Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2860 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:20:53 »
Ik heb een half jaar geleden een feestje gegeven voor uhmm.. 35 man in een mini-keukentje met 2 m aanrechtblad :P
klein oventje 4 pitten waarvan 1 alleen warmhoud dingetje  ;) (moet wel bekennen dat mijn ouders van die sjieke warmhoudbakken hebben en dat ik die geleend heb, mar dat was voor t vl33s, ex at dat nl. wel)

maar ik raad je aan om idd met gangen te werken en ook lekkere koude hapjes! en al veel eigenlijk al helemaal klaar hebben, zodat je alleen hoeft na te warmen. ik had lekkere hapjes gemaakt en dan steeds een plaat vol in de oven met gemengde hapjes
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2861 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:27:15 »
Je zegt dat je nog een paar maanden hebt... In de winter is een plekje buiten (weet niet of je dat hebt) een super ijskast. Met nieuwjaar en kerst enzo zet m'n vader ook altijd de wijn en champagne buiten, maar plaats binnen in de ijskast.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2862 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:30:03 »
in maart heb ik onze douche gebruikt als opslag plaats  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2863 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:49:37 »
Ik heb een half jaar geleden een feestje gegeven voor uhmm.. 35 man in een mini-keukentje met 2 m aanrechtblad :P
klein oventje 4 pitten waarvan 1 alleen warmhoud dingetje  ;) (moet wel bekennen dat mijn ouders van die sjieke warmhoudbakken hebben en dat ik die geleend heb, mar dat was voor t vl33s, ex at dat nl. wel)

maar ik raad je aan om idd met gangen te werken en ook lekkere koude hapjes! en al veel eigenlijk al helemaal klaar hebben, zodat je alleen hoeft na te warmen. ik had lekkere hapjes gemaakt en dan steeds een plaat vol in de oven met gemengde hapjes

wat had jij allemaal gemaakt lijntje? misschien kan ik nog wat ideetjes stelen ;D

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2864 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:50:43 »
Je zegt dat je nog een paar maanden hebt... In de winter is een plekje buiten (weet niet of je dat hebt) een super ijskast. Met nieuwjaar en kerst enzo zet m'n vader ook altijd de wijn en champagne buiten, maar plaats binnen in de ijskast.

klopt maar koelkastplaats heb ik genoeg.... is net warm houden wat een probleem vormt :P

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2865 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:53:42 »
in maart heb ik onze douche gebruikt als opslag plaats  ;)

daar heb ik een voor de rest nutteloos kamertje voor.... snap niet wat daar ooit de bedoeling van is geweest... een kamertje van twee bij twee met een raam in ??? we gebruiken het nu voor de strijkplank.... dus nutteloos is misschien een beetje overdreven, er staat wat  :P

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2866 Gepost op: 30 oktober 2009, 13:55:26 »
Ik heb een half jaar geleden een feestje gegeven voor uhmm.. 35 man in een mini-keukentje met 2 m aanrechtblad :P
klein oventje 4 pitten waarvan 1 alleen warmhoud dingetje  ;) (moet wel bekennen dat mijn ouders van die sjieke warmhoudbakken hebben en dat ik die geleend heb, mar dat was voor t vl33s, ex at dat nl. wel)

maar ik raad je aan om idd met gangen te werken en ook lekkere koude hapjes! en al veel eigenlijk al helemaal klaar hebben, zodat je alleen hoeft na te warmen. ik had lekkere hapjes gemaakt en dan steeds een plaat vol in de oven met gemengde hapjes

weet jij waar je die warmhoudbakken kan krijgen en wat ze kosten?
die dingen zijn echt wel handig....

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2867 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:16:29 »
weet dat mijn moeder ze samen met mijn tante gekocht heeft bij de makro en dat ze duur waren  ;)

inspiratie:

koud: groene salades (een hartige en zoetere), aardappelsalade, watermeloenblokjes met feta en munt, zelf gemarineerde olijfjes, zelf geroosterde nootjes, zelf gemaakte guacamole, zelf gemaakte salsa, verschillende soorten met lekkere smeerseltjes

warm: aubergine met feta munt en honing uit de oven, tortilla's met gemolten kaas, feta spinazieflapjes, quiches met vershillende vullingen, grote pan soep..

en ik had dan dus nog een vl33sgerecht staan omdat ex dat graag wou... maar wil je liever een echte maaltijd of echte hapjes??
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2868 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:17:56 »
Je kunt die dingen vast ook wel huren.

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2869 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:20:41 »
weet dat mijn moeder ze samen met mijn tante gekocht heeft bij de makro en dat ze duur waren  ;)

inspiratie:

koud: groene salades (een hartige en zoetere), aardappelsalade, watermeloenblokjes met feta en munt, zelf gemarineerde olijfjes, zelf geroosterde nootjes, zelf gemaakte guacamole, zelf gemaakte salsa, verschillende soorten met lekkere smeerseltjes

warm: aubergine met feta munt en honing uit de oven, tortilla's met gemolten kaas, feta spinazieflapjes, quiches met vershillende vullingen, grote pan soep..

en ik had dan dus nog een vl33sgerecht staan omdat ex dat graag wou... maar wil je liever een echte maaltijd of echte hapjes??

zitten veel dingen tussen die ik vaak maak  :) alles behalve de aubergine en de watermoelen eigenlijk

ik denk dat hapjes leuker zijn omdat niet alle gasten elkaar kennen? dan vind ik een gewoon diner minder gepast.... maar misschien ligt dat aan mij?

