Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3560 Gepost op: 07 december 2010, 19:11:44 »
Ze waren helemaal heel en heel erg lekker, ik heb met vriendje gedeeld en hij vond de zijne ook heerlijk.
Lekkerder nog dan mijn koekjes  :-\
Wat voor meel had je gebruikt?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3561 Gepost op: 07 december 2010, 20:08:35 »
Volgens het recept moest er gewoon tarwemeel in met natriumcarbonaat, maar toen ik eens alleen zelfrijzende bloem in huis had, bleek dit even goed. Zelfs beter, want vroeger kon het eens teveel of te weinig rijzen, nu zijn de koeken standaard goed.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3562 Gepost op: 07 december 2010, 20:13:37 »
En wat had je er nog meer door dan?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3563 Gepost op: 08 december 2010, 17:32:58 »
Ik heb van die krokante hazelnootsuikerstukjes gekocht die je op de zijkant van een slagroomtaart ziet in de winkel. Mijn idee was om een cake te bakken, horizontaal halveren, besmeren met jam en evt. dikke custard, slagroom aan de zijkanten en bovenop en daar dan die krokante stukjes overheen strooien.

Vraag: Hoe lang blijft het resultaat eetbaar als ik die slagroom er een keer opgesmeerd heb?

Als wij al iets van slagroomtaart hadden (liever niet, want ik haat slagroom) dan bewaarden we die maar een dag...

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3564 Gepost op: 08 december 2010, 22:05:40 »
Met spoed opeten dus of alleen maken als er hulptroepen zijn om het op te eten.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline duifje

  • **
  • 55
Re: Kookvragen
« Reactie #3565 Gepost op: 08 december 2010, 22:50:34 »
in plaats van slagroom, kun je beter boterglazuur of roomkaasglazuur gebruiken. Dit zijn mengsel van respectievelijk boter en poedersuiker, of boter, roomkaas en poedersuiker (erg lekker). Deze zijn langer houdbaar, en maken je gebak niet nat. Ik weet de verhoudingen niet uit mijn hoofd, dus zoek even op internet of in je kookboekenverzameling.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3566 Gepost op: 09 december 2010, 10:00:20 »
botercreme is 1 op 1. Maar ben er zelf niet dol op, tis dat het in de marsepeintaartjes soort van moet..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3567 Gepost op: 22 december 2010, 13:25:29 »
Mijn lief heeft (waarom?) een hele zak gewone rogge gekocht. Rogge korrels dus, niet meel. Heeft iemand enig idee wat je daar mee kan?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3568 Gepost op: 22 december 2010, 13:49:48 »
Malen tot meel?
Of aan je paard voeren.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3569 Gepost op: 22 december 2010, 13:52:24 »
Mijn lief heeft (waarom?) een hele zak gewone rogge gekocht. Rogge korrels dus, niet meel. Heeft iemand enig idee wat je daar mee kan?

In het Engels heb je misschien meer geluk bij het zoeken naar recepten. Het heet dan rye berries.

Deze is met sinaasappeldressing: http://find.myrecipes.com/recipes/recipefinder.dyn?action=displayRecipe&recipe_id=10000000388864

En Bob's Red Mill heeft ook meer info, recepten staan onderaan:
http://www.bobsredmill.com/organic-rye-berries.html


Laat je nog even weten hoe ze smaken?

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3570 Gepost op: 22 december 2010, 13:58:44 »
Mijn lief heeft (waarom?) een hele zak gewone rogge gekocht. Rogge korrels dus, niet meel. Heeft iemand enig idee wat je daar mee kan?

Je kunt het koken.  Ongeveer als zilvervliesrijst. Wel (veel?) langer koken. Het is wel stevige kost.
Misschien zoeken in de biologisch-dynamische hoek.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3571 Gepost op: 22 december 2010, 14:16:56 »
Ik zou het koken en door het brood doen.

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Kookvragen
« Reactie #3572 Gepost op: 22 december 2010, 14:24:46 »
Ik zou het zaaien, dan heb je volgend jaar nog meer  ;D
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3573 Gepost op: 22 december 2010, 17:52:44 »
Of aan je paard voeren.
Ik zou het zaaien, dan heb je volgend jaar nog meer  ;D
;D  ;D
Heb je aan je lief gevraagd wat zij/hij *doorhalen wat niet van toepassing is ermee van plan is?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re: Kookvragen
« Reactie #3574 Gepost op: 22 december 2010, 18:01:33 »
Whiskey stoken?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3575 Gepost op: 22 december 2010, 20:32:32 »
@Haantje: hij had een idee over roggepuntjes bakken, maar bleek dat daar helemaal geen recept van bestaat, en hij is verder ook niet zo'n beste kok, dus het was vooral een mooi plan...

Ik zal eens even gaan experimenteren, een keer koken en die Engelse recepten zal ik ook proberen. Ik zal zeker laten weten hoe het smaakt! Wat er over blijft gaat naar het paard / de tuin / in de whiskey ;)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3576 Gepost op: 22 december 2010, 23:46:12 »
Ik zou ook maar gaan voor malen en de vogels lusten het vast ook wel.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3577 Gepost op: 22 december 2010, 23:48:19 »
Mijn lief heeft (waarom?) een hele zak gewone rogge gekocht. Rogge korrels dus, niet meel. Heeft iemand enig idee wat je daar mee kan?

In de dikke staat een recept voor gegratineerde rogge met prei en tomaat. op 3 manieren klaar te maken. Gaat 400 gr. gare rogge in per keer. (voor 4 pers.) Als je meer info wilt kan ik je wel mailen.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline RvO

  • ***
  • 286
Re: Kookvragen
« Reactie #3578 Gepost op: 23 december 2010, 16:55:21 »
Mijn lief heeft (waarom?) een hele zak gewone rogge gekocht. Rogge korrels dus, niet meel. Heeft iemand enig idee wat je daar mee kan?

Ik liep toevallig tegen een recept voor tarwe aan. Rogge gaat, wat ik me herinner, ongeveer hetzelfde.
http://www.herbergdeketelendekurk.blogspot.com/ (7 dec jl)
Is overigens een leuke site. Geen regelmatige updates, ook niet altijd vega , maar wel leuk geschreven.

Groet, en benieuwd.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3579 Gepost op: 23 december 2010, 21:48:47 »
@Lijn: Helemaal vergeten daar te kijken, maar super, bedankt! :) Ik heb m zelf dus mailen hoeft niet. Met prei en tomaat klinkt ook nog best te eten... :)