Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #460 Gepost op: 11 september 2006, 18:04:26 »
Ik denk dat ik em maar halveer, voor dat ontploffen was ik ook al bang. Tis dan wel de oven van mijn ouders, maar toch ;).

(het is trouwens zo'n oranje urikuriwhatever pompoen).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #461 Gepost op: 11 september 2006, 21:01:40 »
Gelukt!

Ik heb de pompoen gehalveer en van de zaden ontdaan en de helften in een ovenschaal met daarin een bodempje groentebouillon en olie gelegd. Ik heb de helften ook besprenkeld met olie.
Ze hebben 3 kwartier staan te bakken op 180 graden en na het afkoelen kon ik de schil er heel makkelijk afschillen.

Als je de pompoen pureert met de schil er nog aan, verandert de smaak dan ook erg?

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #462 Gepost op: 11 september 2006, 21:04:12 »
Volgens mij niet, zeker bij de huis-, tuin- en keukenpompoen. Maar ik ben ook weinig kieskeurig.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #463 Gepost op: 11 september 2006, 21:23:30 »
Ik vind ook dat de smaak niet verandert.
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #464 Gepost op: 14 september 2006, 14:27:43 »
Waarmee vervang je creme fraîche?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #465 Gepost op: 14 september 2006, 14:33:26 »
waar is het voor?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #466 Gepost op: 14 september 2006, 14:49:53 »
Ehm, laten we eens beginnen met de nacho-chips met gesmolten kaas, die je dan in de creme fraîche doopt, en die toefjes die je wel eens op/in je tortilla wilt doen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #467 Gepost op: 14 september 2006, 15:01:29 »
Tsja, door zure room? Waarom wil de créme fraiche vervangen eigenlijk?

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #468 Gepost op: 14 september 2006, 15:07:39 »
Omdat ik er allergisch voor ben. Zure room is dus ook geen optie.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #469 Gepost op: 15 september 2006, 04:02:45 »
Soja room? (Soja cuisine heet dat geloof ik?) Of iets plantaardigs van Sojo, ben de naam kwijt.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #470 Gepost op: 15 september 2006, 08:34:55 »
soja cuisine is heel dun, da's niet lekker om te dippen. Dat blue band spul misschien? Je hebt van die kookroom, maar ook een créme fraiche-variant.

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #471 Gepost op: 15 september 2006, 10:31:19 »
Hoe en wat kookten vegetariers in de jaren 70?Toen had je nog niet al die spullen die je nu hebt.Wat was er wel verkrijgbaar?Ik vraag dit omdat ik het leuk vind om soms een themaweekje thuis te houden.Meestal doe ik een land.Maar een tijd lijkt me ook wel een keer leuk.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #472 Gepost op: 15 september 2006, 10:35:18 »
Dan moet je het "kookboek van moeder Aarde" eens aanschaffen. Gierst, linzen, roergebakken groenten met een beetje shoyu ;)
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #473 Gepost op: 15 september 2006, 10:42:19 »
Gierst?Klinkt inspirerend. ;)Maar was er bijvoorbeeld al tofu verkrijgbaar toen?

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #474 Gepost op: 15 september 2006, 11:26:13 »
Ik gebruik Yofu naturel als vervanging van zure room (bij nacho's hoort zure room, geen creme fraiche toch?). Yofu is dik genoeg, het is nog iets dikker dan yoghurt. Soms doe ik er voor het lekker nog wat verse bieslook door en wat peper en zout.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #475 Gepost op: 15 september 2006, 12:09:13 »
soja cuisine is heel dun, da's niet lekker om te dippen. Dat blue band spul misschien? Je hebt van die kookroom, maar ook een créme fraiche-variant.
Dat blue band spul bevat toch alleen plantaardige vetten en wel iets melkerigs toch?

Ik vind die yofu van Sam wel goed klinken. Het is vast een redelijke tijd houdbaar, dus de eerste die naar de natuurwinkel gaat, moet het maar meenemen.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #476 Gepost op: 15 september 2006, 12:11:09 »
Nieuwe vraag: kun je curry invriezen en is het nog eetbaar als je de bevroren curry in de magnetron opwarmt? (Ik weet al uit eerdere ervaringen dat ik de eieren die er eigenlijk bij moeten, maar moet laten zitten, want die worden echt heel vies van de vriezer/magnetron)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #477 Gepost op: 15 september 2006, 13:34:19 »
soja cuisine is heel dun, da's niet lekker om te dippen. Dat blue band spul misschien? Je hebt van die kookroom, maar ook een créme fraiche-variant.
Dat blue band spul bevat toch alleen plantaardige vetten en wel iets melkerigs toch?

Ik vind die yofu van Sam wel goed klinken. Het is vast een redelijke tijd houdbaar, dus de eerste die naar de natuurwinkel gaat, moet het maar meenemen.

Ik weet eigenlijk niet waar ze dat blueband spul van maken, maar ik gok dat daar inderdaad iets melkerigs inzit. Die yofu van Sam klint inderdaad beter.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #478 Gepost op: 18 september 2006, 13:53:07 »
Nieuwe vraag: kun je curry invriezen en is het nog eetbaar als je de bevroren curry in de magnetron opwarmt? (Ik weet al uit eerdere ervaringen dat ik de eieren die er eigenlijk bij moeten, maar moet laten zitten, want die worden echt heel vies van de vriezer/magnetron)

ja (en inderdaad zonder ei).
,,,,فلافل

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #479 Gepost op: 27 september 2006, 20:37:44 »
In Bulgarije maakte mijn gastvrouw banitsa tikvinik (kan ook tikva zijn): filodeeg met veel olie, nog veel meer suiker, plukjes geraspte pompoen en dat dan opgerold. Nu heeft ze laten zien hoe ze het maakte, maar haar Engels en mijn Bulgaars waren niet goed genoeg om alles helemaal goed uit te leggen. Zo probeerde ze volgens mij duidelijk te maken dat er per se gele pompoen in moest, omdat die zoeter en zachter was.

Zou dat kunnen kloppen? Is er een gele pompoensoort die zoet en zacht is? Of zijn alle pompoenen dat gewoon en zal het niet zo veel uitmaken?
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call