Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 48 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3620 Gepost op: 08 januari 2011, 11:54:22 »
Welk apparaat kan ik het handigst aanschaffen om groente gemakkelijk te snijden?
Is een mandoline dan hèt keukeninstrument ( ;) ) voor mij? Het neemt in ieder geval niet zo veel plek in als elektrieke apparatuur. Oh, ik heb trouwens al een staafmixer met een hakmolentje erbij, maar dat gebruik ik zelden.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3621 Gepost op: 08 januari 2011, 13:40:54 »
Een goed mes. Echt, een goed mes. Dat koop je niet bij de Ikea en ook niet bij de Blokker, en je moet het af en toe laten slijpen. En het neemt bijzonder weinig ruimte in in de kast.
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #3622 Gepost op: 08 januari 2011, 16:47:26 »
Ik vind het een mooie vorm, zo rond. Met een rollade trekken de smaken er ook anders in. Juist dat wil ik ook nabootsen. Gegrilde knapperige laag aan de buitenkant mag ook, maar hoeft niet perse.

Ik heb deze rollade van seitan een keer gemaakt, maar die mislukte vreselijk. Mijn Seitan werd taaaai. De blogster heeft dat probleem van meer mensen vernomen, en een voetnoot toegevoegd waarin ze waarschuwt voor mislukking.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3623 Gepost op: 08 januari 2011, 18:43:55 »
Ik vind het een mooie vorm, zo rond. Met een rollade trekken de smaken er ook anders in. Juist dat wil ik ook nabootsen. Gegrilde knapperige laag aan de buitenkant mag ook, maar hoeft niet perse.

Ik heb deze rollade van seitan een keer gemaakt, maar die mislukte vreselijk. Mijn Seitan werd taaaai. De blogster heeft dat probleem van meer mensen vernomen, en een voetnoot toegevoegd waarin ze waarschuwt voor mislukking.

Oh dat was degene die ik ook had gezien. Handig, hoef ik niet meer op zoek :)
Misschien dat het minder taai wordt als je de seitan eerst kookt?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3624 Gepost op: 08 januari 2011, 19:33:47 »
Tnx! Daar kan ik wel wat mee.
Nu wel wat vragen gelijk. Wat voor bloem gebruik ik er voor? Met veel gluten geloof ik, dus patentbloem van de AH of Italiaanse bloem voor brood en pizzadeeg? En de gist; verse of gedroogde die ik ook in de BBM gebruik?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3625 Gepost op: 08 januari 2011, 19:44:56 »
Een goed mes. Echt, een goed mes. Dat koop je niet bij de Ikea en ook niet bij de Blokker, en je moet het af en toe laten slijpen. En het neemt bijzonder weinig ruimte in in de kast.
Een Molenmes?
http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/robert-herder-molenmes.htm?gclid=CO76wv-hq6YCFUODDgod8y8t2Q
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3626 Gepost op: 08 januari 2011, 20:12:36 »
Een molenmes is klein, toch? Als je een kool wil snijden, een pompoen in stukjes, een berg spinazie of dat soort grotere dingen, zou ik voor iets groters gaan.
Sterker nog, ik begrijp echt die voorliefde voor van die mini-aardappelschilmesjes niet, ik heb ook vrienden die bij die krengen zweren (en dan bij voorkeur het type dat minder dan een euro kost), maar dat is echt alleen maar omdat ze nog nooit een fatsoenlijk mes hebben vastgehad...
This is between me and the vegetable!

Re: Kookvragen
« Reactie #3627 Gepost op: 08 januari 2011, 20:17:41 »
Hm, ik snap het wel. De keren dat ik een fatsoenlijk mes heb vastgehad liep het uit in de hand.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Uniflame

  • ***
  • 180
Re: Kookvragen
« Reactie #3628 Gepost op: 08 januari 2011, 20:23:54 »
Ik gebruik idd ook die schilmesjes, en maar goed ook, want ik ben heel erg onhandig. Mijn fijne motoriek is niet zo goed ontwikkeld en mij een vlijmscherp mes in de handen geven is gewoon niet verstandig.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3629 Gepost op: 08 januari 2011, 21:09:46 »
Mijn motoriek is ook niet heel denderend, maar ik zweer bij grote en vooral scherpe messen. Ik ken nog iemand die altijd met aardappelschillers kookt, haar naam begint met een B en eindigt op ast. Inmiddels vindt ze mijn koksmes uit Frankrijk met houten handvat wel fijn, maar pakt meestal (thuis neem ik aan ook) zo'n schilmesje. Een dergelijk mesje is alleen om de piepers te schillen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3630 Gepost op: 09 januari 2011, 09:12:27 »
Een molenmes is klein, toch?
Niet per se. Wij hebben er twee broodmessen van. En een paar schilmesjes. Nadeel is wel dat ze niet in de vaatwasser kunnen. Althans, dat kan wel, maar dan roesten ze weg. Ze zijn wel heel makkelijk scherp te houden.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3631 Gepost op: 09 januari 2011, 14:23:25 »
Tnx! Daar kan ik wel wat mee.
Nu wel wat vragen gelijk. Wat voor bloem gebruik ik er voor? Met veel gluten geloof ik, dus patentbloem van de AH of Italiaanse bloem voor brood en pizzadeeg? En de gist; verse of gedroogde die ik ook in de BBM gebruik?

