Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 18 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3760 Gepost op: 21 mei 2011, 19:21:21 »
Ik heb een idee voor mn verjaardag, maar weet niet of het lekker gaat zijn. Van te voren uitproberen kan, maar dat is zonde van de ingredienten en de tijd en moeite die er in gaat zitten (chronische handblessure, dus moet tijd en energie goed indelen).
Met de krokettenmeet had ik ook van die rode linzenkroketten gemaakt. Als ik die nou ongeveer weer maak, maar dan niet gefrituurd (dus alleen de rode linzen gekookt). En dan een stevig blaadje sla er omheen, eventueel vastgezet met spriet bieslook. Zou dat iets zijn? Of worden de linzen dan te zompig en melig? Ik zat te denken om er een knoflooksausje dan bij te serveren, staat vast leuk bij de gevulde eieren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3761 Gepost op: 21 mei 2011, 21:06:37 »


Zo kopen de scouts in.

Geinig!
Wij geven de leerlingen in Rome:
- een of meerdere witte harde broodjes met jam.
-4 witte sneetjes sandwich zonder korst, erg kleine dunne pizza of een broodje
- 1 pizza en evt soms een toetje


Naar mijn mening is dat weinig, maar mijn collega houdt het er op vol ...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #3762 Gepost op: 21 mei 2011, 21:20:25 »
Ja wij kregen ook zo'n rantsoen voor overdag, plus een bloedsinaasappel. Wel nog gewoon avondeten, maar dat was vieze pasta, en een nog viezer hoofdgerecht wat niemand at.

Maar wij gingen dagelijks meer eten kopen, dus het was echt niet genoeg.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3763 Gepost op: 21 mei 2011, 21:41:27 »
Ik heb een idee voor mn verjaardag, maar weet niet of het lekker gaat zijn. Van te voren uitproberen kan, maar dat is zonde van de ingredienten en de tijd en moeite die er in gaat zitten (chronische handblessure, dus moet tijd en energie goed indelen).
Met de krokettenmeet had ik ook van die rode linzenkroketten gemaakt. Als ik die nou ongeveer weer maak, maar dan niet gefrituurd (dus alleen de rode linzen gekookt). En dan een stevig blaadje sla er omheen, eventueel vastgezet met spriet bieslook. Zou dat iets zijn? Of worden de linzen dan te zompig en melig? Ik zat te denken om er een knoflooksausje dan bij te serveren, staat vast leuk bij de gevulde eieren.

Ik ben bang dat het een beetje melig wordt, misschien een schepje ketchup erbij doen? Of aan ander pittig sausje?
(Ik heb nog ketchup staan van vorig jaar, als de jouwe op is gil je maar!)
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3764 Gepost op: 21 mei 2011, 22:18:56 »
Wat houdt je tegen om ze gewoon te frituren, koekje?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3765 Gepost op: 21 mei 2011, 23:01:02 »
Frituren is weer een extra handeling en om de balletjes niet uit elkaar te laten vallen in het vet, moet ik ze goed kneden. Aangezien ik al taarten ga bakken enzo, wilde ik de kneedhandelingen zoveel mogelijk niet doen. En ik vind het niet gezellig om de hele tijd in de keuken te staan met een huiskamer met visite. Het gewone eten die dag zal denk ik een koud buffet oid worden, eventueel met een pan soep erbij.

@Maartje: Je bent geweldig!  :worshippy:
De goede ketchup is op en ik zit dus weer aan de Heinz. Ook niet vies, maar dat is echt niet die van jou. Die kan ik zelfs namelijk ook zo uit het potje eten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3766 Gepost op: 22 mei 2011, 00:00:12 »
Maartjes ketchup is erg fijn ja!

@Koekje
Google Mercimek kofte anders eens. Wel afdekken met plasticfolie of helemaal in een slablad doen, anders drogen ze uit voor je visite er is...
Sin chile, no tiene chiste!

