Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3680 Gepost op: 09 februari 2011, 18:33:37 »
Pakje openmaken en er aan ruiken. Je ruikt snel genoeg of het nog eetbaar is. Anders even 1 stukje proeven. Daar wordt je niet ziek van en ga je ook niet dood aan. Smaakt het acuut niet goed meer, gewoon uittuffen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3681 Gepost op: 09 februari 2011, 20:48:05 »
De wokreepjes van de Lidl zijn nog goed tot 19/02 maar de verpakking staat bol, zou ik het nog riskeren?

Je hebt dat ook vaak bij verpakkingen van Quorn, maar nooit gemerkt dat er iets mis mee is.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #3682 Gepost op: 14 februari 2011, 10:11:47 »
Ik heb een lastige vraag. Binnenkort ga ik de hapjes verzorgen voor de housewarming van een vriendin. Sinds kort is bekend dat ze allergisch is voor een heleboel dingen en ik wil toch zoveel mogelijk rekening houden met haar allergenen.
Ze mag geen:
-tarwe/gluten
-kip
-soja
-mais
-pinda

Best lastig om hier op te filteren bij google. Iemand goede tips?
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3683 Gepost op: 14 februari 2011, 14:27:22 »
Ik zou een lijstje maken met de vervangers van die producten, bv. boekweitmeel ipv tarwemeel. En uiteindelijk mag ze een heleboel producten nog wel.

Je zou zo gevulde crepes kunnen maken, of blini's met een tapenade erop. Als je alles zelf maakt, moet het geen probleem zijn. Misschien kun je je kaasgehaktballen in minivorm maken, maar dan met glutenvrije crackers ipv broodkruim?

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #3684 Gepost op: 14 februari 2011, 18:36:34 »
Ik zou een lijstje maken met de vervangers van die producten, bv. boekweitmeel ipv tarwemeel. En uiteindelijk mag ze een heleboel producten nog wel.

Je zou zo gevulde crepes kunnen maken, of blini's met een tapenade erop. Als je alles zelf maakt, moet het geen probleem zijn. Misschien kun je je kaasgehaktballen in minivorm maken, maar dan met glutenvrije crackers ipv broodkruim?

Oja dat boekweitmeel. Ze vertelde me van het weekend nog dat ze het brood dat daarvan gemaakt werd, zo vies vond. Zijn er nog andere alternatieven om brood mee te maken?
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3685 Gepost op: 14 februari 2011, 19:19:02 »
Maar lag dat aan het boekweitmeel?

Brood zonder gluten wordt een stevig geheel. Vaan gebruiken ze een mix van glutenvrije granen, zoals teff, amandelmeel, lijnzaadmeel, etc.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3686 Gepost op: 14 februari 2011, 19:37:22 »
Ik ben geen expert, maar denk zomaar even mee..

Een ander graan met minder, of zonder gluten is spelt. Graag zelf even controleren.
Ik heb ooit brood gebakken met deels kikkererwtenmeel. Was wel lekker. (uhmm, was ook ernstig aangebrand maar dat is weer een heel ander verhaal).

Fallafel?
Of is de allergie niet alleen voor soja maar voor alle peulen?

Een salade in een klein kommetje, met klein lepeltje / vorkje (xenos of action).

Gepofte kastanjes. Zijn die er nog?

Eh, later misschien meer.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Ik vind het trouwens best wel een lastige opdracht, misschien kan vriendin even meedenken
 

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #3687 Gepost op: 14 februari 2011, 20:21:28 »
Ik heb een lastige vraag. Binnenkort ga ik de hapjes verzorgen voor de housewarming van een vriendin. Sinds kort is bekend dat ze allergisch is voor een heleboel dingen en ik wil toch zoveel mogelijk rekening houden met haar allergenen.
Ze mag geen:
-tarwe/gluten
-kip
-soja
-mais
-pinda

Best lastig om hier op te filteren bij google. Iemand goede tips?

Ik zou eens zoeken naar glutenvrije crackers en daar kun je verschillende dips bij maken. Tzaziki, mierikswortel-peendipje, olijvendip. Als die er niet zijn, die crackers, dan kun je het me reepjes groenten doen.

Daarnaast zou ik inderdaad een variant op je eigen kaassnacks maken. Of notenbitterballen.

Gevulde eieren en dan roep je gewoon dat retro weer helemaal anno 2011 is. Vergeet vooral de sprieten bieslook niet.

Gegrilde courgetterolletjes met geitenkaas-artisjokvulling ertussen.

Koude doorzichtige loempiaatjes met chilidip. Al weet ik niet waar die loempiavellen van gemaakt zijn.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3688 Gepost op: 14 februari 2011, 20:25:33 »
Rijstmeel.

