Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2960 Gepost op: 04 januari 2010, 19:40:26 »
Geitenkaas is erg lekker met bietjes!
Als je de zoutigheid van zalm zou willen hebben, zou je champignons flink kunnen uitbakken, dat wordt ook lekker hartig (maar niet zalmig natuurlijk)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2961 Gepost op: 04 januari 2010, 21:04:57 »
Gorgonzola dolce lijkt me ook wel wat. De zure room dan niet.
Of (met de zure room wel) avocado met wat roze peper.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2962 Gepost op: 04 januari 2010, 21:44:35 »
Ik had ook aan geitenkaas gedacht, maar de azijn en citroensap vond ik eng daarbij. Lastig. (met de zure room wel) avocado met wat roze peper klinkt goed, moet ik alleen achter de roze peper aan. Spannend!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2963 Gepost op: 07 januari 2010, 06:59:12 »
Ik heb met kerst bietencarpaccio gemaakt van dunne plakjes biet, geraspte harde geietenkaas, een beetje zachte geitenkaas, rucola, pecannoten, olijfolie en citroensap. Smaakte erg goed!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2964 Gepost op: 07 januari 2010, 12:22:47 »
Die heb ik vorig jaar gehad, enige verschil dat ik een paar druppels van een zelfgemaakt sausje van mn vader er overheen kreeg.
Erg lekker.

Wel weer trek in eigenlijk.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2965 Gepost op: 07 januari 2010, 16:31:27 »
Ik had ook aan geitenkaas gedacht, maar de azijn en citroensap vond ik eng daarbij. Lastig. (met de zure room wel) avocado met wat roze peper klinkt goed, moet ik alleen achter de roze peper aan. Spannend!

met wat hangop kan ook bedenk ik me nu. Met of zonder kruid dat je kunt eten.
Let op: roze peper is niet van de peperbes geloof ik maar een andere specerij, check dus ff of je het kunt eten. Soms lastig te vinden, indien je het niet kunt vinden, maar wel mag eten, kan ik ook wat naar je opsturen  :)
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2966 Gepost op: 07 januari 2010, 18:29:22 »
Ik heb met kerst bietencarpaccio gemaakt van dunne plakjes biet, geraspte harde geietenkaas, een beetje zachte geitenkaas, rucola, pecannoten, olijfolie en citroensap. Smaakte erg goed!
Had je gekookte biet? Mijn schoonmoeder had zoiets ooit met een gemarmerde rood-roze biet, met een sterk pittige smaak.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2967 Gepost op: 07 januari 2010, 18:33:13 »
Ik had ook aan geitenkaas gedacht, maar de azijn en citroensap vond ik eng daarbij. Lastig. (met de zure room wel) avocado met wat roze peper klinkt goed, moet ik alleen achter de roze peper aan. Spannend!

met wat hangop kan ook bedenk ik me nu. Met of zonder kruid dat je kunt eten.
Let op: roze peper is niet van de peperbes geloof ik maar een andere specerij, check dus ff of je het kunt eten. Soms lastig te vinden, indien je het niet kunt vinden, maar wel mag eten, kan ik ook wat naar je opsturen  :)

Goed dat je het zegt, het klinkt inderdaad verdacht.
Het bietenmengsel was trouwens hoe dan ook erg lekker met sap, rasp en zure room. Voor de zomer leuk als salade. Maar als mijn vego collega komt eten wou ik er misschien een voorgerechtje van maken.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2968 Gepost op: 09 januari 2010, 15:19:12 »
Ik heb gedroogde cantaloupe. Mierzoet, geen ingredientenlijst op de sticker. Zou dat nou zoet zijn door het drogen of is er nog met suiker getoverd?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2969 Gepost op: 10 januari 2010, 13:58:02 »
heel veel van dat soort dingen is met suiker dus denk t wel..

kan ik bij een cake de sojamelk vervangen door likeur  ;D geen sojamelk/melk in huis wel bergen drank en zin om te bakken...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2970 Gepost op: 10 januari 2010, 14:22:44 »
kan ik bij een cake de sojamelk vervangen door likeur  ;D geen sojamelk/melk in huis wel bergen drank en zin om te bakken...

