Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 41 gasten bekijken dit topic.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2780 Gepost op: 15 oktober 2009, 10:59:58 »
dat aapje alleen al...:heart: ik zweer t tjolk was de voorloper van spongebob pasta of k3 koekjes.. (alleen waren we toen nog niet zo verwend dat het een tvster moest zijn, wij waren gewoon al blij dat het er hip uitzag)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2781 Gepost op: 15 oktober 2009, 23:32:50 »
dat aapje alleen al...:heart: ik zweer t tjolk was de voorloper van spongebob pasta of k3 koekjes.. (alleen waren we toen nog niet zo verwend dat het een tvster moest zijn, wij waren gewoon al blij dat het er hip uitzag)

Waarom zijn de tjolks nergens meer?
Of bestaat het nog wel?
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2782 Gepost op: 16 oktober 2009, 00:25:02 »
dat aapje alleen al...:heart: ik zweer t tjolk was de voorloper van spongebob pasta of k3 koekjes.. (alleen waren we toen nog niet zo verwend dat het een tvster moest zijn, wij waren gewoon al blij dat het er hip uitzag)

Waarom zijn de tjolks nergens meer?
Of bestaat het nog wel?

http://forum.fok.nl/topic/1347554

Offline Sam

  • ******
  • 7.147
Re: Kookvragen
« Reactie #2783 Gepost op: 17 oktober 2009, 15:51:32 »
Christiaan, hoe is de courgettesoep uiteindelijk geworden met de rijst? Rijst in soep is een beetje ouderwets geloof ik, ik kom het tegen in oude tomatensoep recepten. Zelf gebruik ik net als Monique liever blokjes aardappel, ook in preisoep etc. Daar krijg je een romige vullende soep van zonder vettigheid. Wel even de staafmixer er op los laten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2784 Gepost op: 17 oktober 2009, 17:06:48 »
De Tjolk moest ik even googlen, maar ik heb het ook nog gehad! Mijn moeder kocht altijd pakjes drinken voor als we een dag naar het pretpark of strand gingen, een feest was dat ;D.

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re: Kookvragen
« Reactie #2785 Gepost op: 17 oktober 2009, 18:56:45 »
dat aapje alleen al...:heart: ik zweer t tjolk was de voorloper van spongebob pasta of k3 koekjes.. (alleen waren we toen nog niet zo verwend dat het een tvster moest zijn, wij waren gewoon al blij dat het er hip uitzag)

Waarom zijn de tjolks nergens meer?
Of bestaat het nog wel?

http://forum.fok.nl/topic/1347554

Hoera!
Niet dat ik het ga drinken hoor (tenzij er een sojamelkvariant komt), maar ik vind het wel een fijn idee dat mijn nichtje en neefje nu ook Tjolk kunnen leren kennen in hun jeugd. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2786 Gepost op: 20 oktober 2009, 13:57:56 »
Er lagen gisteren bij de ene Heijn hele grote pompoenen bij de rest van de groente, heel gezellig in zo'n rekje waar normaal aanbiedingen liggen (ik was op zoek naar de witlof). Op de pompoenen zaten stickers met 'halloween' en een uitleg met plaatjes hoe je deze kunt uithollen en er een theelichtje in kan zetten. Om het dan bij de voordeur te zetten en gejat te laten worden (junkies in A'dam denken namelijk dat ze alles kunnen verpatsen).
Kan ik zo'n grote halloween-pompoen ook opeten? Zonder dat ik ziek word en het ook nog culinair verantwoord (dus lekker) is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #2787 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:38:46 »
roer de boter tot ze wit is.

Wat wordt daar mee bedoeld? Roeren terwijl het smelt?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2788 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:40:01 »
Als je het moet verwarmen, denk ik idd gewoon smelten. Voor niet verwarmen, denk ik gewoon losroeren.
Is het verder een raar recept?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #2789 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:42:49 »
Als je het moet verwarmen, denk ik idd gewoon smelten. Voor niet verwarmen, denk ik gewoon losroeren.
Is het verder een raar recept?

Recept voor een witte arretjescake:

Maak een dikke vanillepudding van de melk, de suiker, de vanillesuiker en de vanillebloem. Roer de boter tot ze wit is en meng dan de lauwe pudding erdoor. Boter een rechthoekige schaal in zodat de bodem niet blijft plakken. Leg eerst een laag koekjes. Smeer dan een laagje botermengsel over de koekjes en herhaal dit tot de ingredienten op zijn. De laatste laag moet altijd het botermengsel zijn. Vanboven strooi ik meestal nog wat verkruimelde speculaas. Laat de taart een tijdje in de koelkast staan

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2790 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:57:04 »
Arretjescake  :-X

Ik denk gewoon los roeren totdat het niet meer zo hard is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #2791 Gepost op: 20 oktober 2009, 15:10:07 »
Ik denk gewoon los roeren totdat het niet meer zo hard is.

