Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 32 gasten bekijken dit topic.

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3200 Gepost op: 26 mei 2010, 21:56:26 »
Bieslook doet het anders ook ontzettend goed in de vensterbank of in een plantenbak in de tuin, is mijn ervaring. Van voorjaar tot herfst hebben we hier verse bieslook.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3201 Gepost op: 26 mei 2010, 21:59:03 »
Voor de Mac. Daar zit een Nederlands kraampje die ik altijd wel bieslook zie verkopen. Anders kun je ook aan je vaste Turk vragen of die een beetje voor meeneemt cq bestelt.

Dat is volgens mij t kraampje waar ze het zelfs vandaag niet hadden, terwijl die wel normaal gekke dingen als pterseliewortel heeft.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3202 Gepost op: 26 mei 2010, 22:06:19 »
wat doe je met paarse asperges?  je kunt ze rauw eten en we hebben ze al in de salade gedaan. wel leuk maar niet heel bijzonder. iemand nog tips?
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #3203 Gepost op: 26 mei 2010, 22:29:06 »
Voor de Mac. Daar zit een Nederlands kraampje die ik altijd wel bieslook zie verkopen. Anders kun je ook aan je vaste Turk vragen of die een beetje voor meeneemt cq bestelt.

Dat is volgens mij t kraampje waar ze het zelfs vandaag niet hadden, terwijl die wel normaal gekke dingen als pterseliewortel heeft.

Heeft Genco het ook niet; die zit toch in de van Swindenstraat ergens?
En ook niet bij AH in de koeling bij de voorgesneden sla enzo (in zo'n lullig bakje van 15 gram)?
In geval van nood kan ik vast wel van 't weekend ergens iets kopen en bij je langsfietsen.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3204 Gepost op: 27 mei 2010, 01:56:23 »
Ik kom nooit aan de 60 euro voor bezorging. Als ik het zaterdag nog nergens heb kunnen vinden, ga ik eens op de AC kijken. Hebben ze het daar ook niet, jammer dan.

Boerenmarkt Noordermarkt, en dan die kruidenstal?
Turkse winkels Javastraat, of die op de Molukkenstraat, bijna op de hoek met de Tidorestraat?
C1000 winkelcentrum Brazilie misschien ook.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3205 Gepost op: 27 mei 2010, 17:03:33 »
Ik heb verse bieslook. Tnx iedereen voor meedenken en aanbieden om op te sturen etc!  :-*
De ene AH had wat snippertjes in een veel te duur bakje.
Zal je net zien dat je na maandag hier doodgegooid wordt met bieslookplanten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3206 Gepost op: 27 mei 2010, 17:55:13 »
Hoe komt het dat ik nergens hier (AH's, Dappermarkt, aangrenzende groenteturken en zelfs de lokale Natuurwinkel) verse bieslook kan vinden? Ik heb het maandag uiterlijk nodig en gedroogde vind ik vies. Ik heb wel een pot gevriesdroogde (ook vies), maar die gaat maandag weer met mn moeder mee terug. Lente-ui vind ik geen geschikt alternatief, da's te sterk.

Raar eigenlijk, hier hebben ze het in bijna elke winkel. De aldi is kampioen verse plantjes hier bij ons. Die hebben altijd wel bieslook, rucola, basilicum en munt plantjes op voorraad..
De AH volgens mij overgestapt op een bakje met sprietjes in plaats van een vers plantje.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3207 Gepost op: 27 mei 2010, 18:22:31 »
Het viel me al op dat ik al een tijdje geen verse bieslook meer gezien had, maar winter, etc. Maar die winter is nu wel voorbij, dacht ik zo. Genco heeft al een tijdje geen bieslook meer, alleen basilicumplanten en soms rozemarijn en thijm en andere bosjes als verse oregano, struiken peterselie, selder, munt, dille en koriander.
De andere groenteturk (naast de Blokker) heeft niet altijd bieslook op voorraad, maar nu dus ook niet. Kraampjes lijken ook zonder te zitten. De Natuurwinkel hier is best klein (en klein assortiment) en AH's hebben hier geen kruidenplantjes.
Of ik moet gewoon de enige klant in de Dapperbuurt zijn die wel eens verse bieslook wenst, dat er te weinig vraag naar is.

Ik wil ook zelf kruiden kweken in de tuin, maar die moet eerst afgezet worden. Ik hou niet zo van buurtkaterpies tegen mn kruiden aan. In de keuken heb ik te weinig licht en binnen op de vensterbank is geen optie vanwege O&S; bieslook is giftig voor katten namelijk.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3208 Gepost op: 07 juni 2010, 12:52:35 »
Hoe kruiden jullie je roerbak / wok eten? Bv gewoon iets van noodles, verse groenten, tofu / quorn etc., waar maak je het lekker mee? Ik gebruikte altijd van die kant en klare wokmix - sausjes maar ben er toch niet zo blij mee (er zit vaak toch vlees of vis in en en veel suiker en smaakversterkers enzo...) Ik heb wel veel kruiden in huis en sojasaus, chilisaus, etc., maar ik hoor graag beproefde en lekkere combi's :)

