Ik heb een beetje genoeg van de voorgesneden groenten van de AH, maar kan nog steeds niet snijden. Zou een keukenmachine wat voor mij zijn? Of moet je al heel veel voorsnijwerk doen voordat je de groenten erin kan stoppen en het ding voor je gaat raspen, hakken of schijfjes maken?
Ik heb zelf een keukenmachine, en vind het echt ideaal! Je moet natuurlijk je groente wel een beetje voorbereiden, maar dat valt heel erg mee.
Veel keukenmachines hebben in de deksel een opening waar je dingen doorheen kan gooien, dus dan hoef je niet voor elk stuk groente het apparaat weer open te maken. Groente als wortel, prei, snijbonen kan je dan gewoon in 1 keer erin stoppen, daar hoef je niks aan te doen.
Van andere groente moet je het wel een beetje in stukken snijden, omdat je ze niet in hun geheel door die opening passen. Maar van veel groente hoef je het dan alleen in tweeën of vieren te snijden, en de echt grote groentes in 8 stukken ofzo. Dat is natuurlijk niks vergeleken met hoeveel tijd je er normaal aan kwijt bent...
Keukenmachines hebben van die schijven, met verschillende functies. Als je een neemt die een raspschijf, plakjesschijf én frietjesschijf heeft, kan je behoorlijk wat variatie maken in de grootte die je wilt hebben. Plakjesschijf en raspschijf zijn vrij standaard, dat hebben de meeste wel, frietjesschijf hebben niet alle keukenmachines. Met die frietjesschijf maak je dus 'frietjes' uit je groente, maar je kan er ook blokjes mee maken, door de 'frietjes' uit de keukenmachine te halen en nog een keer door de frietjesschijf te laten gaan.
Ik vind dat zelf wel een heel grote plus, die frietjesschijf, met alleen plakjes en rasp wordt je groente namelijk allemaal heel erg klein. Dat wordt vrij snel monotoon.
Qua afwassen ligt het er maar aan hoeveel je ermee doet. Als je 1 kleine portie groente maakt, is het afwassen wel overdreven veel werk, als je een flinke hoeveelheid groente maakt, haal je dat er heel snel uit.
Als je alleen groente en fruit doet, en het meteen na het maken opschept of in een pan doet, hoef je de onderdelen niet uitgebreid schoon te maken. Met wat water afspoelen is vaak al genoeg.
En als je het geluk hebt een afwasmachine te bezitten, is het natuurlijk helemaal geen probleem meer.
Ik vind een keukenmachine een absolute aanrader voor iedereen die kookt met veel ingrediënten die gesneden moeten worden, en helemaal als je geraspte dingen wilt. Je bespaart zoveel tijd ermee!