Waar betaal je dan in vredesnaam de (soms aardige) meerprijs voor, als het ook niet duidelijk fairtrade is.
[/quote]
ja, vaak betaal je voor producten met minder toevoegingen een meerprijs.. precies verklaren kan ik het ook niet.
in elk geval hangt het vooral af van de 'principes' van de eigenaar(s) van de winkel wat er ingekocht wordt. dat geldt ook voor bijv. verse groente en fruit, omdat zij bepalen wat ze inkopen, in principe is het mogelijk om in de winter dingen van ver te halen, en er is ook niet een 'homogene bio consument' - boontjes uit kenia zijn ok zolang het bio is - terwijl anderen zulke producten ivm milieu overwegingen niet zouden kopen. maar dat wat off-topic.
Je kunt bij groothandels die vooral bio leveren dus ook niet bio dingen bestellen. Marmite is bijv. niet bio, maar wel een veel verkocht product in bio winkels, en veel bio winkels kiezen er ook voor om bijv. fair trade maar niet bio hagelslag te verkopen. De groothandel De Nieuwe Band heeft wel een tijd geleden een aantal niet-bio producten uit hun assortiment gehaald, maar Natudis niet.
Inkoopbeleid zou misschien wel anders kunnen liggen bij winkels aangesloten bij ketens zoals 'de Natuurwinkel', maar dat weet ik niet precies. ik denk dat de 'vrije' ondernemers daar vrijer in zijn, dat ze ook makkelijker van locale producenten dingen kunnen inkopen, zoals uit nabije bloementuin etc. Maar natuurlijk als er ergens veel vraag naar is..