Online Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.569
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #3767 Gepost op: 22 mei 2011, 00:24:05 »
Maartjes ketchup is erg fijn ja!
Dat kan ik beamen (als in be-amen, niets met beams en zo te maken). Maar haar recept is zo mogelijk nog geheimer dan dat van Heinz ketchup?  ::)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3768 Gepost op: 22 mei 2011, 01:26:42 »
Welnee. Maar zelf maken kost best veel tijd en het tomatenseizoen is nog net niet begonnen. Ik ben niet zo handig met tomaten uit blik, ik heb altijd van die zure krengen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3769 Gepost op: 22 mei 2011, 07:58:41 »
Ik heb wel eens van linzen (dit wordt mooie met bruine linzen die niet helemaal stukkoken, maar met oranje kan het ook) een salade gemaakt met koriander, beetje munt en geitenkaas/feta (dat laatste kan ook weg) en dan geserveerd in een spinazieblad of kropslablad. Ging prima. Echt rolletjes ermee lukt denk ik niet.
,,,,فلافل

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3770 Gepost op: 22 mei 2011, 21:07:36 »
Ik wil echt hapjes maken, dus die je met je handen kan oppakken. Ik denk dat het (een variant op de) mericemek kofte wordt. Ik wil liever niet teveel rommel of mensen die knoeien, dat is niet handig met een minihuis als dat van mij. Dingen in bladerdeeg kan ik makkelijk van te voren maken en invriezen en het koude buffet (basis wordt een aangeklede huzarensalade) kan ook wel zeker een dag van te voren. Appeltaart kan ik ook invriezen met vorm en al. Soep kan ook in de vriezer, dan alleen nog opwarmen en dingen bijgooien (taugé bv). Als dessert een griesmeel- of rijstpudding, dat kan ook van te voren.
Ik zit alleen nog over de 2e taart na te denken. Ik maak altijd een appeltaart, maar 1 is meestal net niet genoeg (ik snij grote punten). 2 appeltaarten is ook weer saai. Ik zat te denken aan een Key Lime pie, maar ik heb dat nog nooit gedaan. Soms maak ik een snelle fruittaart (bladerdeeg uitrollen en blind bakken, dan bakje bevroren fruit er op en afbakken), maar dat is wel best saai. Aangeklede custardtaart is ook niet zoveel werk, maar ik kan daar zelf niet van mee-eten omdat er toch teveel zuivel in zit dan.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3771 Gepost op: 22 mei 2011, 21:14:12 »
Chocoladetaart met sinaasappel? Uit mijn hoofd komt het ongeveer neer op een sinaasappel twee uur koken, de pitjes eruit halen en de rest van de prut in de keukenmachine fijnmalen met eieren, gesmolten chocola en gemalen amandelen erdoor. Geen gluut te zien, en ook geen melk.
En ik kan het precieze recept opzoeken, met hoeveelheden enzo.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3772 Gepost op: 22 mei 2011, 21:22:33 »
Kan dat ook met witte choco (en citroen ipv sinaasappel)? Mn zus kan niet tegen grote hoeveelheden cacao. Het is best grappig hoor, want ze gaat er van niezen. Maar minder gezellig voor haar en ik heb eigenlijk liever ook geen snot tegen mn plafond. Gluten mag best, het is voor mij vooral grote hoeveelheden lactose. Normaal doe ik niet te moeilijk over een kleine portie, maar een stuk custardtaart is toch net teveel lactose, zeker als ik al een portie pudding neem.
Ik neem aan dat het gebrek aan keukenmachine ook wel met blender en zielige staafmixer op te lossen is.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3773 Gepost op: 22 mei 2011, 21:33:18 »
Ja, maar over de witte chocola ben ik minder zeker. Vooral omdat ik dat zelf behoorlijk vies vind... Je zou in ieder geval de hoeveelheid suiker die erin gaat enorm omlaag moeten brengen omdat witte chocola al zo zoet is. Ik zou daar trouwens geen citroen bij doen, maar nog steeds sinaasappel.

Of anders citroenschuimtaart? Bodem kun je van tevoren blind bakken, lemon curd erop (van tevoren zelf maken of uit een potje) en daar dan een weelderige berg eiwitschuim erop en nog even in de oven?
Je bent waarschijnlijk te bijna jarig voor rode bessen? Is namelijk ook erg lekker met schuim. Of rabarber, dat kan ook! Ja, bij nader inzien ben ik voor rabarberschuimtaart!
(Of zijn die bodems al te boterig?)
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3774 Gepost op: 22 mei 2011, 21:53:06 »
Kun je zo'n custardtaart niet met (deels) sojamelk maken en daar bovenop een doosje diepvriesfruit mieteren?
Boterkoek(??) met noten, brownies, slagroomsoezen, perentaart?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3775 Gepost op: 22 mei 2011, 22:07:35 »
Maartje! heb je de witte chocolade van G&B weleens gehad? Normaal vind ik dat spul ook niet denderend, maar deze vind ik wel echt lekker!