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2870 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:23:35 »
Je kunt die dingen vast ook wel huren.

zal ik eens opzoeken. die verhuurzaak moet dan wel niet in de middle of nowhere liggen ....

ik moet toch nog naar de makro.... en dan zal ik ze zoeken en ze waarschijnlijk wijselijk laten staan   ;D

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2871 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:28:36 »
ik vind hapjes vaak ook feestelijker... we hebben meerdere draadjes waar je inspiratie op kan doen:

[urlhttp://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,9284.0.html] tapas en fingerfood[/url]
borrelhapjes


het recept voor de aubergine geef ik je dolgraag ;) is een echte aanrader!

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re: Kookvragen
« Reactie #2872 Gepost op: 30 oktober 2009, 14:33:02 »
daar heb ik een voor de rest nutteloos kamertje voor.... snap niet wat daar ooit de bedoeling van is geweest... een kamertje van twee bij twee met een raam in ??? we gebruiken het nu voor de strijkplank.... dus nutteloos is misschien een beetje overdreven, er staat wat  :P

Vinnik best wel lekker ruim voor een bezemkast.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2873 Gepost op: 30 oktober 2009, 15:10:02 »
daar heb ik een voor de rest nutteloos kamertje voor.... snap niet wat daar ooit de bedoeling van is geweest... een kamertje van twee bij twee met een raam in ??? we gebruiken het nu voor de strijkplank.... dus nutteloos is misschien een beetje overdreven, er staat wat  :P

Vinnik best wel lekker ruim voor een bezemkast.

bezemkast met glas-in-loodramen  ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2874 Gepost op: 30 oktober 2009, 16:04:51 »
Glazen schalen en rechauds (die onderzetters met waxinelichtjes) ? Of anders wellicht een koud buffet als basis en dan regelmatig 'alweer iets lekkers' uit de oven toveren - tapas, fingerfood e.d. Met 10-12 personen kun je eventueel ook iets als een kaasfondue op poten zetten.

Moet het gezellig worden of wil je de Hyacinth Bouquet uithangen?  ;D
Gemüse ist mein Fleisch

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2875 Gepost op: 30 oktober 2009, 17:34:09 »
Ja, rechaud's!
Heel veel mensen hebben die dat ik weet, maar wij noemen dat dan chineeswarmhouddinges. Die kan je zelf met wat handigheid, of met wat vrienden die handigheid hebben wel ineenknutselen?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2876 Gepost op: 30 oktober 2009, 18:44:15 »
in gangen had ik al gedacht en het worden er zeker geen honderd

maar is leuk als er verschillende dingen op tafel staan....

warm houden was eerst ook mijn issue, wilde eerst een buffet doen.... wil namelijk zelf niet constant in de keuken staan.... is niet gezellig en dan ga ik alleen maar stressen

Wat heb je eigenlijk in gedachten aan soort hapjes?
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #2877 Gepost op: 30 oktober 2009, 19:19:43 »
In mijn studententijd kookte we regelmatig voor 10-15 man en dan ging de pan rijst bijvoorbeeld in een grote warme trui om het warm te houden. Een kennis stopte gewoon de pan in bed ::).
Voor de Chinese fondue gebruiken we kleine ronde bakjes met een brandbare pasta voor onder de standaard. Dat werkt best aardig, je kan ook tot op zekere hoogte de temperatuur regelen met schuifjes boven de brandende pasta. De standaard en pan kwamen uit de toko en de pasta is verkrijgbaar bij Blokker enzo.
Op de Dappermarkt in Amsterdam is trouwens een kraampje met rechauds van 35 euro. Geen idee van de kwaliteit trouwens...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2878 Gepost op: 31 oktober 2009, 12:49:32 »
Glazen schalen en rechauds (die onderzetters met waxinelichtjes) ? Of anders wellicht een koud buffet als basis en dan regelmatig 'alweer iets lekkers' uit de oven toveren - tapas, fingerfood e.d. Met 10-12 personen kun je eventueel ook iets als een kaasfondue op poten zetten.

Moet het gezellig worden of wil je de Hyacinth Bouquet uithangen?  ;D


eten blijft niet zo lang warm op rechauds met kaarsjes....
en ik denk dat ik idd voor koud en niet overdreven veel warm zal gaan


trouwens hyacinth uithangen? dat kan ik niet ook al zou ik het willen.... en als ik een hyacinth was.... kon ik beter andere mensen uitnodigen.... en een andere vriend nemen  ;D  en met m'n neefjes erbij (die tellen niet als 2 van de 10-12 personen, ze zijn 2,5 en 7 maanden oud.... zal het zeker gezellig zijn  ;))

met perfect bedoel ik eerder een hele mooie tafel en heerlijke hapjes/ eten beetje het wow-gevoel.... en daarna knoeien  ;D

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2879 Gepost op: 31 oktober 2009, 12:55:26 »
In mijn studententijd kookte we regelmatig voor 10-15 man en dan ging de pan rijst bijvoorbeeld in een grote warme trui om het warm te houden. Een kennis stopte gewoon de pan in bed ::).
Voor de Chinese fondue gebruiken we kleine ronde bakjes met een brandbare pasta voor onder de standaard. Dat werkt best aardig, je kan ook tot op zekere hoogte de temperatuur regelen met schuifjes boven de brandende pasta. De standaard en pan kwamen uit de toko en de pasta is verkrijgbaar bij Blokker enzo.
Op de Dappermarkt in Amsterdam is trouwens een kraampje met rechauds van 35 euro. Geen idee van de kwaliteit trouwens...

wat rechauds betreft.... de redelijke (die de gerechten ook langere tijd warm houden) kosten al gauw tussen de 80-100 euro en met 1 heb je natuurlijk niet genoeg....
goede investering wel.... dus ik ga er een aantal kopen (wanneer ik rijk ben  :P)


en geloof het of niet, kaasfondue of chinese fondue zou niet door het hele gezelschap geaprecieerd worden (er zitten een paar moeilijke mensen tussen)  :o