De blog waar ik het recept vandaan heb, bestaat niet meer. Maar ik heb eens deze 'kaassaus' gemaakt. Toen voor over aubergine/spinazie lasagne.
1 middel of 2 kleine aardappels, geschild en in kleine blokjes gesneden (ca. 75 gram); 45 ml sojamelk; 75 ml room (smaak naar keuze);
1 el kokosolie; 1-2 el edelgistvlokken; 1/2 tl (Dijon) mosterd; 1/2 tl appelazijn
Kook/stoom de aardappelblokjes gaar. Doe alle ingrediënten in de keukenmachine. En mix. En eventueel verwarmen. Ik vond het toen wel lekker, maar niet naar kaassaus smaken. (De herinnering aan kaas van 'echte' kaas is overigens niet positief en dit vond ik wel lekker.)
Deze cashew crème met edelgistvlokken vind ik een goed idee met edelgistvlokken. Het recept heb ik op mijn privéblog gezet, maar de bron ontbreekt.
Een half pakje tofu; twee handjes ongezouten/gezouten cashews; 2 el edelgistvlokken; 2 el citroensap; knoflookpoeder; zout en peper.
Met een blender of staafmixer meng je alle ingrediënten door elkaar. Als de pasta te korrelig is voeg je wat water toe, net zolang tot er een dikke pasta ontstaat. Regelmatig proeven en ruimhartig met zout, peper, en knoflook strooien, deze crème is het lekkerste als hij een beetje zoutig is. Zodra de creme lekker smaakt ben je klaar.
"De crème kun je voor van alles gebruiken, op brood, toastjes, op plakjes komkommer als borrelhapje, gemengd met pasta voor een romige saus. Ook lekker om puntpaprika’s mee te vullen, met rijst en geroerbakte spinazie."
En dan nog de laatste. Ook lekker bij taco chips.
Pimento kaassaus
Bron: Jenny,
www.bergpension.ch400 ml water; 150 gr rauwe cashews of 4 el cashewpasta; 1 el tahini (sesampasta); 4 el gistvlokken; 3 tl kruidenzout; 1 el uienpoeder; 1-2 tenen knoflook; 1 rode paprika; 1 tl kurkuma; 1 el vers citroensap.
Snij de paprika in kleine stukjes. Doe alle ingredienten in een blender en mix tot het romig is. Gebruik de dunne saus als groente dip, over gratins / ovenschotels, pizza of burrito’s. Wil je de saus dikker hebben, kook dan de saus onder voortdurend roeren tot de gewenste dikte is bereikt. Gebruik de dikke saus als dip, bij burrito’s / wraps of als broodbeleg. De saus is in de koelkast 5-7 dagen houdbaar.