Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Eefje

  • **
  • 56
Re: Kookvragen
« Reactie #3260 Gepost op: 29 juni 2010, 18:20:07 »
Ik heb vandaag het recept voor vanille-abrikozensoep (een dessertsoep) uit de dikke vegetarier gemaakt. Het zijn abrikozen met daaroverheen een saus, van voornamelijk half suikerstroop half water, en nog wat citroen, vanille en cointreau. Ik vond het niet lekker, niemand hier vond het lekker. Het is veeel te zoet, en de structuur van de abrikozen is er helemaal niet lekker in. Heeft iemand anders dit ook al eens gemaakt?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3261 Gepost op: 29 juni 2010, 19:56:45 »
Is het verschil tussen bijv. bruine bonen uit een pot en gedroogde bruine bonen net zo groot als het verschil tussen doperwtjes uit blik en de gedroogde versie voor de snert? Ik heb als kind wel gedroogde bonen gegeten, maar kan me niet echt een duidelijk verschil herinneren.

In de erwtensoep doe je spliterwten dat is toch niet het zelfde als doperwten?
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3262 Gepost op: 29 juni 2010, 20:00:09 »
Dat is toch ook gewoon een erwtje?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3263 Gepost op: 29 juni 2010, 20:45:44 »
Dat is toch ook gewoon een erwtje?

Ja maar als je een doperwt droogt krijg je toch geen spliterwt?
,,,,فلافل

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3264 Gepost op: 29 juni 2010, 21:02:18 »
Even los van de split-/doperwt-discussie, smaken gedroogde bruine bonen lekkerder dan die uit pot of blik?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #3265 Gepost op: 29 juni 2010, 21:18:38 »
Even los van de split-/doperwt-discussie, smaken gedroogde bruine bonen lekkerder dan die uit pot of blik?

Ik vind ze wat droger smaken. En ze moeten idioot lang koken. Ik vind die uit pot eigenlijk prima. Maar hangt denk ik ook af van wat je ermee wilt maken.
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.146
Re: Kookvragen
« Reactie #3266 Gepost op: 29 juni 2010, 21:56:43 »
Ik vind gedroogde bruine bonen en bruine bonen uit blik hetzelfde smaken. Dat komt ws doordat bruine bonen al bijna gedroogd geoogst worden en niet vers worden gekookt, En de dus ook als je ze in blik koopt, gedroogd zijn geweest. Dit in tegenstelling tot doperwtjes, die je wel vers verwerkt. De gedroogde erwten waar je doperwten mee vergelijkt zijn bovendien een andere soort dan die in blik, pot of diepvries, ze heten dan ook vaak droge erwten en geen doperwten.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3267 Gepost op: 29 juni 2010, 21:59:34 »
En geldt dat ook voor linzen?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3268 Gepost op: 30 juni 2010, 15:33:18 »
En als we het dan toch over linzen hebben, ik wil morgen een linzensalade maken, ik zat net al een beetje te googlen voor recepten (maar als jullie nog wat leuks weten.....), maar daar gebruiken ze blikjes/potjes linzen en ik heb hier nog een pak gedroogde linzen staan, die wil ik best even koken. Maar wat hou ik dan aan als hoeveelheid, hetzelfde als in het recept of anders?

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3269 Gepost op: 30 juni 2010, 16:15:06 »
Minder. Ze nemen nog water op.
Mijn favoriet is linzengeitenkaaspaprikasalade.

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3270 Gepost op: 30 juni 2010, 16:41:23 »
Mijn favoriet is linzengeitenkaaspaprikasalade.

Vertel verder. Wat doe ik met de paprika?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3271 Gepost op: 30 juni 2010, 17:35:11 »
Wat voor soort linzen heb je?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3272 Gepost op: 30 juni 2010, 17:40:37 »
Blonde linzen van HAK. Volgens mij zijn ze gewoon groen....

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3273 Gepost op: 30 juni 2010, 18:02:04 »
Ow, die moet je volgens mij heel lang koken of anders heel lang weken. En ze worden best melig. Ook voor salades e.d. heb ik een voorkeur voor Puy-linzen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3274 Gepost op: 03 juli 2010, 20:37:21 »
Vandaag maar weer "gewoon" bruine bonen uit een pot gegeten. Maar iedereen bedankt voor het reageren.
De erwten in de tuin floreren niet echt, ik geef vooral de mieren en een klein beetje de haantjes daar de schuld van. Binnenkort maar eens erwten uit de diepvries proberen.

En ik had nog een vraag: heeft iemand nog een lekker recept voor/met zonnebloem- of pompoenpitten? Ik heb vandaag van allebei een zak gekocht: geroosterd en gezouten. Ik had ze over de salade, als alternatief voor pijnboompitten. De pompoenpitten gingen nog wel, maar de zonnebloempitten waren eerlijk gezegd niet te vr....! Heb ik iets fout gedaan? Of zijn ze echt zo keihard en dradig?
We hebben ze er nu maar op ons bord uitgevist  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #3275 Gepost op: 03 juli 2010, 20:42:56 »
Zijn ze wel gepeld? In principe zijn ze niet keihard en dradig.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3276 Gepost op: 03 juli 2010, 21:32:20 »
Huh? Haan hoe heb je dat met de pitten voor elkaar gekregen? Heb je een foto van de pitjes?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3277 Gepost op: 03 juli 2010, 21:36:21 »
Gezouten zonnebloempitten zijn volgens mij meestal nog niet gepeld. Waarschijnlijk zijn ze zwart-wit gestreept? Dan zit de schil er nog omheen. Gepeld zijn ze kleiner dan pijnboompitjes en lichtgrijsbruin. En zeker niet hard en/of draderig.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #3278 Gepost op: 03 juli 2010, 21:38:55 »
Maar het is toch logisch dat je over een sla ofzo alleen (voor)gepelde pitten strooit?
Ik snap er niets van.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #3279 Gepost op: 03 juli 2010, 21:52:06 »
Dat lijkt mij ook, maar misschien had haan niet door dat ze nog niet gepeld waren? Hier worden bij de Turk ook van die zakken geroosterde gezouten zonnebloempitten verkocht. Die zijn dan echter niet voor over de salade, maar om zo te eten.