Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2160 Gepost op: 23 december 2008, 13:56:17 »
Ik dacht lekker op tijd slagroom te kopen voor kerst, blijkt de slagroom die ik gekocht houdbaar tot 17/12 (vandaag) en 19/12. Ik heb 3 potjes, dus erg zonde om weg te gooien, bovendien verwacht ik niet volgende week nog bio slagroom te kunnen scoren ergens.
Wat ik ga maken kan ik ook niet vanavond al maken. Ik dacht eraan de slagroom in te vriezen, is dat te doen?

Ik raad het niet echt aan. Het gaat schiften en laat zich niet meer opkloppen. Ik heb het in een semifreddo gedaan en dat ziet er redelijk normaal uit (hoefde niet echt opgeklopt te worden), maar alleen doen uit noodzaak.

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2161 Gepost op: 23 december 2008, 14:08:50 »
Een vriendin van mij heeft twee mini gietijzeren pannetjes in haar kerstpakket gekregen. Ze zien er heel schattig uit, maar wat kan je er in vredesnaam mee?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2162 Gepost op: 23 december 2008, 14:32:18 »
Als je in je eentje kookt?
Champignons in bakken? Of 1 ui? Of 1 knoflook?
Mini-omeletje? Kroepoek in frituren? Of een miniloempia?

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2163 Gepost op: 23 december 2008, 14:49:26 »
Zelfs voor één persoon leek het mij een heel klein pannetje, het is ook te klain om op een gaspit te zetten. Wie weet -het zit immers in een kerstpakket- kan je het op een gourmetplaat zetten?
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #2164 Gepost op: 23 december 2008, 20:45:03 »
Gietijzeren pannen kunnen ook in de oven (heb ik gisteren gedaan toen ik mijn eerste no-knead bread bakte), dus daar misschien zijn ze leuk voor eenpersoons dingen uit de oven?

Offline Dot

  • *****
  • 2.630
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2165 Gepost op: 24 december 2008, 13:29:38 »
O, dat is ook leuk ja!
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #2166 Gepost op: 26 december 2008, 17:50:50 »
Wat een fijne tips :) Ik ga er denk ik wel een extra ei bij doen en dan 'de massa' eens beoordelen voor hij de oven in gaat. Ik krijg heel fijn bezoek met kerst en het is niet de koningin, dus het is geen drama als de paté niet perfect is.

De linzenpaté (recept op vorige pagina gepost) was een succes! Ik heb er geen gelatine of agar agar doorheen gedaan, alleen een extra ei. Hij was heel stevig en erg lekker. Niet moeilijk om te maken ook. Een aanrader dus.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2167 Gepost op: 03 januari 2009, 18:33:10 »
Twee vragen:

Ik heb een mandoline voor kerst gehad, erg mooi en leuk maar ik vind hem ook nog wel een beetje eng. Ik ging hem uitproberen en vond toch dat ik nog best veel kracht moest zetten, is dat normaal? Verder houd ik een vrij groot stuk over wat niet meer te snijden is, tenminste niet mbh de houder (weet even de correcte naam niet). Heeft er iemand nog handige tips voor het gebruik van dit apparaat zodat ik een minder groot restje overhoud?

Verder heb ik in mijn groentetasje ongekookte bieten gekregen. Kan ik die zo (rauw) in de oven roosteren of wordt dat niet gaar? En is het uberhaupt wel lekker, geroosterde bieten?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2168 Gepost op: 03 januari 2009, 18:36:16 »
Ik heb vandaag een ongekookte biet gekocht, want ik weet dat mijn schoonmoeder er iets mee wist.
Ik hou je op de hoogte!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2169 Gepost op: 03 januari 2009, 19:12:45 »
Twee vragen:

Ik heb een mandoline voor kerst gehad, erg mooi en leuk maar ik vind hem ook nog wel een beetje eng. Ik ging hem uitproberen en vond toch dat ik nog best veel kracht moest zetten, is dat normaal? Verder houd ik een vrij groot stuk over wat niet meer te snijden is, tenminste niet mbh de houder (weet even de correcte naam niet). Heeft er iemand nog handige tips voor het gebruik van dit apparaat zodat ik een minder groot restje overhoud?
Houder achterwege laten. Is uitgevonden door Tell Sell.

Citaat
Verder heb ik in mijn groentetasje ongekookte bieten gekregen. Kan ik die zo (rauw) in de oven roosteren of wordt dat niet gaar? En is het uberhaupt wel lekker, geroosterde bieten?
Waarom zou je 'm niet kunnen roosteren? Het zal wel een fraaie tijd duren want bieten koken gaat ook al niet zo rap, maar ik heb het Selly wel eens zien doen. Ik zou de bieten wel even inprikken zodat stoom kan afblazen. Anders heb je misschien wel een bommetje in je oven.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2170 Gepost op: 03 januari 2009, 19:37:48 »
Twee vragen:

Ik heb een mandoline voor kerst gehad, erg mooi en leuk maar ik vind hem ook nog wel een beetje eng. Ik ging hem uitproberen en vond toch dat ik nog best veel kracht moest zetten, is dat normaal? Verder houd ik een vrij groot stuk over wat niet meer te snijden is, tenminste niet mbh de houder (weet even de correcte naam niet). Heeft er iemand nog handige tips voor het gebruik van dit apparaat zodat ik een minder groot restje overhoud?

