Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 42 gasten bekijken dit topic.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2140 Gepost op: 12 december 2008, 12:41:52 »
Ik heb een flespompoen in mijn groentetasje gekregen. Kan ik die gewoon gebruiken ipv een 'normale' pompoen (bijv. in de soep) of is de smaak echt totaal anders? Ik weet zeker dat ik het wel eens eerder heb gegeten maar ik heb geen idee meer hoe het smaakt.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2141 Gepost op: 13 december 2008, 00:06:55 »
Ja, smaakt net als een gewone (en Engelse kookboekschrijvers vinden ze véél lekkerder...) Je moet een flespompoen wel schillen.
Ook lekker om te roosteren in de oven!
This is between me and the vegetable!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2142 Gepost op: 17 december 2008, 19:04:27 »
Ik dacht lekker op tijd slagroom te kopen voor kerst, blijkt de slagroom die ik gekocht houdbaar tot 17/12 (vandaag) en 19/12. Ik heb 3 potjes, dus erg zonde om weg te gooien, bovendien verwacht ik niet volgende week nog bio slagroom te kunnen scoren ergens.
Wat ik ga maken kan ik ook niet vanavond al maken. Ik dacht eraan de slagroom in te vriezen, is dat te doen?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2143 Gepost op: 17 december 2008, 20:17:18 »
Ik denk dat het wel kan, maar dat het zich daarna niet meer laat opkloppen (maar bijvoorbeeld wel in een saus gebruiken).
Maar eigenlijk is dat op niets gebaseerd...
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2144 Gepost op: 17 december 2008, 21:11:27 »
bij de bakker doen ze altijd slagroom in rozetten spuiten, dan invriezen en later half half met nieuwe slagroom mengen. maar hoe dit precies werkt durf ik niet te zeggen  ::) lang geleden, maar rozetten invriezen en ontdooien kan dus wel...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2145 Gepost op: 19 december 2008, 11:42:39 »
In Italië en Spanje heb ik wel eens zo'n klein kopje hele dikke chocolademelk gekregen. Ik heb het ook wel in van die poederzakjes gehad, maar hoe maak je het echt?
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2146 Gepost op: 19 december 2008, 11:51:55 »
In Griekenland kreeg ik als ontbijt hele dikke chocomel, en dat was met een blikje dikke zoete melk, en daar dan weer wat water bij. Is het zoiets?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2147 Gepost op: 19 december 2008, 11:59:29 »
Het is echt bijna sauzig dik, gecondenseerde melk zou er best in kunnen gaan. (Het is ook de chocolademelk die je bij de churros krijgt, als dat iemand iets zeg.)
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #2148 Gepost op: 19 december 2008, 12:10:44 »
Ja, ik moest ook gelijk aan Churros denken, ik vond hier bijvoorbeeld een recept en hier en hier noemen ze het Mexicaans.
Ze gebruiken allemaal chocola, melk en maizena. Wij hebben het wel een keer gegeten in Barcelona, als toetje. Is een hele maaltijd met die churros erbij, vet, maar wel lekker!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #2149 Gepost op: 19 december 2008, 12:14:30 »
Ik wil met kerst als amuse een linzenpaté (met cranberrycompote!) maken. Het recept zegt dat ik de paté minimaal 24 uur in de koelkast moet zetten. Eigenlijk wil ik m nu al maken en dan invriezen. Heeft iemand ervaring met het invriezen van gekookte linzen? Is dit een slecht idee? Wordt het dan een grote mousse?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2150 Gepost op: 19 december 2008, 12:42:38 »
Het is echt bijna sauzig dik, gecondenseerde melk zou er best in kunnen gaan. (Het is ook de chocolademelk die je bij de churros krijgt, als dat iemand iets zeg.)

Ik deed dat wel met heel pure chocolade (relatief veel) em melk (relatief weinig) en dan beetje laten inkoken? Maar nu ik er aan denk, dat is wel iets minder dik dan ik Spanje. Zouden ze er niet gewoon wat room nog door gooien?
Volgens Johannes is er ergens ook mega goede poeder te krijgen, vast bij Caulils want daar is ie van.
,,,,فلافل

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2151 Gepost op: 19 december 2008, 13:15:23 »
Ik wil met kerst als amuse een linzenpaté (met cranberrycompote!) maken. Het recept zegt dat ik de paté minimaal 24 uur in de koelkast moet zetten. Eigenlijk wil ik m nu al maken en dan invriezen. Heeft iemand ervaring met het invriezen van gekookte linzen? Is dit een slecht idee? Wordt het dan een grote mousse?
Linzenpaté, dat klinkt goed. Recept?

Invriezen, dat zou ik niet aandurven. Ik ben bang dat het resultaat nogal papperig zal zijn (het water in de paté veroorzaakt ijskristalletjes), tenzij je de paté zeer goed verpakt heel snel invriest. Aan de andere kant: hier wordt wel gezegd dat je vegetarische paté's kunt invriezen (en nu niet gaan zeuren dat er een v1spaté tussen zit, dat is niet mijn schuld).

Hoe lang zou de linzenpaté in de koelkast houdbaar zijn? Goed verpakt toch gauw een dag of vijf, zou ik gokken?
Gemüse ist mein Fleisch

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #2152 Gepost op: 19 december 2008, 13:27:31 »
Dankjewel Eelco!
Dat klinkt heel logisch. Ik denk dat ik maar gewoon geduld moet hebben (ik wil zo graag al gaan koken voor kerst, heb er zin in!).
Ik heb het recept gekregen van een vriendin, ik weet niet waar zij het uit heeft. Ze serveerde het als hapje bij haar bruiloft en het smaakte erg goed. Er gaat gelatine in, maar ik hoop dat door iets anders te kunnen vervangen. Misschien heb jij daar een goede tip voor Eelco? Of iemand anders?

Linzenpate                         
Ingrediënten                     
2 ons linzen                     
3/4 liter groentebouillon (van tablet)
2 theelepels bonenkruid                  
1 ui - gesnipperd                     
1 prei - in ringen                     
50 g boter of margarine                  
1 teen knoflook                     
10 gevulde olijven - in plakjes                  
2 blaadjes gelatine (4 gram)                  
1 ei                        
100 gram geraspte oude kaas                  
3/4 theelepel cayennepeper                  
(2 theelepel paprikapoeder)                  
1,5 theelepel karweizaad                  
3 eetlepels sesamzaad                  
zout                        
peper                        
2 beschuiten                     
cranberrycompote                     
                        
Bereiden                        
oven voorverwarmen op 200 graden               
cakevorm van 1 liter invetten                  
Linzen afspoelen                     
Met bouillon en 1 theelepel bonenkruid in ongeveer 45 minuten gaar koken (check op verpakking).
In tussen ui en prei fijnsnijden en in de boter bakken            
knoflook erboven persen en meebakken               
gelatine 10 minuten weken , uitknijpen en met 5 eetlepers van het kookvocht oplossen   
linzen uitlaten lekken in vergiet                  
helft van de linzen pureren.                  
Alles bij elkaar behalve 1 eetlepel sesamzaad            
Goed mengen, en in vorm doen,  aandrukken            
bestrooien met sesamzaad                  
                        
In midden van de oven in 45 minuten bakken            
laten afkoelen en in koelkast bewaren (minimaal 24 uur)         
serveren met cranberrycompote


Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2153 Gepost op: 19 december 2008, 13:37:10 »
Er gaat gelatine in, maar ik hoop dat door iets anders te kunnen vervangen. Misschien heb jij daar een goede tip voor Eelco? Of iemand anders?
Ik betwijfel of gelatine überhaupt nodig is in dit recept; volgens mij stolt de massa ook zonder al voldoende. Misschien kun je dat dit weekend op kleine schaal uitproberen (zaterdagavondhapje!). En anders kun je gelatine altijd door agar agar vervangen.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2154 Gepost op: 19 december 2008, 13:45:08 »
Of een extra ei.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2155 Gepost op: 19 december 2008, 14:46:39 »
Aha, een pate die in de oven gaat! Dan moet ie toch ook in te vriezen zijn denk ik.
En idd gelatine lijkt me helemaal niet nodig. Wel de vorm niet alleen invetten maar ook met bloem bestuiven dan komt ie er makkelijker uit
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #2156 Gepost op: 19 december 2008, 16:09:47 »
Wat een fijne tips :) Ik ga er denk ik wel een extra ei bij doen en dan 'de massa' eens beoordelen voor hij de oven in gaat. Ik krijg heel fijn bezoek met kerst en het is niet de koningin, dus het is geen drama als de paté niet perfect is.

Offline duifje

  • **
  • 55
Re: Kookvragen
« Reactie #2157 Gepost op: 21 december 2008, 18:43:33 »
Knoflookgeur kun je uitstekend verwijderen door je handen te wassen met tandpasta. Geldt trouwens ook voor sigarettengeur.

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #2158 Gepost op: 22 december 2008, 21:56:59 »
Morgen krijg ik een gast en ik ga een stamppot maken uit een AH-kookboek: witlof, amandelen en pruimedanten zitten erin. Spannend!
Maar eigenlijk zou ik de gekookte bietjes op moeten eten...want dat gaat denk ik niet langer goed.
Kun je gekookte bietjes invriezen? Ik heb het al gedaan, hoor, maar dan weet ik alvast of ik ze meteen weg kan knikkeren al dan niet.
de tuin: dat ben ik

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2159 Gepost op: 23 december 2008, 12:34:38 »
Morgen krijg ik een gast en ik ga een stamppot maken uit een AH-kookboek: witlof, amandelen en pruimedanten zitten erin. Spannend!
Maar eigenlijk zou ik de gekookte bietjes op moeten eten...want dat gaat denk ik niet langer goed.
Kun je gekookte bietjes invriezen? Ik heb het al gedaan, hoor, maar dan weet ik alvast of ik ze meteen weg kan knikkeren al dan niet.

Ik zou ze gepureerd in vriezen en er later dan een lekker bietensoepje van maken. Of je geeft die gast ook nog bietensoep vooraf. Lekker met een beetje sinaasaapelsap erdoor.
,,,,فلافل