Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 28 gasten bekijken dit topic.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2880 Gepost op: 31 oktober 2009, 20:06:51 »
Speedy vraag:
Ik ga voor morgen een bladerdeeg taartje maken met een vulling van gekarameliseerde rode ui.
Zou ik de vulling vanavond al kunnen maken (ui fruiten, balsamico en wat suiker erbij, zachtjes laten karameliseren)?? Dan laat ik het afkoelen, schep het in een kom en dan kan ik het morgen zo op de bladerdeegbodem (ongebakken) scheppen. Kan dit met ui? Of zou het niet lekker worden?
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2881 Gepost op: 01 november 2009, 10:04:49 »
Ja, dat kan prima.
This is between me and the vegetable!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2882 Gepost op: 03 november 2009, 11:41:17 »
Ik kan nergens de chinese gerechten terugvinden op de site die Hiziki volgens mij bedacht had. De chinese tomatensoep& de 'babi'pangang.. Heeft iemand meer handigheid dan ik in het terugvinden van recepten? Alvast bedankt!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2883 Gepost op: 03 november 2009, 12:21:34 »
Ik kan nergens de chinese gerechten terugvinden op de site die Hiziki volgens mij bedacht had. De chinese tomatensoep& de 'babi'pangang.. Heeft iemand meer handigheid dan ik in het terugvinden van recepten? Alvast bedankt!
Klik! (zoekwoord 'pangang'  8) )
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #2884 Gepost op: 04 november 2009, 19:05:02 »
en geloof het of niet, kaasfondue of chinese fondue zou niet door het hele gezelschap geaprecieerd worden (er zitten een paar moeilijke mensen tussen)  :o

Oh dat geloof ik zeer zeker hoor, want ik ben zo'n getraumatiseerde kaasfonduester :smeerie:
Toen het naar de tafel kwam rook het alsof het al een keer gegeten was :-X

Maar zo'n apparaat hoef je toch niet uitsluitend daarvoor te gebruiken?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2885 Gepost op: 05 november 2009, 12:56:32 »
Ik kan nergens de chinese gerechten terugvinden op de site die Hiziki volgens mij bedacht had. De chinese tomatensoep& de 'babi'pangang.. Heeft iemand meer handigheid dan ik in het terugvinden van recepten? Alvast bedankt!
Klik! (zoekwoord 'pangang'  8) )

Drie keer raden wat ik gisteren terugvond bij het uitmesten van mijn receptenmap.. ;D Evengoed bedankt!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Carmen San Diego

  • ***
  • 266
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2886 Gepost op: 06 november 2009, 00:37:39 »
In mijn studententijd kookte we regelmatig voor 10-15 man en dan ging de pan rijst bijvoorbeeld in een grote warme trui om het warm te houden. Een kennis stopte gewoon de pan in bed ::).
Voor de Chinese fondue gebruiken we kleine ronde bakjes met een brandbare pasta voor onder de standaard. Dat werkt best aardig, je kan ook tot op zekere hoogte de temperatuur regelen met schuifjes boven de brandende pasta. De standaard en pan kwamen uit de toko en de pasta is verkrijgbaar bij Blokker enzo.
Op de Dappermarkt in Amsterdam is trouwens een kraampje met rechauds van 35 euro. Geen idee van de kwaliteit trouwens...
Dat doe ik ook, de moderne variant op de hooikist. Werkt als een trein, blijft urenlang warm.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2887 Gepost op: 06 november 2009, 11:10:49 »
wat rechauds betreft.... de redelijke (die de gerechten ook langere tijd warm houden) kosten al gauw tussen de 80-100 euro en met 1 heb je natuurlijk niet genoeg....
goede investering wel.... dus ik ga er een aantal kopen (wanneer ik rijk ben  :P)


en geloof het of niet, kaasfondue of chinese fondue zou niet door het hele gezelschap geaprecieerd worden (er zitten een paar moeilijke mensen tussen)  :o

er is nu een buffetwarmer/rechaud bij de makro in de aanbieding.. 35 euro incl. met 3 rvsbakken weet niet of je er wat aan heb maar toch..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2888 Gepost op: 11 november 2009, 18:31:13 »
Snelle vraag:

Zongedroogde tomaatjes, uit potje. Staan bij mij ongeopend in de koelkast, nu wil ik ze gebruiken en drijft er allemaal wit spul in, is dat alleen omdat de olie in de koelkast stond of kan ik ze beter niet meer eten?

