Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #3460 Gepost op: 13 september 2010, 20:39:26 »
By the way, iemand al eens niet-dierlijke shortening gevonden in NL? Ik hoorde iets over Crisco?

Ja, die gebruik ik. Kun je kopen bij Eichholtz op de Leidsestraat en bij Britse winkels. Wellicht ook bij Amerikaanse (maar daarvan weet ik er geen) of online.

Edit: O, je schrijft Eichholtz met een t.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2010, 21:14:15 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re: Kookvragen
« Reactie #3461 Gepost op: 13 september 2010, 21:05:52 »
By the way, iemand al eens niet-dierlijke shortening gevonden in NL? Ik hoorde iets over Crisco?

Ja, die gebruik ik. Kun je kopen bij Eichholz op de Leidsestraat en bij Britse winkels. Wellicht ook bij Amerikaanse (maar daarvan weet ik er geen) of online.

Yay, fijn om te weten dat het ook in Nederland te vinden is? Een kleine Google-sessie verder zie ik dat schijnbaar ook toko's het verkopen. Ik ga eens op vegetable shortening hunt.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3462 Gepost op: 13 september 2010, 22:01:45 »
Dun Yong ook (en golden syrup hebben ze ook, maar dat hebben grote Appies ook)
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3463 Gepost op: 17 september 2010, 11:47:51 »
is het:
voorgerecht
soep
hoofdgerecht
kaas
dessert
koffie met bonbon

of moet er iets omgewisseld?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3464 Gepost op: 17 september 2010, 12:05:32 »
De kaas-dessertvolgorde is volgens mij in Frankrijk anders dan elders en ik kan nooit onthouden hoe het waar is; ikzelf vind kaas én een dessert vooral veel. (Maar ik hou van veel kaas en grote desserts.)
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3465 Gepost op: 17 september 2010, 12:15:25 »
Het wordt ook veel, het voornemen is kleine porties te maken ...
Maar er is dus altijd veel discussie over het moment van de kaas.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3466 Gepost op: 17 september 2010, 15:23:24 »
Als jij dat allemaal gaat maken en iemand heeft kritiek op het serveermoment van de kaas, dan zou ik bij die persoon het dessert maar achter de broek plakken.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3467 Gepost op: 17 september 2010, 15:29:58 »
Sowieso zou ik bij twijfel gaan voor wat jou persoonlijk de fijnste opeetvolgorde lijkt.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3468 Gepost op: 17 september 2010, 17:55:43 »
Sowieso zou ik bij twijfel gaan voor wat jou persoonlijk de fijnste opeetvolgorde lijkt.

Helemaal mee eens.

Maar hier vind je het traditionele (Franse?) menu: http://nl.wikipedia.org/wiki/Menu_%28restaurant%29

Succes ermee.  :thumbsup:

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3469 Gepost op: 17 september 2010, 18:00:01 »
Yeah, dat is hoe ik het wil: eten, dan kaas, en dan zoet, zoet en meer zoet. :)
En dan dronken naar bed.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3470 Gepost op: 17 september 2010, 18:22:13 »
De Engelsen doen het andersom met kaas en dessert.
,,,,فلافل

Offline chinoiseries

  • ***
  • 247
  • Geslacht: Vrouw
    • Always cooking up something
Re: Kookvragen
« Reactie #3471 Gepost op: 17 september 2010, 18:26:00 »
Sowieso zou ik bij twijfel gaan voor wat jou persoonlijk de fijnste opeetvolgorde lijkt.

Helemaal mee eens.

Maar hier vind je het traditionele (Franse?) menu: http://nl.wikipedia.org/wiki/Menu_%28restaurant%29

Succes ermee.  :thumbsup:

17 gangen?  :hungry:

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3472 Gepost op: 17 september 2010, 18:33:43 »
Persoonlijke smaak lijkt me het belangrijkste. In vele restaurants, waar kaas na het eten kan genomen worden, kies je meestal tussen kaas en zoet dessert.
In gezelschap of in klasserestaurants met grote menu's valt het dessert soms moeilijk te weigeren (hoewel een kordate vriend van me zegt dat een NAgerecht helemaal niet hoeft voor hem, het woord duidt op zich al wat op het onnodige). Maar ik hou niet zo van desserts en zoet in het algemeen. Dus als er per se nog iets gegeten dient te worden, neem ik meestal kaas. En als beide zouden gecombineerd worden, wat een calorïeënaanval, zou ik kaas op het laatst nemen om de laffe zoete smaak weg te nemen. En dronken naar bed ook wel, natuurlijk.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3473 Gepost op: 26 september 2010, 17:16:41 »
Als ik bonen heb geweekt, moet ik ze dan gelijk koken en daarna klaarmaken? Of kan er ook tijd tussen koken en klaarmaken zitten?
Ik wil komende week bonen eten, maar heb niet zoveel tijd om ze gelijk te koken en dan klaar te maken. Morgen kom ik pas laat thuis en zou dan al graag de bonen geweekt en gekookt hebben. Zodat ik er dan alleen nog maar chili sin carne van hoef te maken, dmv groente en kruiden toe te voegen.
Ik zou ze het liefst vanavond voor het slapen gaan in de week zetten. Als ik dan morgen middag weer thuis kom, kan ik ze dan koken en dan morgenavond weer opwarmen en er het gerecht van maken. Ik zet niet graag een pan op het vuur als ik er niet ben.