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3209 Gepost op: 07 juni 2010, 14:08:08 »
Voor iets Chinees-Indonesisch is knoflook/pepertje/gember en sojasaus een beproefde basis. Ik geef de voorkeur aan zoete, Chinese sojasaus (dus geen ketjap manis). Komijn- en korianderzaad passen ook goed. Voor een frisse noot anijszaad. Ipv pepertje kun je ook sambal gebruiken.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3210 Gepost op: 07 juni 2010, 14:19:04 »
Bedankt! Dat klinkt lekker en het zijn niet te ingewikkelde dingen, ik ga het zeker een keer proberen :)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3211 Gepost op: 08 juni 2010, 10:59:24 »
In navolging van Basje: wat gooi je precies door een groentecurry qua kruiden?
(Ik gebruik meestal zo'n kant-en-klaar bakje ::))
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #3212 Gepost op: 08 juni 2010, 11:28:15 »
In navolging van Basje: wat gooi je precies door een groentecurry qua kruiden?
(Ik gebruik meestal zo'n kant-en-klaar bakje ::))

Het ligt er een beetje aan welke soort curry ik maak, maar je kan bijvoorbeeld een garam masala mix heel goed zelf maken bijv:
1 eetlepel korianderzaad, 1 eetlepel komijnzaad, theelepel peperkorrels, kaneelstokje, 2 of 3 kardemompeulen, 6 kruidnagelen, snufje nootmuskaat, theelepel mosterdzaad, wat fenegriek (-poeder evt).
Beetje uitvogelen wat je zelf het lekkerste vindt qua hoeveelheid, bij mij verschilt de sterkte ook per keer :)
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

OMGponies

Re: Kookvragen
« Reactie #3213 Gepost op: 09 juni 2010, 16:25:25 »
Ik wil heel graag eens iets origineels doen met m'n (verjaardags-)taart. Weet iemand een goed recept voor marsepein dat werkt?

Ik vind er wel honderd verschillende op internet, maar ik geloof niet dat ze allemaal echt werken. En de Vegatopia-zoekfunctie leverde ook geen recepten op.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3214 Gepost op: 09 juni 2010, 16:48:08 »
Dank je Djooiss!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3215 Gepost op: 09 juni 2010, 17:17:41 »
Waarom koop je geen kant en klare marsepein?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3216 Gepost op: 09 juni 2010, 19:37:38 »
Waarom koop je geen kant en klare marsepein?

Hm ik had het gelezen als 'de verwerking van kk marsepein in/op een taart'.
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3217 Gepost op: 09 juni 2010, 20:15:56 »
O ja, dat kan natuurlijk ook. Zo had ik het niet geïnterpreteerd. Ik werd afgeleid door de rest van de opmerking over iets origineels doen met de taart, waarbij ik dan denk, "hoezo iets origineels, gewoon opeten dat ding".

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3218 Gepost op: 10 juni 2010, 12:44:41 »
Er zat marsepein in de kerstcamcake van een paar jaar terug. En dat is echt véél lekkerder dan gekochte. Vind ik, maar ik hou niet van marsepein. Hij is trouwens wel minder fotogeniek, tenzij je hem bijkleurt.

Ik kan de betreffende pagina's niet vinden, maar dit was het recept:

250 gram amandelen
175 gram poedersuiker
175 gram gewone suiker
de geraspte schil van 1 sinaasappel
1 ei
1 eierdooier
2 eetlepels marmelade (maar die gaat er niet door, maar is nodig voor op de cake)

Natuurlijk, je kunt kant-en-klare marsepein gebruiken, maar het zelf maken is ontzettend simpel, en het resultaat is, vooral door de sinaasappelrasp, lekkerder dan ik marsepein ooit gevonden heb...

    * Maal de amandelen heel erg fijn. In een keukenmachine of hakmolen worden ze na een tijdje een beetje vettig doordat de amandelen olie gaan loslaten, dan zijn ze fijn genoeg. Je kunt natuurlijk ook gemalen amandelen gebruiken.
    * Zeef de poedersuiker.
    * Meng de gemalen amandelen, poedersuiker, gewone suiker en sinaasappelrasp. Wrijf er met je vingers doorheen tot je alle amandelklontjes hebt fijngewreven.
    * Kluts het ei en de eidooier en kneed een deel ervan door het suiker-amandelmengsel.
    * De marsepein moet glad, niet plakkerig en ook niet te droog worden. Meng steeds een beetje ei erbij, tot het goed is. Waarschijnlijk heb je niet al het ei nodig, maar zeker als je voorgemalen amandelen gebruikt, heb je daar misschien nog niet genoeg aan; kneed er in dat geval ook nog een beetje sinaasappelsap door.
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3219 Gepost op: 11 juni 2010, 12:08:33 »
Nou mag ik toch geen marsepein, maar ... zijn jullie allemaal niet bang voor rauw ei?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken