 2010, 18:25:37 »


Enne, nog een 'oplossing': als jij nou in Groningen komt wonen, kom ik die groenten wel voor je snijden ;) (eh, en dan zorg jij dus voor de recepten)

Nou broer B. woont nu ergens in Groningen en hoeft van het UWV niet te solliciteren omdat er toch geen banen zijn. Dan lijkt het me toch beter als hij hiernaartoe verhuist (en met een keer in de week mijn groenten snijden, heeft hij meteen een baantje).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3498 Gepost op: 08 oktober 2010, 11:22:19 »
Als op de zak staat dat het al gewassen is, ga ik er wel vanuit dat het is gebeurd. En ik leef nog steeds.
Nu koop ik ook wel eens geregeld een zak spinazie of sla (rucola, veldsla, mesclun, etc) in een bakje bij de groenteturk en daar staat niet altijd op zak het gewassen is. Dan ga ik thuis zelf nog een keer aan de slag met kraan en slacentrifuge.

Gewassen is iets anders dan ook de vieze plekjes verwijderen. Natuurlijk doen ze bij sap en puree niet die moeite. Ik heb al eens gehoord dat er ook de nodige bijen enz, in de jam verdwijnen.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3499 Gepost op: 08 oktober 2010, 11:33:10 »
Met schoonmaken bedoelde ik inderdaad iets anders dan wassen. Namelijk de minder gewenste delen er uit snijden.