Woehaha! :drink: Hoeveel (soja)melk moet er normaal gesproken van het recept in? Niet zoveel, toch?
Ach ja, vocht=vocht. En de alcohol "bak" je er toch wel uit. Ik vind alleen wel dat ik likeur door gebak heen gebakken nooit zo goed terug proef. Als je na het bakken wat likeur erover heen schenkt (desnoods geflambeerd) dan hou je die echte smaak veel beter vast.
Succes! Laat ff weten hoe het ging ;)
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2971 Gepost op: 10 januari 2010, 22:20:58 »
Ik zou eerder rum nemen ipv likeur. Dat smaakt meestal beter bij cake.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2972 Gepost op: 10 januari 2010, 23:04:11 »
nou ja de rum hoeft niet op die likeur wel  ;)

Toch morgen in pauze maar eventjes boodshapjes doen.. dan kan die cake gewoon normaal gemaakt worden met idd de likeur er later over in een topping ofzo.. nog even bedenken. Wordt iig een experiment cakeje  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2973 Gepost op: 11 januari 2010, 21:46:42 »
Toch maar gek gedaan en cake gebakken met de likeur. Stiekem meer ingedaan dan de gewenste 4 el. denk zeker 10 el.
je proeft en ruikt de drank wel.. misschien dat ik morgen nog witte chocolade erover smelt en dan dus nog een beetje drank in de topping doe  ;)

gesaagd experiment!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2974 Gepost op: 14 januari 2010, 17:52:19 »
Ik at vandaag een door iemand anders gebakken quiche die vega was. Maar ik dacht dat er toch kip in zat, het leek er enorm op. En iemand anders die het proefde dacht het ook. Maar dat bleek Valess te zijn. Weird, het waren echt net kipflinters. Ik wilde op de site kijken welk product dat dan was, maar ik zie alleen maar burgers.
Kent iemand het?

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2975 Gepost op: 14 januari 2010, 20:56:39 »
Toch maar gek gedaan en cake gebakken met de likeur. Stiekem meer ingedaan dan de gewenste 4 el. denk zeker 10 el.
je proeft en ruikt de drank wel.. misschien dat ik morgen nog witte chocolade erover smelt en dan dus nog een beetje drank in de topping doe  ;)

gesaagd experiment!

Mmmmm, proeven! Of, nou ja, iig het recept? ;D
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2976 Gepost op: 14 januari 2010, 21:09:33 »
de cake is op :(  mam had nog cakemeel in huis..dus wat cacoa en extra likeur ipv melk gewoon op gevoel toegevoegd...
volgende x maak ik er een recept van.. nu is het een kwestie van goed gelukt met goed geluk  ;D
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2977 Gepost op: 14 januari 2010, 21:13:00 »
Ik at vandaag een door iemand anders gebakken quiche die vega was. Maar ik dacht dat er toch kip in zat, het leek er enorm op. En iemand anders die het proefde dacht het ook. Maar dat bleek Valess te zijn. Weird, het waren echt net kipflinters. Ik wilde op de site kijken welk product dat dan was, maar ik zie alleen maar burgers.
Kent iemand het?

Ze hadden vroeger toch ook stukjes? Of ze hebben deze in stukjes gesneden? http://www.valess.nl/onze-producten/filets/valess-gepaneerd.aspx
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2978 Gepost op: 16 januari 2010, 13:34:36 »
Ik was net bij een Hindoestaan om een zak basmatirijst te kopen. Een kilozak met Tilda basmatirijst was 7 euro  :o
Das toch veel te duur? Wat betaal je gemiddeld bij andere Surinamers/Hindoestanen voor een zak basmatirijst?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2979 Gepost op: 16 januari 2010, 13:53:58 »
Bij Albert is een kilo basmatirijst 2,39, dan lijkt 7 euro me inderdaad erg duur.
Supercalifragilisticexpialidocious!