Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Offline Lona

  • ****
  • 812
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2640 Gepost op: 26 augustus 2009, 16:04:29 »
Uhm, echt? haha, misschien doe ik het wel verkeerd hoor, maar eet je het zaadje dan niet erbij op, knip je het dan af ofzo?
"It does not do to dwell on dreams and forget to live". Dumbledore. :witch2:

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2641 Gepost op: 26 augustus 2009, 16:15:26 »
Ik gebruikte het voor de tuinkersachtige dingen en dan groeiden de worteltjes heel vrolijk door de gaatjes van het rooster heen en zaten ze vast. Dus zowel met knippen als lostrekken bleven er restjes achter. 

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2642 Gepost op: 29 augustus 2009, 15:17:39 »
Kan je rauwe sperziebonen (wel gewassen en afgedroogd overigens) zo invriezen, of moet ik die eerst blancheren?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2643 Gepost op: 29 augustus 2009, 15:50:51 »
Kan je rauwe sperziebonen (wel gewassen en afgedroogd overigens) zo invriezen, of moet ik die eerst blancheren?

Die moet je eerst blancheren.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2644 Gepost op: 29 augustus 2009, 21:15:41 »
Kan je rauwe sperziebonen (wel gewassen en afgedroogd overigens) zo invriezen, of moet ik die eerst blancheren?

onlangs vertelde mijn tante het hele proces, ervaren invriester om zo maar te zeggen; doppen, kort blancheren, afspoelen met koud water, drogen met (thee)doek, afkoelen in koelkast, inpakken en invriezen. heb het nog niet geprobeerd, ik had eerder nooit succes met koken van eerder ingevroren groente; altijd zompig..
Za Zemiata!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2645 Gepost op: 30 augustus 2009, 07:00:22 »
Ik heb ze eerst gewassen en afgedroogd. Toen afgehaald en kort geblancheerd en daarna gelijk gekoeld in koud water met ijsklontjes. Toen weer afgedroogd (eerst met slacentrifuge en toen met theedoek) en in een zakje gedaan en in de vriezer gelegd.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2646 Gepost op: 30 augustus 2009, 09:39:06 »
... Ik vind de vaat afdrogen al verschrikkelijk.....

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2647 Gepost op: 30 augustus 2009, 10:26:56 »
Ja, daar heb ik een afwasser voor, die droogt ook.
Maar daarom gooi ik ze eerst in de slacentrifuge, dan is het meeste nat er al af. Dan even op een theedoek leggen en met en een andere theedoek er even overheen wrijven.
Ik gooi ook hele bossen kruiden als peterselie in de slacentrifuge (wel stiekje er om heen laten).
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2648 Gepost op: 30 augustus 2009, 10:33:01 »
Ja, daar heb ik een afwasser voor, die droogt ook.
Maar daarom gooi ik ze eerst in de slacentrifuge, dan is het meeste nat er al af. Dan even op een theedoek leggen en met en een andere theedoek er even overheen wrijven.
Ik gooi ook hele bossen kruiden als peterselie in de slacentrifuge (wel stiekje er om heen laten).

Ja, zo'n slacentrifuge is handig! Ik droog daar m'n geweekte kikkererwten in voor ik falafel maak. Dan zijn ze net droog genoeg.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2649 Gepost op: 31 augustus 2009, 14:11:43 »
Ik heb 3 potjes mosterd van Oil&Vinegar gekregen, devils-, garlic- en honeymustard. Maar wat doe ik ermee, behalve in een sausje of mayonaise?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2650 Gepost op: 31 augustus 2009, 16:05:17 »
Wat is er mis  met sausjes of mayonaise?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2651 Gepost op: 31 augustus 2009, 16:39:58 »
Of op een boterham met kaas?
This is between me and the vegetable!

Offline Rosanne

  • **
  • 81
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2652 Gepost op: 31 augustus 2009, 16:50:39 »
Of blokjes kaas/andere dingen in dippen!

Maar ik dacht dat er ergens een mosterdexpert op dit forum was..

Offline LelleL

  • *****
  • 3.652
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2653 Gepost op: 31 augustus 2009, 17:21:44 »
Bestaat Maggi groentesmoor nog?
Ik weet dat ik dat spul ergens in 19XX gebruikte om bloemkool op te leuken, maar ben vandaag 2 winkels in geweest die het niet hebben.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2654 Gepost op: 09 september 2009, 14:21:49 »
iemand ervaring met het zelf maken van fortune cookies?? beste vriend moet ze bakken voor zijn klas.
en mijn aanbod om voor hem naar de toko te rijden werd me niet in dank afgenomen  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2655 Gepost op: 09 september 2009, 14:33:55 »
iemand ervaring met het zelf maken van fortune cookies?? beste vriend moet ze bakken voor zijn klas.
en mijn aanbod om voor hem naar de toko te rijden werd me niet in dank afgenomen  ;)

Tadaaaa!:
http://www.vegatopia.com/kokenenzo/index.php?subaction=showfull&id=1218148800&archive=&start_from=&ucat=37&

http://www.vegatopia.com/kokenenzo/zoeken.php?misc=search&subaction=showfull&id=1219171900&archive=&cnshow=news&ucat=57&start_from=&

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2656 Gepost op: 09 september 2009, 14:34:16 »
Ik heb nooit gelukskoekjes gebakken, maar wel van die tuile-koekjes, en die werken volgens hetzelfde principe: ze moeten héél dun zijn, en je moet héél snel werken. Dat betekent dat je erg lang bezig bent: je kunt er maar een paar tegelijk bakken, omdat je anders niet snel genoeg kunt zijn met vouwen.
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2657 Gepost op: 09 september 2009, 14:56:39 »
super :D heb al aangeboden het samen te doen :D en recepten zijn er te over te vinden maar ervaringen zijn altijd handig ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2658 Gepost op: 14 september 2009, 23:18:49 »
Iemand tips voor mijn kookgroep? Het gaat hier om volwassenen met een verstandelijke beperking ( het niveau gaat alle kanten uit). Ik ben op zoek naar ( goedkope) eenvoudige menu's die snel in elkaar gedraaid kunnen worden. Als je ze zelf laat kiezen kom je uit op bami, pizza en pannenkoeken, want dat kennen ze vanuit de woonvorm meestal al. Het kan niet te extreem zijn, dus niet al te exotische smaken. Voorgerecht, hoofdgerecht en dessert. De grootte van de groep varieert maar zit meestal rond de 6 deelnemers. Qua budget probeer ik het onder de 30 euro te houden.
Alvast bedankt!!
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #2659 Gepost op: 14 september 2009, 23:21:34 »
Wokken met groentes naar keuze (of eventueel een zakje van de supermarkt), vlees (of nepvlees),  woknoodles en een woksaus?