Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #840 Gepost op: 12 maart 2007, 00:28:51 »
Ja was wel lekker met mango, heb er verder niets bijgegooid, want de slapitten leken me er niet zo lekker in en verder vond ik niets interessants.

Maar overkoken? Ik heb er de hele tijd water bij moeten gooien omdat het steeds zo'n klont werd. Ik vond klont niet zo erg, maar ik was bang dat hij zou aanbranden voordat de rijst zacht was. Maar misschien had ik een pan met deksel moeten nemen, al leek de kokosmelk niet zo heel heftig te verdampen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

anna ja

Re: Kookvragen
« Reactie #841 Gepost op: 12 maart 2007, 17:30:35 »
Ik heb laatst heerlijke vegetarische korma gegeten in een indiaas restaurant. :P Heeft iemand tips hoe ik die zelf kan maken?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #842 Gepost op: 12 maart 2007, 17:34:29 »
Ja lekker is dat he!
Dit is denk ik wel een aardig recept. Je kunt ook gewoon een blik kokosmelk gebruiken.
,,,,فلافل

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #843 Gepost op: 12 maart 2007, 17:40:21 »
oe, ben ik ook dol op... ga gelijk s op zoek...
Misschien is dit wat? (heb je gelijk een recept voor een hele rijsttafel hmmmm...)

 :hungry:

« Laatst bewerkt op: 12 maart 2007, 17:43:23 door mjets »

anna ja

Re: Kookvragen
« Reactie #844 Gepost op: 12 maart 2007, 17:55:02 »
Dank jullie wel :thumbsup: Wat heeft de BBC toch een fijne website over eten trouwens!

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #845 Gepost op: 12 maart 2007, 18:38:11 »
I :heart: boekweitgruttenpap.*

En, muhahaha, ik heb zelfs het ergste van het ergste in mijn kast staan: gierst.** :devil:

*En boekweit is een anabool. Dan maar een (nep-)geitenwollensok,  -in de toekomst, ooit, ahum-  wel een sterke. :P
** Maar ik denk niet dat die zak heel snel opgaat en dat ik vervolgens nog een nieuwe koop. Tenzij ik dan eindelijk dat heel goede recept tegenkom.


boekweitgrutten rules toch wel.. maar heb je een goed vegan recept? gierst ook hier, maar dan voor door het zuurdesembrood (bakken)...
Za Zemiata!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #846 Gepost op: 12 maart 2007, 19:19:46 »
Eh, recept... nee. Ik gooi wat sojamelk in een pan, doe er boekweitgrutten bij tot ik denk dat het genoeg is, kook het en roer het een paar keer door, gooi er wat zoetstof door (of agavesiroop, suiker of bruine suiker, poedersuiker, zoiets) en dan eten maar. :)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #847 Gepost op: 12 maart 2007, 19:31:15 »
zoetstof

(Pssst, op basis van aspartaam...? Dan is zoete siroop van die leuke succulente plantjes een stuk fijner...)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #848 Gepost op: 12 maart 2007, 19:39:06 »
Er had een streepje op de o van of gemoeten. Of agavesiroop, of suiker als zoetstof.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #849 Gepost op: 13 maart 2007, 21:30:48 »
Dacht ik toch altijd dat allspice een combinatie van verschillende specerijen was, blijkt dat helemaal niet zo te zijn. ???

Is er ook een Nederlandse naam voor? Ik zie het eigenlijk nooit (of heb er nooit op gelet), maar wil het kopen...
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #850 Gepost op: 13 maart 2007, 21:44:26 »
piment dacht ik.
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #851 Gepost op: 13 maart 2007, 21:46:48 »
Kun je dat ook in gedroogde versie krijgen dan? Ik zag toen ik het net op internet opzocht (ik wilde de ingrediënten weten zodat ik het zelf kon mixen...) inderdaad iets staan dat op piment leek.

