Er zat marsepein in de kerstcamcake van een paar jaar terug. En dat is echt véél lekkerder dan gekochte. Vind ik, maar ik hou niet van marsepein. Hij is trouwens wel minder fotogeniek, tenzij je hem bijkleurt.
Ik kan de betreffende pagina's niet vinden, maar dit was het recept:
250 gram amandelen
175 gram poedersuiker
175 gram gewone suiker
de geraspte schil van 1 sinaasappel
1 ei
1 eierdooier
2 eetlepels marmelade (maar die gaat er niet door, maar is nodig voor op de cake)
Natuurlijk, je kunt kant-en-klare marsepein gebruiken, maar het zelf maken is ontzettend simpel, en het resultaat is, vooral door de sinaasappelrasp, lekkerder dan ik marsepein ooit gevonden heb...
* Maal de amandelen heel erg fijn. In een keukenmachine of hakmolen worden ze na een tijdje een beetje vettig doordat de amandelen olie gaan loslaten, dan zijn ze fijn genoeg. Je kunt natuurlijk ook gemalen amandelen gebruiken.
* Zeef de poedersuiker.
* Meng de gemalen amandelen, poedersuiker, gewone suiker en sinaasappelrasp. Wrijf er met je vingers doorheen tot je alle amandelklontjes hebt fijngewreven.
* Kluts het ei en de eidooier en kneed een deel ervan door het suiker-amandelmengsel.
* De marsepein moet glad, niet plakkerig en ook niet te droog worden. Meng steeds een beetje ei erbij, tot het goed is. Waarschijnlijk heb je niet al het ei nodig, maar zeker als je voorgemalen amandelen gebruikt, heb je daar misschien nog niet genoeg aan; kneed er in dat geval ook nog een beetje sinaasappelsap door.