Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #800 Gepost op: 27 februari 2007, 20:26:43 »
Nou ja het valt te proberen toch. Bovendien is het een THT, wat inhoudt dat het na de datum ook nog wel gebruikt kan worden. Als ik hier alles wat over de datum is weg had moeten gooien, dan was er weinig overgebleven.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #801 Gepost op: 27 februari 2007, 20:30:54 »
Ooo ja, dat laatste doe ik ook ;D

Maar het is wel even handig misschien om duidelijk te hebben dat die stelregeltjes die je aanhaalt beperkt bruikbaar zijn. Met zo'n extractje is het niet zo erg lijkt me, maar hee, ik ben soms in een didactische bui.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #802 Gepost op: 27 februari 2007, 21:10:37 »
Mijn flesje is houdbaar tot mei 2006, maar ik verwacht niet dat het echt kan bederven want het is zoet en er zit 10% alcohol in. Als het je gaat om suikervrij/honingvrij bakken, dan kan ik je betere alternatieven bieden, nl. rijstmoutstroop of agavesiroop, of ahornsiroop. Stevia is nl. echt wel heel smerig, en omdat je maar zo weinig nodig hebt, vraag ik me af of het echt iets toevoegt aan de smaak van de cake.
Hmm. De reden dat ik stevia wilde gebruiken (naast dat het in het recept staat), is dat (ik verwacht dat er) nauwelijks calorieën inzitten. Die zitten weer wel in agavesiroop of rijstmoutsiroop (die ik hier allebei in de kast heb staan, dus misschien ga ik die toch maar proberen). Is er iets slecht aan xylitol? Want in de comments staat daar iets over...

Citaat
Ik wil je het flesje met alle liefde opsturen als je me adres PB't, maar als ik jou was zou ik voor een van bovenstaande alternatieven gaan.
:D Wat lief! Maar ik zal me eerst eens gaan beraden of ik het toch wel met stevia ga proberen.

Mijn kast zou ook aardig uitdunnen als alles wat voorbij de THT weg moest. :heehee:
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #803 Gepost op: 27 februari 2007, 21:11:48 »
Ik vind het alleen altijd heel vervelend omdat het dan gaat scheuren. De enige manier waarop ik met filodeeg kan werken is als het in de koelkast heeft liggen ontdooien.

Maar dat kan ook aan mij of mijn filodeeg liggen.
Die van mij heeft de hele dag op het aanrecht gelegen en is toch gescheurd. Maargoed, ik maak een baklavataart met veel laagjes, dus als die scheuren niet opelkaar liggen maakt het niet zoveel uit.

Dat zeg ik dus. ;) Niet laten ontdooien of langer dan nodig buiten de koelkast laten liggen. En als het dan uit de koelkast is, onder een vochtige theedoek.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #804 Gepost op: 27 februari 2007, 21:54:25 »
De reden dat ik stevia wilde gebruiken, is dat (ik verwacht dat er) nauwelijks calorieën inzitten.

Hoeveel caloriën voegt 3/4 tl van welke zoetstof dan ook toe aan zo'n cake? Ik mag volgens de officiële lezing geen suiker, maar als er in recepten minder dan een eetlepel suiker in gaat, dan gebruik ik dat gewoon. Die hoeveelheden kunnen m.i. nauwelijks kwaad.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #805 Gepost op: 27 februari 2007, 22:13:18 »
In de originele versie van het recept gaat 3/4 cup suiker. Je kunt stevia niet 1 op 1 vervangen met een anderen zoetstof!
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #806 Gepost op: 27 februari 2007, 22:29:56 »
Ik heb 10 jaar geleden eens stevia geprobeerd en was ook niet over de smaak te spreken. Ik vond het te bitter en te overheersend. Misschien dat ze de receptuur inmiddels aangepast hebben? Je kan het plantje ook zelf in de tuin / een pot groeien (Vreeken's heeft het).

Agavesiropen etc zullen ook veel kcal. en suikers bevatten, lijkt me, het komt immers van fruit of granen. Het kan iets schelen omdat je er minder van nodig hebt. Het recept is trouwens verder ook niet suikervrij, in de azijn, appelmoes en kokos zitten ook veel suikers.

Volgens mij zijn er bij alle kunstmatige zoetstoffen wel nadelige effecten gevonden, maar als je het maar af en toe gebruikt zal het niet zoveel kwaad kunnen (tenzij je er hoofdpijn etc van krijgt).

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #807 Gepost op: 27 februari 2007, 22:39:27 »
Weet ik, maar ik wil de 'schade' zoveel mogelijk beperken door er niet nog meer suiker in te gooien. En suikers die in een ingrediënt zitten storen mij minder dan suikers die ik er extra bijgooi. ::)

En in agavesiroop en ahornsiroop zitten inderdaad veel kcal.

Edit: en trouwens, ik stel al zo weinig eisen (hoeft alleen maar vetvrij, veganne en bijna kcal-loos te zijn), ik vind dat ik best geen suiker kan eisen. :P
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2007, 22:41:00 door Sanja »
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #808 Gepost op: 28 februari 2007, 17:08:08 »
Zeg dat nu niet. Je staat nu nog bekend om je goede smaak en bijbehorende kookkunsten. Dit soort uitspraken moeten haast wel een bezoedeling zijn van je reputatie. Marmite; dat is alleen tolereerbaar in soep, zoals veel vies dán pas eetbaar is..
Welnee, marmite is heerlijk, ook op brood of op komkommer. Maar je moet er wel zuinig mee zijn, want teveel is idd niet lekker.

Broodjes toasten, roomboter erop en dan klein beetje marmite... lauw opeten, hmmm.

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #809 Gepost op: 01 maart 2007, 08:47:16 »
Kun je vloeibare rook bij de Natuurwinkel kopen? Zo nee (en zo ja ook), waar anders?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #810 Gepost op: 01 maart 2007, 12:11:08 »
Kun je vloeibare rook bij de Natuurwinkel kopen?

Wie-?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #811 Gepost op: 01 maart 2007, 12:12:05 »
Liquid smoke. Waarmee je rooktofu kan maken.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Harry

Re: Kookvragen
« Reactie #812 Gepost op: 01 maart 2007, 12:19:50 »
Waarom koop je niet gewoon gerookte tofu bij de Natuurwinkel?

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #813 Gepost op: 01 maart 2007, 12:25:28 »
Omdat ik het niet voor gerookte tofu wil gebruiken. Anders had ik namelijk wel gewoon gerookte tofu bij de Natuurwinkel gekocht.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #814 Gepost op: 01 maart 2007, 12:28:26 »
In het kader van '"Sanja didn't expect a kind of Spanish Inquisition!" de volgende vraag:

Waar wil je het dan wel voor gebruiken?


Harry

Re: Kookvragen
« Reactie #815 Gepost op: 01 maart 2007, 12:30:31 »
Omdat ik het niet voor gerookte tofu wil gebruiken. Anders had ik namelijk wel gewoon gerookte tofu bij de Natuurwinkel gekocht.

Klinkt logisch, maar waarom schrijf je dan dat je er rooktofu mee kunt maken?

Re: Kookvragen
« Reactie #816 Gepost op: 01 maart 2007, 12:31:52 »
Omdat Aiko zijn tofu wou wieroken.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2007, 12:32:16 door M@ñiak »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #817 Gepost op: 01 maart 2007, 12:38:10 »
Omdat ik het niet voor gerookte tofu wil gebruiken. Anders had ik namelijk wel gewoon gerookte tofu bij de Natuurwinkel gekocht.

Klinkt logisch, maar waarom schrijf je dan dat je er rooktofu mee kunt maken?

Nou, dat kan toch? Was een voorbeeld voor Aiko, om duidelijk te maken wat het is.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #818 Gepost op: 01 maart 2007, 12:41:25 »
In het kader van '"Sanja didn't expect a kind of Spanish Inquisition!" de volgende vraag:

Waar wil je het dan wel voor gebruiken?
Ik. Wil. Gewoon. Weten. Waar. Je. Dat. Kunt. Kopen! ::)



:P Ik kom het wel vaak tegen in recepten, vooral tempeh-recepten. Omdat ik tempeh een nieuwe kans wil geven, dacht ik, laat ik het eens vragen. De aanleiding was deze post van Susan V.
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #819 Gepost op: 01 maart 2007, 13:17:17 »
Kun je vloeibare rook bij de Natuurwinkel kopen? Zo nee (en zo ja ook), waar anders?

Bij de Peperbol in Amsterdam.
Als je wil kan ik het je opsturen.
,,,,فلافل