Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3040 Gepost op: 17 februari 2010, 17:29:50 »
Ik heb een plak feta. Maar wat is het verschil tussen het in de oven leggen of onder de grill?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3041 Gepost op: 17 februari 2010, 17:49:29 »
Bij het een smelt'ie, bij het ander krijgt hij ook nog een kleurtje?

Offline standaard

  • ***
  • 185
Re: Kookvragen
« Reactie #3042 Gepost op: 18 februari 2010, 11:23:33 »
Aziaten gebruiken ook bouillon. Ga maar eens bij een toko kijken, dan zal je allerlei bouillonblokjes vinden met Knor in het Chinees  ;)

Ik gooi ook weleens een half bouillonblokje door de sauzen. Gewoon bij wijze van zout.

Probeer ook eens paddestoelenbouillon. Afgelopen weekend nog in de aanbieding bij de chinese winkel in de markthof: Shitake-bouillon. 1 euro voor een pot. Het is gedroogd, kwa volume meer dan zo'n pakje groentebouillonblokjes en nog lekkerder ook.


En wat die foe jong hai (schrijf je dat zo??) betreft:

Doe vooral een paar druppels sesamolie door het het ei als je het klutst.  Dan ruikt en smaakt het gelijk een stuk meer naar afhaalchinees i.p.v. naar omelet van La Place.


Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3043 Gepost op: 21 februari 2010, 18:40:49 »
In een recept moesten gepureerde en gezeefde frambozen. Ik heb ze in een roerzeef gedaan, maar dan hou je 10 druppels framboos over. Is dat echt het idee dan?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sven

  • *****
  • 3.905
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #3044 Gepost op: 21 februari 2010, 21:52:23 »
In een recept moesten gepureerde en gezeefde frambozen. Ik heb ze in een roerzeef gedaan, maar dan hou je 10 druppels framboos over. Is dat echt het idee dan?

Kan je het niet beter pureren/prakken met een vork en dan door een zeef drukken? Dan blijven enkel de pitjes achter.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3045 Gepost op: 21 februari 2010, 22:15:16 »
In een recept moesten gepureerde en gezeefde frambozen. Ik heb ze in een roerzeef gedaan, maar dan hou je 10 druppels framboos over. Is dat echt het idee dan?

Kan je het niet beter pureren/prakken met een vork en dan door een zeef drukken? Dan blijven enkel de pitjes achter.
Dat zou een roerzeef, met een houten bol, ook moeten doen, maar ik vond het tegenvallen.  :-\
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #3046 Gepost op: 21 februari 2010, 22:24:20 »
In een recept moesten gepureerde en gezeefde frambozen. Ik heb ze in een roerzeef gedaan, maar dan hou je 10 druppels framboos over. Is dat echt het idee dan?

Kan je het niet beter pureren/prakken met een vork en dan door een zeef drukken? Dan blijven enkel de pitjes achter.
Dat zou een roerzeef, met een houten bol, ook moeten doen, maar ik vond het tegenvallen.  :-\
Meer frambozen gebruiken.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #3047 Gepost op: 21 februari 2010, 22:52:36 »
Of diepvries. Nog goedkoper ook.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3048 Gepost op: 21 februari 2010, 22:54:12 »
Of diepvries. Nog goedkoper ook.
Had ik ook hoor ;) en even verwarmd om zeker te weten dat de allergene stofjes dood waren. En toen in de zeef. Maar er kwam maar weinig uit vond ik.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3049 Gepost op: 07 maart 2010, 18:49:57 »
Met diabetes kan je toch best suiker gebruiken?
Ik geloof dat honing wel iets beter scoort op de glycemische index.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3050 Gepost op: 07 maart 2010, 20:02:21 »
Ik heb nog steeds de cranberries van kerst in de koelkast liggen, en nu moeten ze toch echt eens op, en ik heb zin in crumble, dus dat leek me een goede combi. Maar op internet vind ik allerlei peer-cranberry-crumbles, en ik heb uiteraard geen peer. Wel bevroren bosbessen en bevroren ananas.

Wat zou lekkerder zijn, de cranberries met een schep suiker en een flinke snuf kaneel onder de crumble, of zonder suiker en kaneel en met bosbessen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3051 Gepost op: 07 maart 2010, 20:38:11 »
Cranberries zijn behoorlijk zuur, dus ik zou suiker en kaneel doen. Heb je per ongeluk een sinaasappel? Want sinaasappelrasp erdoor lijkt me ook leuk!
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3052 Gepost op: 07 maart 2010, 20:39:51 »
Nee, ik heb gisteren de laatste weggegooid nadat Puk ermee was gaan spelen en hem had geplet...

Ik heb wel sinaasappelsap.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3053 Gepost op: 07 maart 2010, 20:42:03 »
Als je geen bezwaar hebt tegen nattige crumble zou ik er dan een beetje sinaasappelsap doordoen. Lekker!
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3054 Gepost op: 07 maart 2010, 20:43:04 »
Ja, dat ga ik doen!

Dank jullie (ook Annemieke via twitter)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Re: Kookvragen
« Reactie #3055 Gepost op: 11 maart 2010, 12:12:15 »
Hoelang kan je een open pot Seitan bewaren? Product is nog erg nieuw voor mij, dus ik vertrouw niet alleen op mijn zintuigen. Hoe weet je of het niet meer goed is?

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #3056 Gepost op: 11 maart 2010, 12:15:40 »
Hoelang kan je een open pot Seitan bewaren? Product is nog erg nieuw voor mij, dus ik vertrouw niet alleen op mijn zintuigen. Hoe weet je of het niet meer goed is?

Toevallig heb ik vanochtend een pot seitan moeten weggooien. Was vergeten dat het open in de koelkast stond. Dan gaat het schimmelen en dat merk je wel ;)

Maar als ik terugdenk, stond deze pot er vrij lang. Sinds november denk ik.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3057 Gepost op: 11 maart 2010, 13:02:15 »
Ik dacht een dag of vijf. Staat het niet op de pot? Je ziet het wel aan het water erop of dat een laagje heeft en je ruikt het ook.
,,,,فلافل

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3058 Gepost op: 11 maart 2010, 13:59:06 »
Je kunt seitan eventueel ook invriezen als je het niet binnen een aantal dagen opeet.

Re: Kookvragen
« Reactie #3059 Gepost op: 11 maart 2010, 21:53:44 »
Op het potje staat 'na opening beperkt houdbaar'. Tja. Dat is rekbaar. Het is al zeker langer dan vijf dagen, dus dan moet het maar weg. Invriezen is een goede tip.