Hmm, ik zal eens kijken.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #852 Gepost op: 13 maart 2007, 22:07:00 »
(jat, jat...)

Smaakt als een combinatie van kruidnagel, peper en kaneel. Afkomstig van Jamaïca en daarom ook wel eens "Jamaïca-peper" genoemd. Hij wordt ook in Zuid-Amerika en West-Indië gekweekt.

De Engelse naam, "Allspice" geeft de rare eigenschap van dit piment aan dat het naar verschillende specerijen kan smaken.
Vlot verkrijgbaar en zeer lekker in oa soepen, stoofschotels en ook in charcuterie bereiding.

Vind je een recept met Allspice, maar heb je het niet in je keukenkast staan, dan kan je het vervangen .
1 theelepel allspice wordt

1/2 tl gemalen kaneel en 1/2 tl gemalen kruidnagel OF
1/2 tl gemalen kaneel, 1/4 tl gemalen kruidnagel, 1/4 tl gemalen muskaatnoot

 beter goed gejat.... ;)

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #853 Gepost op: 14 maart 2007, 13:49:19 »
Kun je dat ook in gedroogde versie krijgen dan? Ik zag toen ik het net op internet opzocht (ik wilde de ingrediënten weten zodat ik het zelf kon mixen...) inderdaad iets staan dat op piment leek.

Hmm, ik zal eens kijken.

Jep, volgens mij heeft zelfs de appie het gewoon (heet dan inderdaad piment).
En met een vijzel of iets anders zwaars is dat verpoederen ook geen probleem.
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #854 Gepost op: 15 maart 2007, 12:16:34 »
In kookboeken staat vaak de tip om specerijen met een koffie- of kruidenmolentje tot poeder te malen. Doet iemand hier dat?
This is between me and the vegetable!

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #855 Gepost op: 15 maart 2007, 12:22:15 »
Ik heb een anders soort molentje, maar die is denk ik net iets te groot voor kruiden. Nu heb ik pas kruiden )bolletjes) in een peprmolen gegooid, maar dat werkte niet fantastisch (kan ook dat het molentje nog te nat was). Dus ik ben eigenlijk nog op zoek naar zo'n ding, maar tot die tijd doe ik ze wel in een zakje en dan sla ik ze met 'n hamer fijn.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #856 Gepost op: 15 maart 2007, 14:07:20 »
Heel af en toe, als ik heel veel nodig heb, gooi ik het door de maanzaadmolen, maar verder heb ik gewoon een vijzel. Die maanzaadmolen heb ik ook alleen maar tot mijn beschikking omdat manlief ooit, ergens diep in de vorige eeuw, liet vallen dat het hem wel handig leek om zo'n ding te hebben. Ik heb hem er toen eentje voor z'n verjaardag gegeven, want het is heel irritant: als hij iets wil hebben koopt hij het, dus verjaardagscadeautjes zijn bijzonder moeilijk te verzinnen. Toen hij het apparaat uitpakte kreeg ik een vragende blik, zo van 'wat is dit in vredesnaam?' :O Maanzaad hebben we er volgens mij nog nooit mee gemalen, van kardemom en peper weet ik wel zeker dat we dat erdoor gehaald hebben.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #857 Gepost op: 16 maart 2007, 15:31:20 »
Ik wil brownies met zwarte peper maken, heb al vaker brownies met gemalen chilies gemaakt, maar nu wil ik het eens met zwarte peper proberen. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Is het lekker? Moeten er misschien nog andere specerijen in?
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #858 Gepost op: 16 maart 2007, 17:48:27 »
Is het erg raar om feta in de roerbak te doen?

mjets

Re: Kookvragen
« Reactie #859 Gepost op: 16 maart 2007, 17:53:07 »
uhm... ik doe het wel ik hartigetaarten... ik bedoel feta = warm echt goed te hachelen, trouwens waarom niet: overheerlijk met spinazieroerbak&pijnboompitjes toch? Maar wat ga je meeroerbakken dan?