En ik heb zowiezo weleens met glutenvrij meel gebakken. Ging prima, vindt ze dat altijd vies?
This is between me and the vegetable!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3689 Gepost op: 14 februari 2011, 20:27:42 »
De wokreepjes van de Lidl zijn nog goed tot 19/02 maar de verpakking staat bol, zou ik het nog riskeren?
Beetje sloom van mij, maar ik dacht later eraan dat ik ze toch gewoon kon gaan ruilen. Is dus gebeurd.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3690 Gepost op: 14 februari 2011, 21:55:48 »
Gevulde eieren en dan roep je gewoon dat retro weer helemaal anno 2011 is. Vergeet vooral de sprieten bieslook niet.
Jaaah
En bleekselder, winterwortel, bloemkool, komkommer ... (wat mis ik nog), met dipsausjes. Maar de groente wel van te voren snijden natuurlijk, of wist je dat nog?
Ik zou de dipsausjes niet consistent retro doen, maar beetje aanpassen aan nu. Zo gevoelsmatig zeg maar.
Ben benieuwd  :D.

Voel me ook wel een beetje oud.  ;)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3691 Gepost op: 14 februari 2011, 22:22:02 »

Een ander graan met minder, of zonder gluten is spelt. Graag zelf even controleren.

Bij een echte tarweallergie is spelt ook uit den boze. Daarnaast bevat het ook gluten.

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3692 Gepost op: 15 februari 2011, 07:36:43 »

Een ander graan met minder, of zonder gluten is spelt. Graag zelf even controleren.

Bij een echte tarweallergie is spelt ook uit den boze. Daarnaast bevat het ook gluten.
OK Het zat dus verkeerd in mijn hoofd.
Volgens  wikipedia heeft spelt juist een hoog gehalte aan gluten.  :-[
Sorry

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3693 Gepost op: 23 februari 2011, 18:28:00 »
Ik heb iemand beloofd volgende week daar te gaan "koken", ik zeg "koken" want de desbetreffende persoon heeft alleen maar een pitje en een grilplaatje... best een uitdaging dus. Daarnaast is het een verstokte vl33seter en heeft hij vorige x dat ik daar ging eten gigantisch zijn best gedaan (echt heel erg lekker en uitgebreid) en nu ben ik aan de beurt.

Ik dacht erover om te smokkelen en om zelf thuis iets van een lekkere hartige taart te maken, die je ook prima koud kan eten. Maar eigenlijk vind ik dat vals spelen.. Een lekkere pasta kan natuurlijk ook... En ja ik weet dat we hier een draadje over gehad hebben, maar nieuwe input is altijd goed toch  ;) Ik wil dus indruk maken met hele summiere middelen  :P
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #3694 Gepost op: 23 februari 2011, 18:37:18 »
Wokken?

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3695 Gepost op: 23 februari 2011, 18:41:21 »
Daar ga ik, vrees ik, weinig indruk mee maken...  :-\
dacht zelf aan iets van couscous ofzo of iets met pasta, maar ben zwaar inspiratieloos
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3696 Gepost op: 23 februari 2011, 18:42:44 »
Ik zou ook voor de eenpansgerechten gaan. Als er wel een magnetron is, kan je kiezen voor curry-achtig iets met rijst (rijst in de magnetron). Of rijstkoker met stekker zelf meenemen. Als bijgerecht kan je altijd voor de gegrilde groente gaan, wat het diner ook gaat worden.
Ik zou me wel heel zielig en armoedig voelen met maar 1 pitje en 1 grilplaatje. Zo kan je toch niet leven?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re: Kookvragen
« Reactie #3697 Gepost op: 23 februari 2011, 18:48:13 »
Daar ga ik, vrees ik, weinig indruk mee maken...  :-\

Waarom?

Ik zou me wel heel zielig en armoedig voelen met maar 1 pitje en 1 grilplaatje. Zo kan je toch niet leven?

Jij misschien niet, maar meer dan 1 pit is echt niet nodig om gezond, lekker en gevarieerd te koken hoor.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3698 Gepost op: 23 februari 2011, 18:50:35 »
Daar ga ik, vrees ik, weinig indruk mee maken...  :-\

Waarom?

Ik zou me wel heel zielig en armoedig voelen met maar 1 pitje en 1 grilplaatje. Zo kan je toch niet leven?

Jij misschien niet, maar meer dan 1 pit is echt niet nodig om gezond, lekker en gevarieerd te koken hoor.


@ poek, omdat wokken niet echt feestelijk is, en diegene het als uitdaging heeft neergezet die ik mag (of nee ik moet  ;)) overtreffen. En wokken is toch en beetje alle dagen eten in mijn ogen...

@koekje De persoon in kwestie eet zelf heeeeel vaak buiten de deur  ;) en eet ook regelmatig op kantoor (want samen warm eten op je werk is leuker dan alleen 's avonds) daarnaast woont ie nu tijdelijk anti-kraak, dus hoewel ik t zelf niet zou kunnen begrijp ik t wel in dit geval  ;)

Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #3699 Gepost op: 23 februari 2011, 19:01:00 »
Jij misschien niet, maar meer dan 1 pit is echt niet nodig om gezond, lekker en gevarieerd te koken hoor.

Ik heb er vier, maar gebruik eigenlijk alleen rechtsachter maar.