Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #340 Gepost op: 19 april 2006, 14:05:44 »
Jawel, want je beschadigd je vorm ermee, als je er met messen en vorken in gaat zitten prutten.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #341 Gepost op: 10 mei 2006, 20:25:01 »
Je breekt met redelijk wat geweld de steel eraf. Breken is beter dan snijden, omdat je dan ook meteen een deel van de vezelige draden uit de bodem trekt.

En dan kook je ze, drie kwartier ofzo, tot je de blaadjes er makkelijk uit kunt trekken. Die eet je met een lekker sausje (vinaigrette ofzo).
Als alle blaadjes opgesabbeld zijn, trek je al het "hooi" van de bodem. Alle draderige rotzooi goed wegplukken/schrapen en dan hou je een schoon artisjokhart. En dat is :yummie:

Drie kwartier koken? Geen wonder dat ze in mijn probeerselsoepje nog totaal niet kauwbaar waren. Toch een minuut of twintig gekookt. Tot heden verpulvert alles bij mijn ervaring wel tot iets eetbaars in twintig minuten...

Offline Monique

  • *****
  • 3.427
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #342 Gepost op: 10 mei 2006, 21:53:38 »
Ik kook ze ook altijd maar 20 minuten hoor... en dan zijn ze heel gaar!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #343 Gepost op: 11 mei 2006, 10:05:01 »
Heb je dan van die grote? Of van die wat kleinere, smalle (die je in Italië veel ziet)?
Want van die grote krijg ik de blaadjes écht nog niet los na twintig minuten...
This is between me and the vegetable!

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #344 Gepost op: 11 mei 2006, 11:37:57 »
Ik heb werkelijk geen idee. Ik ben blij te weten dat het een artisjok is, en dat het schijnt dat je het kunt eten in plaats van slechts op te kweken (het lijkt op een Ariocarpus...).

Dee

Re: Kookvragen
« Reactie #345 Gepost op: 11 mei 2006, 11:42:59 »
Het schijnt inderdaad dat je ze kan eten, toch kan ik zeggen dat het louter opkweken een veel beter idee is  ;D

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #346 Gepost op: 11 mei 2006, 12:43:12 »
Hoe bewerk je een aubergine het beste?
Sin chile, no tiene chiste!

Harry

Re: Kookvragen
« Reactie #347 Gepost op: 11 mei 2006, 12:53:48 »
Plakken snijden en zout erop strooien. Een uurtje laten intrekken en dan goed afspoelen en drogen met keukenpapier. Vervolgens de plakken bakken en b.v. verwerken in mousaka.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #348 Gepost op: 11 mei 2006, 13:20:45 »
Vanwaar het zout?

Dee

Re: Kookvragen
« Reactie #349 Gepost op: 11 mei 2006, 13:21:43 »
Om het water eruit te halen.

Ik doe dat nooit. Gewoon in plakjes snijden en in de wok.

Offline Twilightje

  • ***
  • 299
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #350 Gepost op: 11 mei 2006, 14:17:49 »
Ik doe het ook niet meer, want je blijft dat zout teveel proeven vind ik. Maar ik blijf aubergine apart ook lastig vinden, in ratatouille is het makkelijk natuurlijk.

Gwennepen

Re: Kookvragen
« Reactie #351 Gepost op: 11 mei 2006, 14:29:28 »
Ik lepel het vruchtvlees uit de aubergine en bak dat samen met champignons,paprika,uien en kruiden in de koekepan.Dan vul ik daar de (bijna) uitgeholde aubergine mee en dan geraspte kaas erover in een ingevette ovenschaal 20 minuten bakken ongeveer.Ik vind het vochtgebeuren bij de aubergine wel meevallen.Courgette is erger.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #352 Gepost op: 11 mei 2006, 16:10:53 »
aubergines slurpen zich echt ongelooflijk vol met vet, dus na het bakken proef je alleen nog maar de olijfolie...

ik maak plakken met de kaasschaaf, dan licht besprenkelen met olie en dan in de grillen in mijn paninigrill....heerlijk zo, op een broodje of in de pasta!

paneren en dan frituren is ook lekker. gecombineerd met honing heb je dan berenjenas al cordobesa (vergeef me als ik het verkeerd schrijf, heb nl nooit spaans geleerd)
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2006, 16:12:06 door Gabs »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #353 Gepost op: 11 mei 2006, 18:05:29 »
Of je legt ze een klein uur (of een groot, afhankelijk van de grootte) in de oven, tot de schil een beetje geblakerd en de binnenkant helemaal zacht is. Uit de schil lepelen en baba anoesj of pastasaus ofzo van maken (of van die Russische nepkaviaar).
:yummie:
This is between me and the vegetable!

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #354 Gepost op: 12 mei 2006, 11:50:42 »
oh ja, of door de midden snijden zodat ze niet omkantelen, een gleuf of v-vorm eruit halen in de lengterichting en vullen met tomaat, ui en veel knoflook, in een laagje bouillon zetten en dan een uurrtje in de oven. dan heb je een soort iman bayildi...

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #355 Gepost op: 12 mei 2006, 14:22:23 »
oh ja, of door de midden snijden zodat ze niet omkantelen, een gleuf of v-vorm eruit halen in de lengterichting en vullen met tomaat, ui en veel knoflook, in een laagje bouillon zetten en dan een uurrtje in de oven. dan heb je een soort iman bayildi...

Doe je dan de schil naarboven?
,,,,فلافل

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #356 Gepost op: 13 mei 2006, 11:05:43 »
aubergines slurpen zich echt ongelooflijk vol met vet, dus na het bakken proef je alleen nog maar de olijfolie...

Ja, daarom juist. Ik vind ze gefrituurd echt heel erg lekker, maar in zonnebloemolie frituren en daarna in een gerecht met mosterdolie gooien werkt niet qua smaak en het zuigt zich er echt helemaal vol mee. Ik vind het zonde om in mosterdolie te frituren.

Maar goed, je kunt dat volzuigen met vet niet tegen gaan dus?
Hoeveel zout gebruiken jullie eigenlijk?

Iemand nog een idee wat te doen met overgebleven eigeel?
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #357 Gepost op: 13 mei 2006, 15:28:32 »
Iemand nog een idee wat te doen met overgebleven eigeel?

Een sausje maken voor bij witte asperges?

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #358 Gepost op: 14 mei 2006, 18:45:58 »
Creme brulee van maken, van dat eigeel  :vork:
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #359 Gepost op: 14 mei 2006, 20:38:20 »
Iemand nog een idee wat te doen met overgebleven eigeel?

Een sausje maken voor bij witte asperges?

 :heehee:

Mijn moeder (voor wie de eiwitten door haar favoriete taart gaan) eet geen asperges en voor mezelf zou ik het ook niet zo gauw maken.

Creme Brulee is wel een idee, dank je :D
Sin chile, no tiene chiste!