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re: Kookvragen
« Reactie #2889 Gepost op: 11 november 2009, 18:52:03 »
Mijn eerste reactie is niet meer eten, maar later bedacht ik me dat olie ook wit kan uitslaan van kou.

Als het witte vlokken zijn die op de olie liggen, dan zou ik het niet meer eten. Wanneer het wit door de olie zit, zou ik (denk ik) het gewoon proberen.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2890 Gepost op: 11 november 2009, 19:02:34 »
We gaan het meemakne want heb het toch maar door mn eten gegooid. Ik dacht ok aan het wit uitslaan, maar weet echt niet zeker of dit dat wel was :-X

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2891 Gepost op: 11 november 2009, 19:03:55 »
Sterkte...!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #2892 Gepost op: 11 november 2009, 19:13:44 »
Volgende keer eerst weer even op kamertemperatuur laten komen, dan kun je het beter inschatten.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2893 Gepost op: 11 november 2009, 19:52:31 »
Ik had honger ;)

En denk dat maagje het verschil toch niet merkt, komt in opstand met alles dat ik eet, maar dat staat nu al in drie verschillende draadjes, dus ik ga erover ophouden :angel:

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2894 Gepost op: 13 november 2009, 20:09:40 »
wat rechauds betreft.... de redelijke (die de gerechten ook langere tijd warm houden) kosten al gauw tussen de 80-100 euro en met 1 heb je natuurlijk niet genoeg....
goede investering wel.... dus ik ga er een aantal kopen (wanneer ik rijk ben  :P)


en geloof het of niet, kaasfondue of chinese fondue zou niet door het hele gezelschap geaprecieerd worden (er zitten een paar moeilijke mensen tussen)  :o

er is nu een buffetwarmer/rechaud bij de makro in de aanbieding.. 35 euro incl. met 3 rvsbakken weet niet of je er wat aan heb maar toch..


had dit nog niet gezien, klinkt erg interessant!!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2895 Gepost op: 13 november 2009, 22:21:00 »
Snelle vraag:

Zongedroogde tomaatjes, uit potje. Staan bij mij ongeopend in de koelkast, nu wil ik ze gebruiken en drijft er allemaal wit spul in, is dat alleen omdat de olie in de koelkast stond of kan ik ze beter niet meer eten?


Olie vormt bolletjes. Wat was de datum dan?

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2896 Gepost op: 13 november 2009, 22:30:52 »
Niet ziek geworden en de datum was 2012 ofzo. Valt weer reuze mee.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2897 Gepost op: 18 november 2009, 15:39:43 »
In hoeverre is kunstmatig kipsmaakstof wel of geen kip? Is het net zoiets als Hamka's waar ook geen ham inzit?
Ik heb net bij de tropische turk een zakje indo-mie in de smaak chicken-tikka gehaald. Het enige dubieuze is dat kiparoma. Er staat geen E-nr bij.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re: Kookvragen
« Reactie #2898 Gepost op: 18 november 2009, 15:44:51 »
Als het er niet met zoveel woorden opstaat, is het niet te zeggen. Maar ik vind wel vaker iets met chicken- of beef-flavour of zo, waar 'suitable for vegetarians' op vermeld staat. De betreffende smaakjes zijn dan doorgaans ook ver te zoeken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2899 Gepost op: 18 november 2009, 16:46:49 »
Ik wil spruitjes met roomkaas uit de oven maken. Vroeger deed ik dat met boursin, maar dat mag niet meer en het is lang geleden. Ik heb nu philadelphia. werkt dat ook zo, moet er iets met melk of ei bij?
Help!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken