Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #400 Gepost op: 03 juli 2006, 17:03:43 »
ik maak wel vaker een mengsel van rozijnen, eventueel vijgen, kleine stukje hazelnoot of amandel, kaneel en iets zoets: suiker, honing of ahornsiroop en doe dat in een bladerdeegtasje. door er wat olie, honing of ei op te doen net voordat ie klaar is, wordt ie ook mooi bruin.

Offline Mariek

  • *****
  • 3.972
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #401 Gepost op: 03 juli 2006, 17:05:17 »
Maar wat kan ik nou doen met mijn cottage cheese? Het liefst wil ik er iets zoets mee maken.
Neigend tot zelfdestructieve eerlijkheid

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #402 Gepost op: 03 juli 2006, 17:08:45 »
is cottage cheese een soort kwarkige kaas?

ik heb nl eens een heerlijke cheese cake gegeten. niet van die wat je met zo'n pakje poerder maakt en dan op een zanddeegbodem gooit, maar eentje uit de oven. ik heb er helaas geen recept van, maar misschien is het een experimentje waard.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #403 Gepost op: 03 juli 2006, 19:07:11 »
cottage cheese is dat korrelige spul toch (is dat niet ook hüttenkäse?)? Dat eten ze in Zweden graag bij andere zoete dingen, bij pannenkoekjes met jam heb ik het wel eens gehad.

Maar waar zijn hier de échte cottage cheese eters nou?
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #404 Gepost op: 03 juli 2006, 19:31:14 »
zo in de oven is het makkelijkst :)
suiker, kaneel en boter erop --> en dan hoe lang en hoe warm?

Het is een tijdje in de koekenpan gebakken, en dan met gele vla. was heerlijk!
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #405 Gepost op: 03 juli 2006, 21:06:03 »
Maar waar zijn hier de échte cottage cheese eters nou?

Ik lepelde het vroeger gewoon zo naar binnen.  :-X
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #406 Gepost op: 03 juli 2006, 21:31:27 »
Ik vind het heerlijk op geroosterd (zuurdesem)brood.
Evt. nog besmeerd met pesto, dan de Huttenkase erop, nog een plakje tomaat en een blaadje verse basilicum. Wat peper erover en jammie!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #407 Gepost op: 03 juli 2006, 21:42:37 »
(Bij allebei kan ik me weinig voorstellen, maar ik ben niet zo'n cottage cheese-eter...)

Ik ook niet, maar ik heb het een paar weken geleden gekocht en ik weet niet wat ik er mee moet. Het is goed tot dit weekend, vandaar.

Je bedoelt gewoon huttenkase? Dat is ook lekker op brood met tuinkers en het kan ook in een ovenschotel met tomaat, aardappel en kaas.
,,,,فلافل

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #408 Gepost op: 09 juli 2006, 20:29:16 »
Ik heb een courgette-aardappelschotel gemaakt waar een melk-ei-kaas mengsel over moest en dan 40 minuten op 180 in de oven. Na 30 minuten op 180 graden en nog eens 11 minuten op 200 is het mengsel amper gestold. Wat doe ik verkeerd?

Ik heb 4 dl halfvolle melk gebruikt, 4 eieren, 75 gram oude kaas, peper, zout en kerriekruiden.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #409 Gepost op: 10 juli 2006, 00:06:54 »
te veel melk misschien?

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #410 Gepost op: 12 juli 2006, 22:03:33 »
Wordt ijs bij bereiding gekookt?
Specifieker: zijn bv aardbeien in ijs verwarmd geweest?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #411 Gepost op: 12 juli 2006, 22:05:00 »
Dat hoeft volgens mij niet perse. Er is denk ik een verschil bij aardbeienroomijs en aardbeiensorbet ijs. Ik denk de goedkopere soorten: wel verwarmd. Ik zou voor de zekerheid toch de producent mailen.
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #412 Gepost op: 12 juli 2006, 22:37:10 »
Dat hoeft volgens mij niet perse. Er is denk ik een verschil bij aardbeienroomijs en aardbeiensorbet ijs. Ik denk de goedkopere soorten: wel verwarmd. Ik zou voor de zekerheid toch de producent mailen.