Voor dit recept moet je echt glutenmeel gebruiken, met gewoon bloem gaat het niet lukken. Glutenmeel kun je het beste bestellen of je moet op expeditie naar de natuurwinkel op de weteringsschans, daar verkopen ze het ook (het heet daar Seitanfix).
Nutritional yeast kun je hier kopen als gistvlokken, de meeste natuurwinkels verkopen dat wel.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3632 Gepost op: 09 januari 2011, 17:34:17 »
Om nog even terug te komen op messen <=> mandoline: snijden jullie cht stukje voor stukje, hak je of hoe doe je het?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3633 Gepost op: 09 januari 2011, 19:06:05 »
Snijden, maar wel snel. Dat leer je vanzelf.
En wat betreft fijne motoriek: een scherp mes is een stuk minder onvoorspelbaar dan een bot mes. Weliswaar moet je aan de scherpte wennen (als ze geslepen zijn, liggen de pleisters klaar hier) maar de kans dat er iets misgaat is echt veel kleiner dan met zo'n aardappelmesje.
This is between me and the vegetable!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3634 Gepost op: 09 januari 2011, 19:23:05 »
Als ik een nieuw mesje heb (50 cent, Xenos) snij ik me standaard twee of drie keer.
Een tijdje terug ging het bij Wouter Klootwijk over messen en messen en toen bleek dat de Molenmessen verweg het beste zijn. Met één beweging sneed hij een tomaat doormidden (en dat dus zonder karteltjes). Sinds ik dat gezien heb, wil ik ook wel zo'n mes, maar dan heb je nog steeds het "werk" van het snijden. Op werkdagen heb ik eigenlijk geen zin om bezig te zijn in de keuken, dan ben ik moe en wil ik eten  :-\
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #3635 Gepost op: 09 januari 2011, 19:59:53 »
Moet je dan niet gewoon voorgesneden groente kopen? En het licht dimmen?
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #3636 Gepost op: 09 januari 2011, 22:17:39 »
Een molenmes is klein, toch?
Niet per se. Wij hebben er twee broodmessen van. En een paar schilmesjes. Nadeel is wel dat ze niet in de vaatwasser kunnen. Althans, dat kan wel, maar dan roesten ze weg. Ze zijn wel heel makkelijk scherp te houden.

Mijn koksmes roest niet snel (het is geen molenmes) maar dat mag toch echt niet in het vaatgewas. Schijnt niet goed te zijn (volgens de mannen en vrouwen van Duikelman). Dus die was ik altijd met de hand af.

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re: Kookvragen
« Reactie #3637 Gepost op: 09 januari 2011, 22:21:11 »
Tnx! Daar kan ik wel wat mee.
Nu wel wat vragen gelijk. Wat voor bloem gebruik ik er voor? Met veel gluten geloof ik, dus patentbloem van de AH of Italiaanse bloem voor brood en pizzadeeg? En de gist; verse of gedroogde die ik ook in de BBM gebruik?

Voor dit recept moet je echt glutenmeel gebruiken, met gewoon bloem gaat het niet lukken. Glutenmeel kun je het beste bestellen of je moet op expeditie naar de natuurwinkel op de weteringsschans, daar verkopen ze het ook (het heet daar Seitanfix).
Nutritional yeast kun je hier kopen als gistvlokken, de meeste natuurwinkels verkopen dat wel.

Ik heb ook glutenmeel gebruikt toen ik het maakte. En ik heb dat gekocht bij molen 't rode hert in Alkmaar.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3638 Gepost op: 09 januari 2011, 22:21:36 »
Moet je dan niet gewoon voorgesneden groente kopen? En het licht dimmen?
Doe ik ook en ik eet restjes of soep met brood.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #3639 Gepost op: 10 januari 2011, 10:18:08 »
Wel, ik vind een goede mandoline wél heel handig, hoor. Zeker voor schijfjes die allemaal een bepaalde dikte moeten hebben. En je krijgt er tegenwoordig zo'n 'vasthouder' bij tegen keukenongelukken. Aardappelen kan je er in hun geheel mee doen. En worteltjes zijn  ook handig, wij hebben er eentje waarmee je ook staafjes snijden kan. Of wanneer je speciale vormpjes wil. Of voor een hele grote groep komkommers moet snijden.
Ik weet ook wel dat een getrainde chef het sneller kan met een mes, maar sinds ik nog steeds geen getrainde chef ben, vind ik een mandoline heerlijk. Maar als je moe bent en geef fut meer hebt: met een mandoline moet je ook nog wel een beetje moeite doen, hoor. Kan je niet omheen.