Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 30 gasten bekijken dit topic.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3300 Gepost op: 04 juli 2010, 17:16:00 »
Jan Robben staat nu op het Museumplein toch? Jammer, dat ik natuurlijk weer moet werken :cry:

Misschien komt het doordat ik in Amsterdam woon, maar gele courgettes kom ik wel tegen. Aardbeien kun je wel in meerdere rassen verkrijgen, maar daar hangt vaak ook wel een prijskaartje aan. Aparte tomaten duiken soms ook in supermarkten op. Het gaat trendy worden...

Delicious had volgens mij een tijdje terug een artikel waar aardbeirassen in genoemd werden, ik weet alleen niet welk nummer dat was...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3301 Gepost op: 04 juli 2010, 17:27:47 »
Ik vind ook geregeld gele en lichtgroene (witte?) courgettes bij de groenteturk, net als in het seizoen van die ronde platte zeg maar. Alleen dan weer geen courgettebloemen. Toch maar eens snel binnenkort zelf gaan kweken.
Ik kom ook verschillende auberginerassen tegen. Bij de groenteturk natuurlijk van die bolle en puntige Turkse en bij de toko van die ronde bolletjes (witte en groene meestal).
Verschillende tomaten kan je overal krijgen; pomodori, vleestomaat, met draagtak, cherry, flestomaat en natuurlijk de Holländische Wasserbombe.

Ik mis wel de aardbeien uit BoZ. Daar kan je zo rondom de stad gewoon overal aardbeien halen, dan staat er zo'n bordje aan de kant van de weg. En de markt staat er vol met kraampjes, specifiek voor lokaal fruit. Ik kan daar kiezen uit aardbeien uit Hoogstraten, Hoogerheide, Woensdrecht, Lepelstraat, etc.
Ik heb bij Genco ook aardbeien uit Hoogstraten gespot! Ze waren een stuk goedkoper dan de Hollandse die ernaast stonden en wel van die mooie kleine zoete.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3302 Gepost op: 04 juli 2010, 18:07:35 »
Jan Robben staat nu op het Museumplein toch? Jammer, dat ik natuurlijk weer moet werken :cry:
Citaat

Ja dat was erg gezellig. Hij was binnen 15 minuten door zn 400 bakjes heen.
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3303 Gepost op: 04 juli 2010, 18:43:24 »
Alleen dan weer geen courgettebloemen. Toch maar eens snel binnenkort zelf gaan kweken.

Moet ik die meenemen als ik ze tegen kom? Wat doe je er eigenlijk mee?

En Selly, heb je nog wel een bakje kunnen scoren?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3304 Gepost op: 04 juli 2010, 18:49:44 »
Daar kan je alles mee doen; in de quiche, frituren in een beslagje als tempura, in de ovenschotel, zelfs als gevuld borrelhapje (is weer eens wat anders dan eieren  :P), etc.
Je mag ze meenemen, maar niet te duur hoor. Ik ben gewend dat het een soort afval van de courgettenteelt is, qua prijs dan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3305 Gepost op: 04 juli 2010, 19:40:56 »
Ja heb 2 bakken kunnen scoren en Annemieke 3 (2 van Jan Robben, 1 van een ander).
Maar ze liggen ook gewoon bij Marqt, zolang de aanbieding er is ook voor dezelfde prijs.
(En buiten A"dam ook bij Deen en Plus).
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3306 Gepost op: 04 juli 2010, 21:36:47 »
Bij Marqt kom ik niet zoveel, maar het is iig in de buurt :D Bedankt voor je tip!

@koekje, wat vind je niet te duur dan? En waar smaken die dingen naar? Courgette met een bloemetjesaroma?

Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3307 Gepost op: 04 juli 2010, 21:39:41 »
@ Bast: als je in A'dam courgettebloemen vindt, kun je dat dan even hier breed delen  :) Sinds die groentenboer in de 9 straatjes er mee op is gehouden moet ik er speciaal voor naar horecagroothandels.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3308 Gepost op: 05 juli 2010, 14:07:11 »
Ik had zaterdag op de markt bij die een beetje ramsjachtige kraam (ongeveer tegenover de schapevellen) vingergrote courgettetjes met bloem.
En omdat ik er om half vijf was kreeg ik er voor vier euro vijftien mee. :cheer:
This is between me and the vegetable!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #3309 Gepost op: 10 juli 2010, 12:08:17 »
Bij de natuurwinkel hebben ze ook allerlei cherrytomaatjes in de meest leuke kleuren; geel en gestreept (wilde?) enzo.
Die heb ik bij Dirk vd Broek ook wel eens gekocht. Zijn lekkere tomaatjes idd.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #3310 Gepost op: 10 juli 2010, 12:12:43 »
Ik had zaterdag op de markt bij die een beetje ramsjachtige kraam (ongeveer tegenover de schapevellen) vingergrote courgettetjes met bloem.
En omdat ik er om half vijf was kreeg ik er voor vier euro vijftien mee. :cheer:

Waar, op de Noordermarkt?

Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3311 Gepost op: 10 juli 2010, 13:40:00 »
Ik had zaterdag op de markt bij die een beetje ramsjachtige kraam (ongeveer tegenover de schapevellen) vingergrote courgettetjes met bloem.
En omdat ik er om half vijf was kreeg ik er voor vier euro vijftien mee. :cheer:

Waar, op de Noordermarkt?



Ja
,,,,فلافل

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #3312 Gepost op: 10 juli 2010, 18:04:54 »
Ik had zaterdag op de markt bij die een beetje ramsjachtige kraam (ongeveer tegenover de schapevellen) vingergrote courgettetjes met bloem.
En omdat ik er om half vijf was kreeg ik er voor vier euro vijftien mee. :cheer:

Waar, op de Noordermarkt?



Ja

Thanx. Ben er vanmiddag dus nog net voor sluit heengefietst (en bijna aan de hitte ten onder gegaan met zoveel actie) en heb de laatste zeven minicourgetjes met bloem gekocht. Jeuj. Nu nog een leuk recept vinden want ik heb nog niet eerder zelf courgettebloemen verwerkt... Frituren trekt me niet zo, eigenlijk wil ik iets met pasta ofzo. Ga even googlen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3313 Gepost op: 10 juli 2010, 18:47:16 »
Is er ook een vega-ijslijst? Ik ben weer met gelatine-AH ijs thuisgekomen  >:(
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3314 Gepost op: 10 juli 2010, 18:56:41 »
@ cali: ik had ze kort, heet gebakken en na een paar minuten een teen knoflook en het sap van een citroen erbij gedaan. Blijven schuddelen, zodat het citroensap zich verdampend verspreidt, net als de knoflook. Van het vuur af nog wat lekkere olijfolie, peper en zout erbij doen.
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3315 Gepost op: 11 juli 2010, 15:58:32 »
Ik had mosterdzaad gekocht voor door de salade, maar de smaak was echt heel bitter. Niet zoals de lekkere pitjes in de grove mosterd. Zijn mijn zaadjes niet goed, of moet je ze wellen in azijn, of is er iets anders?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3316 Gepost op: 11 juli 2010, 16:07:15 »
Ik had mosterdzaad gekocht voor door de salade, maar de smaak was echt heel bitter. Niet zoals de lekkere pitjes in de grove mosterd. Zijn mijn zaadjes niet goed, of moet je ze wellen in azijn, of is er iets anders?
Zojuist even geprobeerd. De zaadjes die ik in de keuken heb liggen smaken zeker niet bitter. Ze smaken naar .. eh .. mosterd. 

Ik vrees dat je toevallig pech hebt.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3317 Gepost op: 11 juli 2010, 21:41:31 »
Heeft iemand weleens Indische pasteitjes gemaakt? Moeten die echt gefrituurd worden? Ik vind ze zo groot voor in een pan olie...
(en wat ik eigenlijk wilde was een hele zwik maken, invriezen en dan op cruciale momenten in de oven gooien, kan dat?)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3318 Gepost op: 11 juli 2010, 22:06:56 »
Heeft iemand weleens Indische pasteitjes gemaakt? Moeten die echt gefrituurd worden? Ik vind ze zo groot voor in een pan olie...
(en wat ik eigenlijk wilde was een hele zwik maken, invriezen en dan op cruciale momenten in de oven gooien, kan dat?)

Nooit gemaakt. Even aan de mensen van Betawi vragen? Volgens mij kun je ze ook bakken, dan invriezen, en dan op cruciale momenten in oven.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3319 Gepost op: 12 juli 2010, 09:43:41 »
Da's wel een goeie, en Beb en Sri zitten nog in een doos, misschien weten die het...
(Frituren kan natuurlijk ook wel, als je toch bezig bent, maar er passen er denk ik maar twee in de pan waar ik meestal in frituur...
This is between me and the vegetable!