Hmm, op een terras in Frankrijk, kan het dus eigenlijk niet ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #413 Gepost op: 12 juli 2006, 22:43:01 »
Dat hoeft volgens mij niet perse. Er is denk ik een verschil bij aardbeienroomijs en aardbeiensorbet ijs. Ik denk de goedkopere soorten: wel verwarmd. Ik zou voor de zekerheid toch de producent mailen.

Hmm, op een terras in Frankrijk, kan het dus eigenlijk niet ...

 >:( nee da's lastig.
,,,,فلافل

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #414 Gepost op: 30 juli 2006, 15:33:42 »
Ik heb een berg paddo's (oesterzwam, kastanje en portobello) gekocht op de markt en wil er een soort stoofpotje mee maken. Iemand een lekker recept?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #415 Gepost op: 30 juli 2006, 16:09:06 »
Je zou een gedeelte (de kastanjechamps bv) kunnen bakken en er dan flink wat balsamicoazijn bij doen en dat laten inkoken?


Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #416 Gepost op: 30 juli 2006, 16:31:55 »
Ik heb een berg paddo's (oesterzwam, kastanje en portobello) gekocht op de markt en wil er een soort stoofpotje mee maken. Iemand een lekker recept?

Eerst op hoog vuur bakken in een lekkere olijfolie met misschien nog een fijngesneden rood uitje erbij. Afblussen met een droge witte wijn, verse (of gedroogde) tijm en fijngesneden knoflook toevoegen, laten inkoken. Lekker door spaghetti of naast gebakken aardappeltjes.

Offline veggiesara

  • ***
  • 225
  • Geslacht: Vrouw
    • Vegetarisch Ecologisch Leven
Re: Kookvragen
« Reactie #417 Gepost op: 30 juli 2006, 17:08:52 »
Eerst wat sjalotjes in kleine stukjes bakken in olie, dan de paddestoelen erbij doen (blijven omroeren). Dan een eetlepel sojasaus (+ evt. nog wat balsamico) en beetje water erbij doen. Nog wat laten pruttelen.
Is lekker met rijst en sla.

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #418 Gepost op: 30 juli 2006, 17:16:50 »
Joepie, paddestoelenstoof, here I come!

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #419 Gepost op: 01 augustus 2006, 19:06:23 »
Ik weet niet waar deze vraag thuishoort. Misschien wel onder reizen.... Ik plant em hier. Mocht ie verkeerd staan, excuses aan de moderators.

Wij gaan over een kleine twee weken naar Polen. We vertrekken vrijdag eind van de middag en reizen in een stuk door. Omdat we een ukkie aan boord hebben kan het wel eens zo zijn dat we vaak moeten stoppen en pas op zaterdagmiddag aankomen. We rijden om de beurt. Ik heb begrepen dat de winkels in de buurt op zaterdagmiddag (eind van de ochtend) sluiten.

Stel dat we geen boodschappen meer kunnen doen, moeten we het doen tot en met maandagochtend met wat we hebben meegenomen. En dat kunnen geen houdbare spullen zijn, aangezien we geen werkende koelkast in de auto hebben. We zullen vast iets kunnen kopen bij een boer of benzinestation. Maar ik ben graag voorbereid met 2 kinderen.

Ik heb bedacht: beschuit, crackers en/of pap als ontbijt. Houdbare (chocolade) melk meenemen. Soep om op te warmen. Potjes groente/fruit meenemen voor de jongste. Maar het klinkt een beetje zielig.

Kun je bijvoorbeeld afbakbroodjes op de bbq afbakken? (in alu-folie wellicht?) Of misschien zelf terplekke deeg maken en afbakken op de bbq? Ik heb werkelijk geen idee of dat kan? Ik zoek eigenlijk recepten met ingredienten die ik voor 3 dagen mee kan nemen, zonder koelkast.

Iemand suggesties?