Dank! Ja goed dat ik het toch even vroeg, ik denk het nu ook.

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2792 Gepost op: 20 oktober 2009, 15:30:33 »
Als je boter een poos roert (keukenmachine) wordt het inderdaad witter van kleur.
Moest vroeger van mn moeder ook, voor de cake.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.319
Re: Kookvragen
« Reactie #2793 Gepost op: 20 oktober 2009, 15:32:05 »
Als je boter een poos roert (keukenmachine) wordt het inderdaad witter van kleur.

Maar ik heb geen keukenmachine. (maar ben wel morgen jarig, maar dan is het dus te laat ;)). Zou het alleen maar om de kleur gaan? Dan kan ik het wellicht ook laten.

(Je merkt dat ik naast het maken van gewone arretjescake nooit iets bak ofzo ;))

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2794 Gepost op: 20 oktober 2009, 20:14:56 »
Kan ik zo'n grote halloween-pompoen ook opeten? Zonder dat ik ziek word en het ook nog culinair verantwoord (dus lekker) is.

Als je geen specifieke voedingshandicap hebt naast vegetarisme, dan moet ene pompoen wel kunnen. Zelf ben ik erg van de pompoenen en prop alle typen in mijn soep (de kleine kalebassen uitgezonderd). Nog geen braakneigingen aan overgehouden. Nu kookt mijn soep met een zeer experimentele witgroengevlekte pompoen, met wit vruchtvlees aan de binnenkant. Ben benieuwd...!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2795 Gepost op: 20 oktober 2009, 22:01:43 »
Als je boter een poos roert (keukenmachine) wordt het inderdaad witter van kleur.

Maar ik heb geen keukenmachine. (maar ben wel morgen jarig, maar dan is het dus te laat ;)). Zou het alleen maar om de kleur gaan? Dan kan ik het wellicht ook laten.

(Je merkt dat ik naast het maken van gewone arretjescake nooit iets bak ofzo ;))

Ben natuurlijk veel te laat, maar volgens mij zegt de kleur gewoon iets over het feit dat het flink los geklopt is allemaal en verder niet zoveel. De meeste mensen bakken inmiddels toch met vloeibare boter (de meesten is ik) en dan gaat het niet meer op natuurlijk.

Hele fijne verjaardag en hoop dat de cake goed uitpakt.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2796 Gepost op: 20 oktober 2009, 22:24:54 »
Nu kookt mijn soep met een zeer experimentele witgroengevlekte pompoen, met wit vruchtvlees aan de binnenkant. Ben benieuwd...!

Ging goed...!

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2797 Gepost op: 21 oktober 2009, 09:06:08 »
Welke kleur heeft de soep gekregen?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2798 Gepost op: 21 oktober 2009, 09:45:34 »
Als je boter een poos roert (keukenmachine) wordt het inderdaad witter van kleur.

Maar ik heb geen keukenmachine. (maar ben wel morgen jarig, maar dan is het dus te laat ;)). Zou het alleen maar om de kleur gaan? Dan kan ik het wellicht ook laten.

(Je merkt dat ik naast het maken van gewone arretjescake nooit iets bak ofzo ;))

Ben natuurlijk veel te laat, maar volgens mij zegt de kleur gewoon iets over het feit dat het flink los geklopt is allemaal en verder niet zoveel. De meeste mensen bakken inmiddels toch met vloeibare boter (de meesten is ik) en dan gaat het niet meer op natuurlijk.

Hele fijne verjaardag en hoop dat de cake goed uitpakt.


Vloeibare boter? Bedoel je dan gesmolten? Of bedoel je van dat enge spul uit een flesje? (Ik moet nu denken aan mijn eerste kookboekje, een Blue Band kookboekje over bakken. Mijn moeder leerde mij meteen dat overal waar in de ingrediënten 'Blue Band' staat, je gewoon boter moet gebruiken...)
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2799 Gepost op: 21 oktober 2009, 10:15:55 »
Er zijn nog steeds veel mensen die denken dat margarine (of een margarinemengsel) en boter hetzelfde zijn.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy