Vegatopia Forum

Kookvragen

Offline Selly

• 30.783
Re: Kookvragen
« Reactie #4800 Gepost op: 13 februari 2014, 16:36:23 »
Het is toch ook wel bekend onder de naam edelgist? En te krijgen in natuurvoedingswinkels.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4801 Gepost op: 13 februari 2014, 17:15:48 »
Dat klinkt minder vies, maar ook een beetje als interieurverzorgster: een gistvlokkenverhulnaam...
This is between me and the vegetable!

« Reactie #4802 Gepost op: 14 februari 2014, 13:22:55 »
Ik vind edelgist vlokken wel lekker (zelfs al toen ik nog wel kaas at). Een paar eetlepels in een saus werkt vaak heel goed. Het smaakt niet naar kaas, maar wel lekker hartig, zeker in combinatie met een goeie dosis zout en olijfolie. Ik voer het ook regelmatig aan omnivore en vegetarische familie en ik krijg nooit klachten.

Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4803 Gepost op: 14 februari 2014, 13:50:05 »
Deze had ik ook. Ik heb wat ik over had onlangs weggegooid, ik heb nog niets gevonden waar ik het echt lekker in vond, en het zat een beetje op mijn nek, zo van "daar moet je iets mee proberen, dat is leuk en lekker", terwijl ik er helemaal geen zin meer in had. Geprobeerd in vegan cashewnoten kaas in verschillende variaties, op spaghetti bolognese, in vegan mac&cheese, en als kleinere toevoeging aan nog wat andere dingen. Ik kan me dus voorstellen dat mensen het wel lekker vinden, maar het klikt niet tussen mij en gistvlokken (en ook niet tussen Maartje! en gistvlokken :))
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

« Reactie #4804 Gepost op: 14 februari 2014, 16:19:48 »
Dat kan natuurlijk, smaken verschillen. :)  Ik wilde alleen even laten weten dat andere mensen het wel lekker vinden en dat karl het dus gerust eens kan proberen als hij interesse heeft. Het is niet inherent smerig ofzo... :P

Offline Antje

• 701
  • Geslacht: Vrouw
    • Idril.nl
« Reactie #4805 Gepost op: 14 februari 2014, 19:17:27 »
Ik vind het vies ruiken, maar ik vind de smaak meevallen als ik het ergens doorheen doe. Omdat ik een pot heb gekocht (diezelfde van de foto) moet het toch op vind ik.
Groetjes, Antje

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4806 Gepost op: 14 februari 2014, 20:11:09 »
hoeveel kost zo'n pot ongeveer?
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #4807 Gepost op: 14 februari 2014, 20:30:53 »
Vier euro ofzo, misschien nog iets meer. Maar je doet er wel lang mee, voor de meeste recepten heb je maar een paar eetlepels nodig.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4808 Gepost op: 14 februari 2014, 20:58:56 »
Als ik aan Tartex denk qua smaak en geur, zit ik dan een beetje in de richting? Daar zit ook voedingsgist in toch? (Even afgezien van de andere toegevoegde smaakjes natuurlijk)
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #4809 Gepost op: 15 februari 2014, 08:31:56 »
Een pot kost bij Ekoplaza ongeveer 3,60. Ik heb wel eens geprobeerd om er Tartex van te maken maar dat werkt niet. Het heeft een wat meer uitgesproken smaak dan Tartex, maar het zit wel in dezelfde hoek (niet zo raar, want allebei gist).

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik denk dat edelgist vooral interessant is voor mensen die hun kaasconsumptie willen reduceren. Als je nog niet gewend bent aan de smaak van edelgist en wel aan de smaak van kaas, dan is de kans groot dat je recepten met kaas lekkerder vindt dan vergelijkbare recepten met edelgist. Toen ik edelgist ging eten was dat omdat ik minder kaas wilde eten, maar toch een hartige smaak zocht voor sauzen en ovenschotels. Ik heb het altijd wel lekker gevonden, maar ik ben het absoluut meer gaan waarderen naarmate ik minder (en later geen) kaas meer at.

Offline karl

• 6.377
  • Geslacht: Man
« Reactie #4810 Gepost op: 15 februari 2014, 09:15:16 »
Ik heb naar de gistvlokken toch even gezocht in het warenhuis, maar het stond, wat te verwachten was, niet tussen de gewone producten als normale gist. Het zal inderdaad bij de bioshop of natuurvoedingswinkel te krijgen zijn. Het klonk me wel even interessant,
en ik beschouw het zeker niet als inherent smerig (dat gevoel reserveer ik voor karnemelk). Maar omdat we kaas en andere zuivel eten, zal ik het traditioneel daar maar bij houden omdat ik ook wel denk dat we dat lekkerder zullen blijven vinden.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
    • fatalefem
« Reactie #4811 Gepost op: 15 februari 2014, 13:04:54 »
Ik gebruik het wel eens om dingen hartiger te maken, dan vind ik het lekker.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4812 Gepost op: 15 februari 2014, 14:09:37 »
Karnemelk vond ik ook niets, tot ik de biologische versie probeerde. Dat vind ik een groot verschil en nu komt het eens in de zoveel tijd toch in huis. De ene keer in een shake met bramen, banaan en honing, de andere keer als basis voor een kaassaus voor over pasta.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #4813 Gepost op: 15 februari 2014, 15:59:20 »
In de kaassaus? Gaat dat niet schiften?
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #4814 Gepost op: 15 februari 2014, 16:19:11 »
Valt me tot nu toe erg mee.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #4815 Gepost op: 15 februari 2014, 17:48:00 »
De blog waar ik het recept vandaan heb, bestaat niet meer. Maar ik heb eens deze 'kaassaus' gemaakt. Toen voor over aubergine/spinazie lasagne.

1 middel of 2 kleine aardappels, geschild en in kleine blokjes gesneden (ca. 75 gram); 45 ml sojamelk; 75 ml room (smaak naar keuze);
1 el kokosolie; 1-2 el edelgistvlokken; 1/2 tl (Dijon) mosterd; 1/2 tl appelazijn

Kook/stoom de aardappelblokjes gaar. Doe alle ingrediënten in de keukenmachine. En mix. En eventueel verwarmen. Ik vond het toen wel lekker, maar niet naar kaassaus smaken. (De herinnering aan kaas van 'echte' kaas is overigens niet positief en dit vond ik wel lekker.)

Deze cashew crème met edelgistvlokken vind ik een goed idee met edelgistvlokken. Het recept heb ik op mijn privéblog gezet, maar de bron ontbreekt. ::)

Een half pakje tofu; twee handjes ongezouten/gezouten cashews; 2 el edelgistvlokken; 2 el citroensap; knoflookpoeder; zout en peper.

Met een blender of staafmixer meng je alle ingrediënten door elkaar. Als de pasta te korrelig is voeg je wat water toe, net zolang tot er een dikke pasta ontstaat. Regelmatig proeven en ruimhartig met zout, peper, en knoflook strooien, deze crème is het lekkerste als hij een beetje zoutig is. Zodra de creme lekker smaakt ben je klaar.
"De crème kun je voor van alles gebruiken, op brood, toastjes, op plakjes komkommer als borrelhapje, gemengd met pasta voor een romige saus. Ook lekker om puntpaprika’s mee te vullen, met rijst en geroerbakte spinazie."

En dan nog de laatste. Ook lekker bij taco chips. ;D

Pimento kaassaus
Bron: Jenny, www.bergpension.ch
400 ml water; 150 gr rauwe cashews of 4 el cashewpasta; 1 el tahini (sesampasta); 4 el gistvlokken; 3 tl kruidenzout; 1 el uienpoeder; 1-2 tenen knoflook; 1 rode paprika; 1 tl kurkuma; 1 el vers citroensap.
Snij de paprika in kleine stukjes. Doe alle ingredienten in een blender en mix tot het romig is. Gebruik de dunne saus als groente dip, over gratins / ovenschotels, pizza of burrito’s. Wil je de saus dikker hebben, kook dan de saus onder voortdurend roeren tot de gewenste dikte is bereikt. Gebruik de dikke saus als dip, bij burrito’s / wraps of als broodbeleg. De saus is in de koelkast 5-7 dagen houdbaar.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2014, 17:50:06 door Antje »
Groetjes, Antje

Offline meisbaer

• 5.625
« Reactie #4816 Gepost op: 15 februari 2014, 19:17:18 »
Ik voer de edelgist aan mijn hamster ;D Maar ik gebruik het soms ook door het eten als een van mijn lactose-vrije vrienden komen eten.

En nog even over karnemelk; de meeste karnemelk is aangezuurde melk, maar sommige bio-karnemelk is ouderwets gekarnd. Wel in een modern apparaat, dat wel  ;). De smaak kan dus anders zijn. De Weerribben is in ieder geval echt gekarnd. Zelf heb ik het nog niet gedurfd, karnemelk is namelijk een van de laatste dingen die ik niet lust.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4817 Gepost op: 15 februari 2014, 21:28:20 »
,,,,فلافل

« Reactie #4818 Gepost op: 16 februari 2014, 12:05:07 »
Ik wil deze vegan kaassaus gaan maken http://www.seriouseats.com/recipes/2014/02/gooey-vegan-nacho-cheese-sauce-recipe-food-lab.html ben heel benieuwd.
Ja, die ziet er ook interessant uit inderdaad. Geen edelgist  ;)

Ik gebruik edelgist in onder andere in bechamelsaus voor o.a. lasagne en in ovenschotels zoals deze.

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #4819 Gepost op: 18 februari 2014, 10:51:06 »
Hier gaan er wel een paar van die potten doorheen in een jaar. Ik gebruik het voor van alles, soms beetje over de pasta of groenten, maar ook in sauzen, tofu scramble, seitan, etc. Ik maak veel uit Amerikaanse vegan kookboeken en daar wordt wel veel "nooch" gebruikt.