Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2800 Gepost op: 21 oktober 2009, 10:27:55 »
denk dat er ook genoeg mensen zijn die het wel weten maar magarine toch boter noemen..
Bij ons aan tafel wordt ook altijd geroepen mag ik de boter even, terwijl er dan echte boter, minarine en magarine op tafel staat.

Wij in het gezin weten dan wie wat wil  ;) maar een ex vriendinnetje van mijn broertje heeft wel eens raar zitten kijken, toen er tot 3x toe om de boter gevraagd werd en er steeds een ander kuipje aangegeven werd.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #2801 Gepost op: 21 oktober 2009, 10:31:20 »
Heb wel boter gebruikt, maar of het gelukt is weet ik nog niet. Hij is nog niet gestold (begon er laat mee, had tussendoor wat msn-gesprekken en het was dus eigenlijk een chaos).... dus ik trakteer vandaag op AH soesjes. En heb vanavond hopelijk een lekker toetje ;)

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2802 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:03:03 »
Mijn oefenpreitaartje was lekker, alleen kwam de bodem niet los van het bakblik. Hoe doen jullie dat? Veel meer boter gebruiken? Of zou een stukje bakpapier helpen? Want nu kwam het er in brokjes uit.... :(
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2803 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:20:38 »
Mijn oefenpreitaartje was lekker, alleen kwam de bodem niet los van het bakblik. Hoe doen jullie dat? Veel meer boter gebruiken? Of zou een stukje bakpapier helpen? Want nu kwam het er in brokjes uit.... :(

Ik vet de bodem in met olie en bepoeder em daarna met bloem. Werkt altijd goed.
Brokjes kan ook liggen aan dat de verhoudingen in het deeg niet kloppen.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2804 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:31:49 »
Mijn oefenpreitaartje was lekker, alleen kwam de bodem niet los van het bakblik. Hoe doen jullie dat? Veel meer boter gebruiken? Of zou een stukje bakpapier helpen? Want nu kwam het er in brokjes uit.... :(

Ik vet de bodem in met olie en bepoeder em daarna met bloem. Werkt altijd goed.
Brokjes kan ook liggen aan dat de verhoudingen in het deeg niet kloppen.

 :gossip:het waren plakjes bladerdeeg voor hartige taart, en de appeltaart vorige week kwam ook uit een koopmanspakje.
Maar papier, niet doen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2805 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:41:57 »
Met een springvorm doe ik bakpapier op de bodem, gewone quichevorm alleen invetten (ik gebruik heel lui bakspray van de dokter). Ik heb nog nooit deeg in brokjes er uit gehad, maar ik gebruik dan meestal ook geen deeg uit pakjes, tenzij bladerdeeg.
Een gewoon korstdeegje is niet moeilijk hoor. Ik maak het zelf ook vaak en is niet te arbeidsintensief. De voorgebakken bodems zou je ook moeten kunnen invriezen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2806 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:44:02 »
Mijn oefenpreitaartje was lekker, alleen kwam de bodem niet los van het bakblik. Hoe doen jullie dat? Veel meer boter gebruiken? Of zou een stukje bakpapier helpen? Want nu kwam het er in brokjes uit.... :(

Ik vet de bodem in met olie en bepoeder em daarna met bloem. Werkt altijd goed.
Brokjes kan ook liggen aan dat de verhoudingen in het deeg niet kloppen.

 :gossip:het waren plakjes bladerdeeg voor hartige taart, en de appeltaart vorige week kwam ook uit een koopmanspakje.
Maar papier, niet doen?

Hmm dat is dan gek. Ik weet niet zeker of het gaar wordt met papier. Denk dat het wel moet kunnen, maar weet niet 100% zeker.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2807 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:50:13 »
Kan je dit soort dumplings ook gewoon in de soep gooien als vega-soepbal? Of moet je die persé apart moeilijk koken en daarna bij je soep serveren?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2808 Gepost op: 23 oktober 2009, 09:56:48 »
Mijn oefenpreitaartje was lekker, alleen kwam de bodem niet los van het bakblik. Hoe doen jullie dat? Veel meer boter gebruiken? Of zou een stukje bakpapier helpen? Want nu kwam het er in brokjes uit.... :(

Ik vet de bodem in met olie en bepoeder em daarna met bloem. Werkt altijd goed.
Brokjes kan ook liggen aan dat de verhoudingen in het deeg niet kloppen.

 :gossip:het waren plakjes bladerdeeg voor hartige taart, en de appeltaart vorige week kwam ook uit een koopmanspakje.
Maar papier, niet doen?

Hmm dat is dan gek. Ik weet niet zeker of het gaar wordt met papier. Denk dat het wel moet kunnen, maar weet niet 100% zeker.

Hmm, als jij het niet vertrouwt, doe ik het niet.
Het lastige is dat ik 2 preitaarten en een appeltaart wil maken, dus er moet er 1 uit die vorm komen en op een schaal terecht komen, liefst beetje mooi.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2809 Gepost op: 23 oktober 2009, 10:07:58 »
Mijn oefenpreitaartje was lekker, alleen kwam de bodem niet los van het bakblik. Hoe doen jullie dat? Veel meer boter gebruiken? Of zou een stukje bakpapier helpen? Want nu kwam het er in brokjes uit.... :(

Ik vet de bodem in met olie en bepoeder em daarna met bloem. Werkt altijd goed.
Brokjes kan ook liggen aan dat de verhoudingen in het deeg niet kloppen.

 :gossip:het waren plakjes bladerdeeg voor hartige taart, en de appeltaart vorige week kwam ook uit een koopmanspakje.
Maar papier, niet doen?

Hmm dat is dan gek. Ik weet niet zeker of het gaar wordt met papier. Denk dat het wel moet kunnen, maar weet niet 100% zeker.