Ow, en hoeveel droge bonen moet ik hebben? Ik ben gewend blik te gebruiken. Ik wil niet ineens een pan voor 10 porties klaarmaken. Normaal gebruik ik 2 blikjes van 400 gram. Hoeveel droge bonen (ik heb gewone zwarte en kievitsbonen) moet ik dan weken?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3474 Gepost op: 26 september 2010, 17:39:10 »
Als ik bonen heb geweekt, moet ik ze dan gelijk koken en daarna klaarmaken? Of kan er ook tijd tussen koken en klaarmaken zitten?
Gekookte bonen kunnen volgens mij gewoon in de koelkast. Dagenlang.

Zelf week ik bonen 's nachts. De volgende ochtend spoelen en 5 minuten koken. De hete pan gaat dan in bed. Dekbed er overheen. Wanneer ik 's avonds thuis kom zijn de bonen gaar.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3475 Gepost op: 26 september 2010, 19:01:46 »
Ow, en hoeveel droge bonen moet ik hebben? Ik ben gewend blik te gebruiken. Ik wil niet ineens een pan voor 10 porties klaarmaken. Normaal gebruik ik 2 blikjes van 400 gram. Hoeveel droge bonen (ik heb gewone zwarte en kievitsbonen) moet ik dan weken?
Ik heb het idee dat de meeste gedroogde bonen niet heel erg uitzetten, dus als je 80 of 90% van de massa van normaal pakt, je wel redelijk in de buurt zit. Als je niet weet hoeveel massa je bonen normaal innemen, zou ik gokken op iets van 2/3 van de massa van het volle blik. Als je nog een ander blik in huis hebt dat ongeveer even groot is, kan je daar de massa van meten (gewoon in een maatbeker doen, water erbij tot het op 1 liter zit, blik eruit en dan kijken hoeveel het water gezakt is).
Het is allemaal niet erg precies, maar dit is hoe ik zelf een schatting zou maken.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #3476 Gepost op: 26 september 2010, 20:29:54 »
Ow, en hoeveel droge bonen moet ik hebben?

Hmm, ik dacht juist dat (in elk geval bij kikkererwten) ca 100 g droge te vergelijken is met ca 200 g uit blik.

Het is vast googlebaar.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3477 Gepost op: 26 september 2010, 20:38:32 »
Ow, en hoeveel droge bonen moet ik hebben? Ik ben gewend blik te gebruiken. Ik wil niet ineens een pan voor 10 porties klaarmaken. Normaal gebruik ik 2 blikjes van 400 gram. Hoeveel droge bonen (ik heb gewone zwarte en kievitsbonen) moet ik dan weken?
Ik heb het idee dat de meeste gedroogde bonen niet heel erg uitzetten, dus als je 80 of 90% van de massa van normaal pakt, je wel redelijk in de buurt zit.

Nee niet van de massa, want ze nemen sowieso een hoop water op. Dan liever het volume. Maar hoeveel, dat weet ik niet. Ik doe altijd maar wat, en heb dan ook meestal te veel.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re: Kookvragen
« Reactie #3478 Gepost op: 27 september 2010, 11:28:36 »
Ow, en hoeveel droge bonen moet ik hebben? Ik ben gewend blik te gebruiken. Ik wil niet ineens een pan voor 10 porties klaarmaken. Normaal gebruik ik 2 blikjes van 400 gram. Hoeveel droge bonen (ik heb gewone zwarte en kievitsbonen) moet ik dan weken?
Ik heb het idee dat de meeste gedroogde bonen niet heel erg uitzetten, dus als je 80 of 90% van de massa van normaal pakt, je wel redelijk in de buurt zit.

Nee niet van de massa, want ze nemen sowieso een hoop water op. Dan liever het volume. Maar hoeveel, dat weet ik niet. Ik doe altijd maar wat, en heb dan ook meestal te veel.
::) Eh ja, volume, dat bedoelde ik inderdaad ::) (zoals je ook wel kan afleiden uit het vervolg van mijn antwoord).
Stom foutje ::) Bij massa maakt het echt vet veel verschil inderdaad, dan moet je eerder van 50% ofzo denken, of misschien nog wel minder.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3479 Gepost op: 01 oktober 2010, 13:00:25 »
Vanavond zal/moet ik iets doen met spruitjes en tempeh (gedicteerd door de tht). Iemand goede ervaringen met 'Europeesachtige' marinades voor tempeh, zodat het bij spruitjesstamppot past? Andere ideeën?
Gemüse ist mein Fleisch