Salmonella loop je echt niet zo snel op. Het is niet dat ieder ei dat heeft. En als dat wel het geval is, heb je ook nog je eigen fysieke barrières (denk aan maagmilieu, weerstand, etc) daar tegen. En krijg je dan ook nog onverhoopt een salmonellabesmetting, ga je daar als normaal gezond persoon echt niet acuut dood aan. Mss een diarreetje, eventueel overgeven erbij.
Voor zwangeren en hele kleine kinderen en mensen met een echt hele slechte weerstand (bv oudjes die al op apegapen liggen) worden rauwe eieren en rauwe zuivel meestal wel afgeraden, omdat het lichaam dan minder reserves heeft en het mogelijk (dus hoeft niet) risicovoller kan zijn.
Ik eet al vanaf klein kind af aan rauwe eieren. Oma maakte altijd zelf de mayonaise bij de frietjes op zondag. Ik leef nog steeds en ben er nog nooit doodziek van geworden.
Het is wel altijd verstandig natuurlijk om netjes en schoon te werken in de keuken en altijd je handen te wassen na wc bezoek.
Ik denk dat een e-coli en lysteria-besmetting erger zijn dan een salmonellaatje.
Mocht je het nog niet aandurven, of visite uit bovenstaande groep krijgen, kan je bij de Sligro gepasteuriseerd eigeel halen.
Je kan er ook voor kiezen chocopuddings te maken; deze verhit je meestal wel.