Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3240 Gepost op: 14 juni 2010, 18:41:41 »
Wat zou een goede combinatie van groenten zijn voor "hollandse groentensoep" als je allergisch bent voor wortel en kool ?
bloemkool, prei, ui, peterselie/selderij ?  ik heb het idee dat ik dan nog iets mis   ???

Kervel, sperziebonen, bleekselderij?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3241 Gepost op: 14 juni 2010, 20:57:47 »
Doperwtjes lijkt me ook wel lekker. stukje tomaat?
,,,,فلافل

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3242 Gepost op: 14 juni 2010, 21:33:01 »
Lettervermicelli  :)

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3243 Gepost op: 14 juni 2010, 21:44:09 »
ik maak altijd soep van dat wat ik in huis heb. dat kan varieren van wortel, bleek- en\of knolselderij, bloemkool, broccoli, tomaat, erwten, prei, ui, aardappel, vermicelli, rijst, pasta, ...

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3244 Gepost op: 14 juni 2010, 21:59:19 »
Ik doe er ook altijd wat kerrie in.
,,,,فلافل

Offline Flapke

  • ***
  • 177
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3245 Gepost op: 15 juni 2010, 10:01:33 »
ik doe het liefst overal kerrie in  :o

Iig bedankt voor alle tips  :-*
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2010, 13:13:33 door Flapke »

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #3246 Gepost op: 20 juni 2010, 22:08:15 »
Ik probeer me te concentreren op het samenstellen van de boodschappenlijst voor het grote gourmetfeest morgen bij mijn vrijwilligerswerk, laatste keer van het seizoen, beide groepen samengevoegd. Best lastig, als je zelden tot nooit gourmet en ook rekening moet houden met een merendeel nietvega's. Ik heb een budget van 75 euro, voor 15 man. Drinken is al in huis. Hier moet ik het toch wel mee redden? ( Hoeveel gram nietvega-spul reken je eigenlijk per persoon, zo'n 250 gram? )
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3247 Gepost op: 21 juni 2010, 00:18:08 »
75 euro voor 15 man is 5 euro per persoon. Als daar geen drank voor hoeft te worden gehaald, lijkt me dat een zeer redelijk bedrag. Als de vleeseters alleen vlees eten, wordt dat natuurlijk wel een probleem. Ik neem aan dat jullie een elektrisch gourmetstel gebruiken? Dan wordt het lastig om bijvoorbeeld ook pannenkoekgourmet aan te bieden (doe/deed ik vaak bij mijn ouders, erg gezellig) - het deeg wordt nooit of te nimmer gaar. Voor de vega's wordt het dan toch eerder vegadingetjes (Quorn-stukjes, gemarineerde tofu, tempeh) en dingen als ui, paprika, courgette, champignons. Eitje kan op zich ook. Qua vlees zou ik proberen voornamelijk iets als kipfilet te nemen - snel gaar, qua geur acceptabeler dan varkensvlees. Misschien ook andere vorkjes voor het vlees nemen dan voor de niet-vleesdingen, om gezeur te voorkomen.

En hoe houd je het betaalbaar? Zorg voor salades erbij (aardappelsalade vult goed - gekookte aardappel, augurk, balsamico, yoghurt, peper en zout; bulgursalade; selleriesalade). Stokbrood met kruidenboter. Iets exotisch als pappadums (toko) met raïta, chutney wordt ook erg gewaardeerd, heb ik gemerkt. Gekookte rijst en kruiden, ketjap, sambal en saus (misschien wat mengels voorbereiden, creativiteit versimpelen) aanbieden om mee te gourmetten. Je hoeft tenslotte geen sterrenkok te zijn om vlees of quorn, wat paprika, ui en champignons, rijst en ketjap in een hapje nasi om te toveren.

Meer tips in http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/9545-gourmetten-zonder-vlees
Gemüse ist mein Fleisch

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3248 Gepost op: 21 juni 2010, 05:56:21 »
Ik neem aan dat jullie een elektrisch gourmetstel gebruiken? Dan wordt het lastig om bijvoorbeeld ook pannenkoekgourmet aan te bieden (doe/deed ik vaak bij mijn ouders, erg gezellig) - het deeg wordt nooit of te nimmer gaar.

 ??? Wij hadden ook een elektrisch gourmetstel, maar pannenkoekjes bakken ging prima hoor!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #3249 Gepost op: 21 juni 2010, 07:32:22 »
Ik neem aan dat jullie een elektrisch gourmetstel gebruiken? Dan wordt het lastig om bijvoorbeeld ook pannenkoekgourmet aan te bieden (doe/deed ik vaak bij mijn ouders, erg gezellig) - het deeg wordt nooit of te nimmer gaar.

 ??? Wij hadden ook een elektrisch gourmetstel, maar pannenkoekjes bakken ging prima hoor!


Voor zover ik me het herinner, ging dat op eerdere gourmetfeestjes idd ook prima. Gewoon niet je pannetje te vol kiepen met beslag. Geduld is een schone zaak ;).

@ Eelco : Het merendeel van wat je noemde staat genoteerd op de boodschappenlijst. Ik geloof dat het prijzige zich vooral afspeelt in de nonvega-afdeling en dat zijn er zo'n 12. Heb nog wat gegoogle besloten om het maar op 250 gr te houden p.p en erg simpel, dus kip voor mini-saté, frikandellen in plakjes schijnt ook te kunnen en gehakt-> hamburgertjes, slavinkjes: klaar. Het hoeft niet uitgebreid en exquise te zijn, de doelgroep ( volwassenen met verstandelijke beperking) is al snel tevreden en gaan met name voor wat ze goed kennen Andere vrijwilliger en ik eten vega, derde vrijwilliger eet thuis halal dus wij passen ons gewoon aan, dus die geur..tja, het is even niet anders maar maakt niet zoveel uit.
Straks gewoon naar de Lidl, scheelt al stukken meer dan bij de Appie. En mocht ik het niet redden met die 75 euro, zo lees ik net, is er nog wat extra budget te halen.

Bedankt voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2010, 07:36:25 door Djooiss »
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3250 Gepost op: 21 juni 2010, 08:28:24 »
Omnivoren eten meestal ook wel groente en kaas en eieren etc. Dan kan ook het budget drukken. Vergeet ook de vieze sausjes niet, dat schijnt toch bij mini-koken te horen. Mocht je toch wel naar de AH gaan; hier waren de komkommers in de bonus voor 50 ct per stuk.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #3251 Gepost op: 21 juni 2010, 08:55:12 »
Omnivoren eten meestal ook wel groente en kaas en eieren etc. Dan kan ook het budget drukken. Vergeet ook de vieze sausjes niet, dat schijnt toch bij mini-koken te horen. Mocht je toch wel naar de AH gaan; hier waren de komkommers in de bonus voor 50 ct per stuk.

Uiteraard, het overgrote deel van de boodschappenlijst bestaat uit groentes ;) En wat de sausjes betreft, mayo, ketchup en wat eigen brouwsel will do the trick.
Ik ga later vandaag idd naar de AH, voor het vega-gedeelte en waarschijnlijk de komkommers, thanks voor de tip.
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3252 Gepost op: 25 juni 2010, 00:34:36 »
Laatst weer eens een Indiase kookuitzending gezien. Wat me opviel, is dat de profkoks kruiden in hun geheel (dus niet gevijzeld) gebruiken. Hele kardamompeulen, kruidnagels, kaneelstokjes en laurierbladeren die ergens tussen de pilao verstopt zijn. Een laurierblad kun je nog makkelijk vinden, maar ik zou het toch minder prettig vinden om ineens in een kruidnagel te bijten. Worden die kruiden toch later minutieus verwijderd of is het couleur locale dat je tijdens het eten de 'troep' uit je eten vist? Of ben ik nu naïef?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3253 Gepost op: 25 juni 2010, 12:34:47 »
Laatst weer eens een Indiase kookuitzending gezien. Wat me opviel, is dat de profkoks kruiden in hun geheel (dus niet gevijzeld) gebruiken. Hele kardamompeulen, kruidnagels, kaneelstokjes en laurierbladeren die ergens tussen de pilao verstopt zijn. Een laurierblad kun je nog makkelijk vinden, maar ik zou het toch minder prettig vinden om ineens in een kruidnagel te bijten. Worden die kruiden toch later minutieus verwijderd of is het couleur locale dat je tijdens het eten de 'troep' uit je eten vist? Of ben ik nu naïef?

Je eet het daar tijdens het eten gewoon op  :) Stukken kaneel bak ik trouwens ook gewoon mee.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3254 Gepost op: 25 juni 2010, 12:39:50 »
Je eet het daar tijdens het eten gewoon op  :) Stukken kaneel bak ik trouwens ook gewoon mee.
Kaneel en laurierblad bak ik ook mee, maar die verwijder ik naderhand. Is zo'n hele kruidnagel of zachtgekookte kardemompeul in je mond niet een vervelende smaakbeleving? Of valt dat spul sowieso uit elkaar?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3255 Gepost op: 25 juni 2010, 13:02:56 »
Nee, dat valt niet uit elkaar, en ik vind het heel vervelend. Maar ik denk dat je eten er, als geheel, wel lekkerder van wordt.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3256 Gepost op: 25 juni 2010, 14:17:42 »
Voor stoofpotten enzo gebruik ik een thee-ei. Ik heb er inmiddels 3, in verschillende maten. Ik heb ook een hekel aan ineens een heel laurierblad of hele kruidnagel of steranijs tussen de tanden. Door bepaalde dingen heel te laten, krijg je wel een andere smaak. Het thee-ei is tegen het vissen na opscheppen; gewoon het ei uit de pan halen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3257 Gepost op: 26 juni 2010, 13:39:34 »
Kaasdoek kan ook handig zijn hierbij
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3258 Gepost op: 27 juni 2010, 19:58:43 »
toen ik van de winter rode kool maakte, had ik er ook kruidnagelen in gedaan. Ik dacht, ik vis ze er wel uit op mijn bord, maar na afloop was alles op, dus inclusief de kruidnagelen... gewoon mee opgegeten dus, niks van gemerkt.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3259 Gepost op: 29 juni 2010, 17:45:57 »
Is het verschil tussen bijv. bruine bonen uit een pot en gedroogde bruine bonen net zo groot als het verschil tussen doperwtjes uit blik en de gedroogde versie voor de snert? Ik heb als kind wel gedroogde bonen gegeten, maar kan me niet echt een duidelijk verschil herinneren.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.