Verder heb ik in mijn groentetasje ongekookte bieten gekregen. Kan ik die zo (rauw) in de oven roosteren of wordt dat niet gaar? En is het uberhaupt wel lekker, geroosterde bieten?

De houder moet je niet achterwege laten hoor, zoals Christiaan zegt! Dat is echt levensgevaarlijk. Hoe dikker de schijfjes, hoe meer kracht het kost, maar bij dunne schijfjes moet het echter niet veel kracht kosten. Maar gewoon voorzichtig doen, je krijgt er zelf meer handigheid in. En dan hou je ook een steeds minder groot stuk over, maar je houdt altijd wel een stukje over.
Een biet kun je inderdaad in de oven roosteren maar dat kan meer dan een uur kosten als je een grote biet hebt. Je kunt hem in alufolie inpakken. Ik vind zelf de smaak niet heel anders dan gewone gekookte bieten. Het is wel lekker, met bv dille-room (kan ook met yofu) of kruidenboter.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2171 Gepost op: 03 januari 2009, 19:54:03 »
De houder moet je niet achterwege laten hoor, zoals Christiaan zegt! Dat is echt levensgevaarlijk.
Zitten er slagaders bij je vingertoppen? Wisikni!

Hoe deden ze het voor Tell Sell dan? Zeg, ten tijde van Escoffier?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2172 Gepost op: 03 januari 2009, 20:10:04 »
Een biet kun je inderdaad in de oven roosteren maar dat kan meer dan een uur kosten als je een grote biet hebt. Je kunt hem in alufolie inpakken. Ik vind zelf de smaak niet heel anders dan gewone gekookte bieten. Het is wel lekker, met bv dille-room (kan ook met yofu) of kruidenboter.

Misschien is het ook wel leuk om de bieten in pakken te roosteren, zodat ze wat indrogen. En dan met de dip die Selly suggereert.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2173 Gepost op: 03 januari 2009, 20:13:13 »
De houder moet je niet achterwege laten hoor, zoals Christiaan zegt! Dat is echt levensgevaarlijk.
Zitten er slagaders bij je vingertoppen? Wisikni!


Toen ik dat ding voor me had staan kreeg ik meteen een visioen dat ik zou uitschieten en een stuk van mijn pols zou schaven dus ik ga het toch maar niet zonder houder proberen, zelfs al heb ik geen slagarders in mijn vingertoppen  ;)


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2174 Gepost op: 03 januari 2009, 20:16:42 »
Er zitten misschien geen slagaders in vingertoppen, maar ze zijn toch handiger om te hebben in een ongeschonden staat.

Re: Kookvragen
« Reactie #2175 Gepost op: 03 januari 2009, 22:41:41 »
Is uitgevonden door Tell Sell.

Nee hoor, we hadden een jaar of vijfendertig geleden al zo'n ding, inclusief een houder. De vormgeving was wellicht anders, maar ik durf er toch vrij zeker van te zijn dat Tel Sell zich er toen nog niet mee bemoeid heeft.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2176 Gepost op: 04 januari 2009, 03:00:30 »
En toch denk ik bij het woord mandoline eerder aan dit dan aan dat. Beroepsdeformatie, zeg maar. Toch leuk om te weten wat zo'n ding eigenlijk is, want volgens Google Analytics zijn veel vegatopia-bezoekers geïnteresseerd in mandolines.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2177 Gepost op: 04 januari 2009, 19:30:34 »
Ik heb voor het eerst een poging gedaan tot ijs maken in mijn nieuwe ijsmachine. Ik heb wel eerder ijs gemaakt, maar het is nooit eerder niet gelukt.

Maar wat is er mis gegaan?

Dit ging erin:

appelrasp van 4 appels
200 ml. volle melk
portie hangop van 1 liter volle yoghurt
3 eetlepels ahornsiroop
100 gr. gevijzelde walnoten

Alles was op kamer/koelkasttemperatuur, gemiddeld moet het zo'n 17/18 graden zijn geweest. Het heeft een uur in de machine gezeten. Het mengsel was zeker wel koud (ik denk zo'n rond de 2-3 graden), maar absoluut niet bevroren en net zo vloeibaar als toen het erin ging.

 ???
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2009, 19:45:52 door Annemieke »

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2178 Gepost op: 04 januari 2009, 20:16:05 »
Je hebt de ijsbak wel 24 uur in de vriezer gehad?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2179 Gepost op: 04 januari 2009, 20:18:15 »
Jaaa