Hmm, als jij het niet vertrouwt, doe ik het niet.
Het lastige is dat ik 2 preitaarten en een appeltaart wil maken, dus er moet er 1 uit die vorm komen en op een schaal terecht komen, liefst beetje mooi.

Er moet er 1 uit de vorm komen omdat je maar 2 vormen hebt? Dan zou ik gewoon voor 6 euro een extra vorm bij de hema kopen? Of mis ik iets.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2810 Gepost op: 23 oktober 2009, 10:09:27 »
Kan je dit soort dumplings ook gewoon in de soep gooien als vega-soepbal? Of moet je die persé apart moeilijk koken en daarna bij je soep serveren?

Als je ze niet stoomt maar kookt heb je denk ik meer kans dat ze stuk gaan.. dan zou ik ze denk ik goed laten ontdooien en maar 2 of 3 minuten meeverwarmen in de soep zodat stuk koken niet zo makkelijk gaat.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2811 Gepost op: 23 oktober 2009, 10:44:27 »
Mijn oefenpreitaartje was lekker, alleen kwam de bodem niet los van het bakblik. Hoe doen jullie dat? Veel meer boter gebruiken? Of zou een stukje bakpapier helpen? Want nu kwam het er in brokjes uit.... :(

Ik vet de bodem in met olie en bepoeder em daarna met bloem. Werkt altijd goed.
Brokjes kan ook liggen aan dat de verhoudingen in het deeg niet kloppen.

 :gossip:het waren plakjes bladerdeeg voor hartige taart, en de appeltaart vorige week kwam ook uit een koopmanspakje.
Maar papier, niet doen?

Hmm dat is dan gek. Ik weet niet zeker of het gaar wordt met papier. Denk dat het wel moet kunnen, maar weet niet 100% zeker.

Hmm, als jij het niet vertrouwt, doe ik het niet.
Het lastige is dat ik 2 preitaarten en een appeltaart wil maken, dus er moet er 1 uit die vorm komen en op een schaal terecht komen, liefst beetje mooi.

Er moet er 1 uit de vorm komen omdat je maar 2 vormen hebt? Dan zou ik gewoon voor 6 euro een extra vorm bij de hema kopen? Of mis ik iets.
Een derde springvorm? Hmm, dat wordt erg veel keukenzooi! Ik heb ook al een minibakvorm, tulbandvorm, gewoon cakeblik, een cakevorm in de vorm van een triskel voor keltische feestdagen, boterkoekblik ... waar laat je het allemaal!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2812 Gepost op: 23 oktober 2009, 10:47:14 »
 Voor bakvormen heb ik altijd wel een plekje ;)
This is between me and the vegetable!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2813 Gepost op: 23 oktober 2009, 11:27:46 »
Een derde springvorm? Hmm, dat wordt erg veel keukenzooi! Ik heb ook al een minibakvorm, tulbandvorm, gewoon cakeblik, een cakevorm in de vorm van een triskel voor keltische feestdagen, boterkoekblik ... waar laat je het allemaal!

Weggeven?

Toen ik eens heel veel vegan cupcakes had gebakken voor Koninginnedag, had ik vier slagroomspuiten gebruikt voor de topping (er waren drie of vier soorten cupcakes). Aan het eind van de dag heb ik wat slagroomspuiten cadeau gedaan aan mensen die cupcakes kochten en geïnteresseerd deden in het bakken ervan.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2814 Gepost op: 23 oktober 2009, 11:29:11 »
Hmm dat is dan gek. Ik weet niet zeker of het gaar wordt met papier. Denk dat het wel moet kunnen, maar weet niet 100% zeker.

Waarom zou bakpapier verkocht worden als dingen die je ermee bakt niet gaar worden?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2815 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:00:04 »
Hmm dat is dan gek. Ik weet niet zeker of het gaar wordt met papier. Denk dat het wel moet kunnen, maar weet niet 100% zeker.

Waarom zou bakpapier verkocht worden als dingen die je ermee bakt niet gaar worden?

Nou omdat het idee van bakpapier vooral ook is volgens mij dat je er iets op legt (dus het papier tussen het rooster en het te bakken product in) maar als je het papier tussen het product en een springvorm doet kan die extra laag papier wellicht er wel voor zorgen dat het allemaal minder goed werkt?

@bambi: kan 1 van die andere vormen dan niet gebruikt worden voor de appeltaart?
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2816 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:01:35 »
Volgens mij gaat dat prima, het enige is, dat als je bodem niet goed gaar wordt (wat bij mij meestal het geval is bij hartige taart, en ook bij een hoop mensen bij wie ik het gegeten heb), dan worden bodem en papier samen een zompige, lastig scheidbare massa en eet je dus bijgevolg ook bakpapier.
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2817 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:04:14 »
he Bambi je hebt wel de bodem even blind voorgebakken? Bij bladerdeeg bv vijf minuten. Dat kan ook helpen.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2818 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:05:29 »
he Bambi je hebt wel de bodem even blind voorgebakken? Bij bladerdeeg bv vijf minuten. Dat kan ook helpen.
Nee, stond niet op het pakje.  ;D
Daarvoor koop je een zak goedkope linzen/bonen/knikkers?
Of kan het ook leeg?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2819 Gepost op: 23 oktober 2009, 12:16:43 »
Met bladerdeeg is het handiger er iets op te doen, anders rijst het zo. En dan moet er dus bakpapier tussen je deeg en wat je erop doet, ik kan me de masterchef-aflevering waarin een kandidaat diep-ongelukkig de rijst uit zijn taartbodem probeerde te vissen nog levendig herinneren. En alufolie is ook geen goed idee, want dat plakt aan je deeg. Weet ik toevallig :angel:
This is between me and the vegetable!