Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2220 Gepost op: 23 januari 2009, 18:44:47 »
Daarom dacht ik aan rijsttafel. Wel traditioneel maar niet te Hollands. Maar ik hoop op betere ideeen, want echt enthousiast ben ik nog niet.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2221 Gepost op: 23 januari 2009, 19:00:34 »
Ik maak buitenlanders vaak blij met rijsttafel hoor!
Captain's dinner? Snert (eigenlijk best een acquired taste, denk ik zo)

Anders kom je volgens mij al snel in de zoete hoek (poffertjes, appeltaart). Kijk anders eens wat Klary hier allemaal maakt (neem wel even de tijd, want ze heeft er 24 forumpagina's voor nodig.)
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2222 Gepost op: 23 januari 2009, 19:40:22 »
Kijk anders eens wat Klary hier allemaal maakt (neem wel even de tijd, want ze heeft er 24 forumpagina's voor nodig.)
:o OMG, that's massive!

Hier moet ik eens een uurtje voor gaan zitten en er de lekkerste recepten uitplukken. Kruidkoek, gevulde koek, dúmkes, mjam...

En dat eGullet forum moet ik ook maar een beetje verkennen, geloof ik!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2223 Gepost op: 23 januari 2009, 20:58:39 »
,,,,فلافل

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2224 Gepost op: 24 januari 2009, 17:23:51 »
Bedankt voor het meedenken. Dat forum van Klary is wel inspirerend, maar ook het Vegatopiamenu klinkt lekker. Ik heb nog geen beslissing hoeven nemen, maar ik vrees dat het toch de rijsttafel wordt, ondanks die andere ideeen.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re: Kookvragen
« Reactie #2225 Gepost op: 25 januari 2009, 13:01:32 »
Uit vegetarisch Fit heb ik laatst de knolselderij in mosterdsaus gemaakt.
Ik vond dat eigenlijk wel een heel erg mooi recept, met lekkere aardappels is het hardstikke leuk.
Wij hadden er niks bij, maar je zou er eventueel notenburgers, of broodburgers bij kunnen maken
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2226 Gepost op: 25 januari 2009, 14:56:32 »
Ik zou eerder Hollands geïnspireerd koken en niet terugschrikken voor Oriëntaalse/Mediterrane elementen...

Als voorafje/borrelhapje is roggebrood met oude kaas/nagelkaas wellicht een idee - ik denk aan kleine vierkantjes, opgeleukt met slablaadjes en paprika. Roggebrood, besmeerd met mayo/mosterd, met een plakje ei en bestrooid met bieslook, is ook lekker en redelijk Nederlands. Daarop aansluitend (of gewoon tegelijkertijd) een erwtensoep (rustig met een wat oriëntaals tintje en met een royale scheut citroensap). En waarom geen Mediterraans getint stamppotje als hoofdgerecht? Voldoende mogelijkheden om het creatief te serveren (bestrooien met pijnboompitten, Parmezaanse kaas, tomatensausje, gegrilde paprika, ...).

Als toetje onze nationale trots: vla - bestrooid met pure hagelslag. Of toch de vlaflip met een scheutje Roosvicé?  ;D
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2009, 14:58:13 door Eelco »
Gemüse ist mein Fleisch

Re: Kookvragen
« Reactie #2227 Gepost op: 25 januari 2009, 15:44:41 »
He ja, en appelmoes versierd met een kersje bij de maaltijd.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2228 Gepost op: 28 januari 2009, 13:41:24 »
Nogmaals bedankt voor het meedenken. De ideeen van Eelco vind ik ook leuk klinken, het wordt nu alleen maar moeilijker. Vooral de vla met hagelslag  ;D

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2229 Gepost op: 01 februari 2009, 13:53:47 »
Het is uiteindelijk geworden:
vooraf bladerdeegflapje met feta, geserveerd op veldsla
verse pasta met cantharellensaus (niet Nederlands, maar wel lekker) en rucolasalade.
kaasplateau met 4 Nederlandse kazen (kollumer, schapenkaas, geitenkaas en komijnekaas)
zelfgebakken appeltaart (aangeprezen als Nederlandse specialiteit) met koffie/thee.