Die zou je in een soort zandtaartjeskorst kunnen doen met wat room als een ganacheachtig iets. Misschien met een beetje kardamom om het spannender te maken.
Vorig jaar op moederdag heb ik die witte chocolade gebruikt in een sausje met yoghurt en vanillelikeur voor een pavlova van Nigella met rood fruit. Lekker en 't ziet er zelfs uit mijn handen nog esthetisch verantwoord uit.
Je kan ook 1-persoons meringues maken met een deuk in het midden. Dan kunnen mensen het ook zelf versieren met jam, slagroom of lemoncurd oid.

Ik baal wel een beetje dat ik dit lekkers weer allemaal ga missen  :-\
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3776 Gepost op: 22 mei 2011, 22:16:13 »
Boter gaat goed, dat kan ik zonder pardon hebben. Rode bessen kan net wel, net niet met verjaardag, ik vind ze alleen snel te zuur (ze moeten van de markt komen ipv eigen tuin). Zo'n schuimtaart klinkt wel erg leuk, maar ik heb nog nooit zo'n grote schuimtaart gemaakt  :-[ (ik kom niet verder dan kleine schuimpjes). Kan ik dat wel zeg een dag van te voren maken? Op de dag zelf heb ik de hele dag door visite.
Boterkoek vind ik geen verjaardagseten, maar een tussendoortje. Perentaart is wel leuk. Ik vind gewone sojamelk niet lekker, dat smaakt zo naar karton. Als ik het drink, is dat een gezoete versie met een (chemisch) smaakje, om het karton weg te halen. Rijstmelk krijg ik wel weg, maar dat heeft net te weinig vet (of eiwit) voor een pudding of custard; het is waterig.
Bevroren fruit werkt niet op een custardtaart. Dat is namelijk bevroren geweest en daardoor gaan de celwanden kapot. Als het ontdooid, zal het teveel uitlopen. Dan kan ik er beter na afkoelen vers fruit op doen, met eventueel abrikozengelei.

Ik heb trouwens al wel geblancheerde (zonder velletje) amandelen in huis en ook nog een zak kastanjemeel.

Ik heb wel eens voor mn zus een witte chocotaart gemaakt, idd met gereduceerde hoeveelheden suiker (en zelf gemalen kardemom). Hij was wel met gelatine, maar ik heb ook een recept voor zonder gelatine. Ik vond de taart te machtig en te witte choco.

@Bast:
zelf versieren liever niet. Ik hou niet zo van poetsen en ik zie dat geheid verkeerd gaan. Ik wil het gewoon uit de koelkast kunnen trekken en in de keuken op temperatuur laten komen en dan aansnijden en serveren.
Als er wat overblijft, zal ik proberen het voor je te bewaren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3777 Gepost op: 22 mei 2011, 22:20:51 »
Tsja, witte chocola van G&B is best lekker, maar, ehm, nou ja, chocola it ain't...
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #3778 Gepost op: 22 mei 2011, 22:24:57 »
Die schuimdingen kun je volgens mij een week luchtdicht bewaren. Van te voren slagroom opkloppen en als je bezoek binnen is, mik je het erop. Fruit erover, oh's en ah's ontvangen en eten maar.
Deze lukt zelfs bij mij altijd  :D
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3779 Gepost op: 22 mei 2011, 22:26:21 »
Zo'n schuimtaart klinkt wel erg leuk, maar ik heb nog nooit zo'n grote schuimtaart gemaakt  :-[ (ik kom niet verder dan kleine schuimpjes). Kan ik dat wel zeg een dag van te voren maken

Zo'n schuimtaart is geen donder aan. Bodem, vulling en daarop een schuimlaag á la pavlova's. Het grote verschil is dat de schuimlaag niet knapperig wordt, maar taai blijft. Hoogstens met een klein korstje. Het hoeft echt maar tien minuten in de oven ofzo. In geval van twijfel en als dat kan zou ik de schuimlaag op de dag zelf maken, en de rest van de taart al klaar hebben.

O, en van die rode bessen is het juist de bedoeling dat ze zuur zijn: je combineert ze met waanzinnig zoet schuim. Gewoon een keer proberen in je eentje, kan ook prima in zo'n klein vormpje. En als je het niet lekker vindt, kan meneer Koekje zijn naam eer aandoen (ofzo).
This is between me and the vegetable!