Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 35 gasten bekijken dit topic.

Offline Natura

  • ***
  • 110
Re: Kookvragen
« Reactie #2820 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:20:20 »
Ik maak de laatste tijd steeds vaker hartige taarten zonder een ei-, room- en kaasmengsel. Daarvoor kun je gewoon losse plakjes bladerdeeg in een vierkant of rechthoek leggen en je vulling er op doen. Daaroverheen gaat dan wel natuurlijk laagje kaas. Als je dan een centimeter van de randen vrij laat wordt het vanzelf een taart. De taart is dan ook minder zwaar.
En dan heb je dus geen nieuwe bakvorm nodig.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2821 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:24:51 »
Ik maak de laatste tijd steeds vaker hartige taarten zonder een ei-, room- en kaasmengsel. Daarvoor kun je gewoon losse plakjes bladerdeeg in een vierkant of rechthoek leggen en je vulling er op doen. Daaroverheen gaat dan wel natuurlijk laagje kaas. Als je dan een centimeter van de randen vrij laat wordt het vanzelf een taart. De taart is dan ook minder zwaar.
En dan heb je dus geen nieuwe bakvorm nodig.
Ik doe er prei en feta in, en gisteren had ik het ei er niet doorheen gedaan (lui!) maar gewoon er bovenop gegoten. De bodem was niet zompig, dus misschien doe ik dat morgen ook gewoon maar weer.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2822 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:27:42 »
de masterchef-aflevering waarin een kandidaat diep-ongelukkig de rijst uit zijn taartbodem probeerde te vissen

 :schater2:

Ik zie de link met het woord masterchef nog niet helemaal.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2823 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:31:13 »
Wanneer een vulling voor een hartige taart zompig dreigt te worden, prik ik gaatjes in de bladerdeegbodem en strooi er een laagje paneermeel over. Wil ook nog weleens helpen.
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2824 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:30:53 »
de masterchef-aflevering waarin een kandidaat diep-ongelukkig de rijst uit zijn taartbodem probeerde te vissen

 :schater2:

Ik zie de link met het woord masterchef nog niet helemaal.

Het is een tv-programma, een soort idols, maar dan met koken. En zoals in idols niet iedere deelnemer een idol is, nou ja, enz. Cool programma trouwens, kijkt het allen!
This is between me and the vegetable!

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2825 Gepost op: 24 oktober 2009, 21:20:27 »
ik wil een taartrecept uitproberen en 1 van de ingrediënten is extra bittere chocolade.
bedoelen ze hier 70%+ mee?

is niet erg duidelijk.... iemand een idee?
 ??? ??? ??? ???

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2826 Gepost op: 24 oktober 2009, 21:32:22 »
Ja, dat bedoelen ze.
This is between me and the vegetable!

Re: Kookvragen
« Reactie #2827 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:38:35 »
Kruidnagel. Dat kan ik hier bij een aantal Tesco's niet vinden. Is dat spul buiten Nederland niet gangbaar of zo? En waar kan kruidnagel eventueel door vervangen worden?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2828 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:46:02 »
Piment?
This is between me and the vegetable!

Re: Kookvragen
« Reactie #2829 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:52:15 »
Kan ik proberen, wordt wel een scherpe hachee dan. ;D
Nou ja, daar ben ik op zich niet vies van.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2830 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:53:12 »
Heb je geen Indiase toko's in de buurt? Daar moeten ze het wel hebben, lijkt me.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2831 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:54:24 »
Kan ik proberen, wordt wel een scherpe hachee dan. ;D
Nou ja, daar ben ik op zich niet vies van.

Piment is niet scherp, toch? Anders laat je de peper weg...
This is between me and the vegetable!

Offline Eline

  • ***
  • 243
Re: Kookvragen
« Reactie #2832 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:56:43 »
Kruidnagel. Dat kan ik hier bij een aantal Tesco's niet vinden. Is dat spul buiten Nederland niet gangbaar of zo? En waar kan kruidnagel eventueel door vervangen worden?

clove? is toch vrij gangbaar dacht ik?

Re: Kookvragen
« Reactie #2833 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:57:12 »
Piment is niet scherp, toch? Anders laat je de peper weg...

Niet? Volgens Wikipedia wel. Maar die heeft het niet per definitie bij het rechte eind natuurlijk.
Ik geloof dat ik in de juiste vertaling allspice moet hebben? En dan zal pimento de scherpe variant zijn?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: Kookvragen
« Reactie #2834 Gepost op: 25 oktober 2009, 19:59:10 »
clove? is toch vrij gangbaar dacht ik?

Ja, dacht ik ook. Nou heeft de Tesco hier er een handje van om artikelen tijden lang niet in de winkels te hebben, en dan verwijderen ze gelijk ook maar alle verwijzingen daarnaar. Niet zo'n probleem als je weet dat ze het regelmatig hebben, maar ja wanneer koop ik nou kruidnagel. Niet vaker dan zo eens in de tien jaar kennelijk.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2835 Gepost op: 25 oktober 2009, 20:00:55 »
Piment is niet scherp, toch? Anders laat je de peper weg...

Niet? Volgens Wikipedia wel. Maar die heeft het niet per definitie bij het rechte eind natuurlijk.
Ik geloof dat ik in de juiste vertaling allspice moet hebben? En dan zal pimento de scherpe variant zijn?

Allspice is inderdaad piment-poeder. Pimento is geloof ik zo'n vers pepertje-achtig ding (dat heet ook weer piment in het nederlands, je komt ze wel eens kleingesneden en opgerold in olijven tegen).
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re: Kookvragen
« Reactie #2836 Gepost op: 25 oktober 2009, 20:01:16 »
Heb je geen Indiase toko's in de buurt? Daar moeten ze het wel hebben, lijkt me.

Ehhh, ik heb helemaal niets in de buurt. Dichtstbijzijnde winkel op ongeveer 6 km afstand.
Voor iets tokoachtigs zal ik naar de grote stad moeten, da's een reis van 45 kilometer.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re: Kookvragen
« Reactie #2837 Gepost op: 25 oktober 2009, 20:02:34 »
Allspice is inderdaad piment-poeder. Pimento is geloof ik zo'n vers pepertje-achtig ding (dat heet ook weer piment in het nederlands, je komt ze wel eens kleingesneden en opgerold in olijven tegen).

Kijk, er zijn dus twee verschillende pimenten. Weer iets nuttigs geleerd vandaag.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2838 Gepost op: 25 oktober 2009, 20:03:56 »
An, ik wil best een paar kruidnagels in een envelop stoppen en opsturen hoor.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2839 Gepost op: 25 oktober 2009, 20:07:48 »
Heb je geen Indiase toko's in de buurt? Daar moeten ze het wel hebben, lijkt me.

Ehhh, ik heb helemaal niets in de buurt. Dichtstbijzijnde winkel op ongeveer 6 km afstand.
Voor iets tokoachtigs zal ik naar de grote stad moeten, da's een reis van 45 kilometer.

Jij hebt het toch ook maar slecht. :(
Maar, ehmnouja, dan bedoelde ik in de buurt van de Tesco waar je je kruidnagelen zocht. Maargoed, daar heb je dus ook geen toko in de buurt, check.
En wat koekje zegt.
Ik wil vega bananenschuimpjes.