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re: Kookvragen
« Reactie #2230 Gepost op: 01 februari 2009, 15:15:46 »
En wanneer komen je gasten?
Of zijn ze al geweest (en hoe vonden ze het dan?)
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2231 Gepost op: 01 februari 2009, 15:29:20 »
Gisteren, ze zeiden dat ze het lekker vonden. Aangezien ik het zelf lekker vond geloof ik ze maar, hoewel ze me welopgevoed genoeg lijken om geen negatieve dingen te zeggen over onze kookkunst waar we bij zijn. ;D

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2232 Gepost op: 12 februari 2009, 20:30:14 »
Ik ben vergeten zonnebloemolie te halen, maar vond nog wel een fles sla-olie in de kast. Kan ik dat ook in de wok doen en dan frituren? En is het dan ook lekker enzo, dus niet net als e.v. olijfolie?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

yoeska

Re: Kookvragen
« Reactie #2233 Gepost op: 12 februari 2009, 21:45:03 »
Ik heb even in de Dikke van Dam gekeken: slaolie is gewoonlijk een andere naam voor arachide-olie (oftewel pindaolie). En daar kun je prima in wokken en frituren.

Het smaakt nergens naar en daarom kun je het ook beter niet in de sla gebruiken. Het heet ook geen slaolie omdat je het in de sla zou moeten doen, naar omdat het geslagen werd in de oliemolens, zegt Wikipedia.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2234 Gepost op: 12 februari 2009, 22:38:43 »
Ow, ik dacht dat sla-olie koolzaadolie was, ipv arachide-olie. Voor de sla is het idd niets, mayonaise daarentegen weer wel.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2235 Gepost op: 15 februari 2009, 16:33:10 »
Bij gebrek aan verkrijgbaarheid in Duitsland, wil ik zelf selderijsalade maken (van knolselderij dus). Vriendjelief heeft graag dat het zo smaakt 'als wat we afgelopen zomer bij jouw ouders hebben gehad'. Nu probeer ik dus een beetje te reverse-engineeren, zonder het 'origineel' voorhanden te hebben. Help me dus ajb eens even op weg (uit eigen zelfmaakervaring of omdat je zelf nog een bakje in de koelkast hebt staan).

Zo'n selderijsalade uit de supermarkt, is dat met yoghurt of mayo (of beide) gemaakt? Verder citroensap, peper en zout; ook een scheut (olijf-)olie? Qua kruiden zit ik te denken aan mosterd en peterselie. Verder worden in sommige recepten appel en/of aardappel genoemd. Doen of niet doen? Volgens mij hoort er in ieder geval appel door.

Verder: de knolselderij vooraf nog blancheren, of gewoon lang genoeg met dressing in de koelkast laten staan?

Meer ideeën? Dank!
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2236 Gepost op: 15 februari 2009, 17:05:40 »
Ik heb het wel eens zelf gemaakt naar een recept uit Wannee, maar dat werd echt heeel anders dan uit die bakkies. Ik denk wel aan mayo, mosterd, misschien versnipperd augurkje? Het is een beetje zurig... en waarschijnlijk zit er ook veel te veel suiker er in. Soms zie je er ook reepjes wortel in en dan heet het ineens farmers salad  ;D

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2237 Gepost op: 15 februari 2009, 17:16:37 »
Ik heb het ook wel eens gemaakt.
Zure room en olijfolie geeft een lekkerder effect dan mayo.
Heel klein beetje bladpeterselie erdoor is lekker ja. Snufje kerrie. Citroensap en beetje mosterd erdoor is ook lekker. Beetje suiker.
Uitjes erdoor is vies.
,,,,فلافل

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2238 Gepost op: 15 februari 2009, 17:20:36 »
Ik denk aan kwark/room, beetje appelrasp, knolselderij, beetje citroen, zout. Mosterd weet ik niet....

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2239 Gepost op: 15 februari 2009, 17:30:47 »
Mosterd weet ik niet....

Eelco wel...
This is between me and the vegetable!