Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2980 Gepost op: 16 januari 2010, 13:59:02 »
Ja, maar die van de AH smaakt ook anders.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2981 Gepost op: 16 januari 2010, 14:27:45 »
Maar dan nog, je gaat naar de toko omdat het goedkoper is dan de supermarkt toch?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2982 Gepost op: 16 januari 2010, 15:00:46 »
Dat zou je wel denken ja. Ik had een tijdje geleden bij een Chinese toko op de Gelderse kade jasmijnrijst gehaald, van hetzelfde merk. Daar heb ik dus 1,95 voor betaald, prijsje zit nog op de zak. Ik ging er vanuit dat de basmati wel in dezelfde prijsklasse zou zitten.
Of die Hindoestaan aan de Dappermarkt is achterlijk duur.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2983 Gepost op: 16 januari 2010, 15:03:01 »
Ik heb bij Tilda een beetje Ferrari-associaties.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2984 Gepost op: 16 januari 2010, 16:42:32 »
Ik heb jarenlang allerlei goedkope supermarktrijst gegeten, ik vond er over het algemeen weinig aan. Totdat iemand anders voor me kookte en ik zowel echte jasmijn als echte basmati heb gegeten. Die waren best lekker en helemaal niet zo saai als AH-rijst.

Welke rijstsoorten zijn dan wel lekker en ook budgetvriendelijk?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2985 Gepost op: 16 januari 2010, 17:40:00 »
Wij hebben altijd de pandanrijst van Silvo. En die is lekker. Helaas verkoopt Albert Heijn hem niet meer, maar de toko nog wel. In twee- en vijfkilozakken.
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #2986 Gepost op: 16 januari 2010, 18:39:14 »
Sorry Koekje :P
Als het meezit gaat komende week mijn keuken op orde komen en dan ga ik ook weer groot inslaan op rijstgebied. Prijsopgave komt wel je kant uit, als ik weet wat ze nu hebben.
De basmati van AH kookt wel mooi droog trouwens.
Tilda heb ik nog nooit zo duur gezien overigens :o
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2987 Gepost op: 16 januari 2010, 18:53:52 »
Ja, ik moest zelf ook even heel goed kijken. Ze hebben er allerlei soorten bonen, linzen en kruiden voor in je Indiase eten, maar rijst haal ik er niet meer.
Ik zal ook wel eens kijken wat het kost bij de roti-Surinamer hier om de hoek, en anders hopen dat ze bij de ene toko zonder voordeur ook Tilda basmati hebben voor 1,95.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #2988 Gepost op: 16 januari 2010, 19:01:34 »
Moet je per se Tilda hebben dan?
Oh, ben je maandag thuis? Heb Arabische chipjes meegenomen voor je en nog iets anders. Kruiden vond ik te eng in die gore tourist trap...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2989 Gepost op: 16 januari 2010, 19:15:35 »
Dat merk ken ik (wat de boerin niet kent... :P )
Maandag kan niet.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re: Kookvragen
« Reactie #2990 Gepost op: 16 januari 2010, 20:01:13 »
Dinsdagavond of woensdag? En er is nog veel meer dan Tilda hoor :-D Een merk heeft een cheesy rijstzak, waar ik nog een rokje ofzo van wil maken als ik de naaimachine door heb.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2991 Gepost op: 17 januari 2010, 11:07:44 »
Ja, dat kan wel. Als je hem meeneemt, kan ik hem dan alvast even voor je afspelden en hier onder de machine leggen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2992 Gepost op: 17 januari 2010, 21:24:41 »
Vandaag voor de derde keer chocoladetaart-zonder-bloem gemaakt uit een Frans kookboek: gesmolten chocola met boter, geklopt eigeel met suiker en geklopt eiwit met suiker: door elkaar, in bakblik, in oven van 180 graden.

eerste keer: heerlijk, luchtig, vochtig en waarschijnlijk salmonella vergiftiging.
tweede keer: langer, minder spul en dus veel platter: minder lekker.
derde keer: weer lekker veel, gerezen tot de rand, en nu ineens totaal ingestort!  >:(

Ik heb niet de oven tussendoor opengedaan, ik wil hem gaar _en_ gerezen. Heeft iemand hier ervaring mee??
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2993 Gepost op: 17 januari 2010, 21:28:40 »
Salmonellavergiftiging door het ei?

Heb je bij de derde keer de taart volledig in de oven laten afkoelen en daarna pas eruit gehaald?

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2994 Gepost op: 17 januari 2010, 21:29:53 »


Ik heb niet de oven tussendoor opengedaan, ik wil hem gaar _en_ gerezen. Heeft iemand hier ervaring mee??

Dan moet je er bloem doordoen. Deze taart zakt eigenlijk altijd in.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2995 Gepost op: 17 januari 2010, 21:32:57 »
Of een beetje gemalen amandelen (als je dat mag).

Maar inderdaad, als hij eerder niet inzakte, was hij toen waarschijnlijk iets gaarder. Dus ietsje langer bakken of wat Annemieke zegt, in een dichte oven laten afkoelen. En zorgen dat hij niet schrikt van de kou. Ik heb weleens gehoord dat potentieel inzakkende taart niet op de tocht mag staan, maar of hij echt zo gevoelig is weet ik niet.
This is between me and the vegetable!

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2996 Gepost op: 17 januari 2010, 21:35:18 »
Salmonellavergiftiging door het ei?

Heb je bij de derde keer de taart volledig in de oven laten afkoelen en daarna pas eruit gehaald?

Ja, zeker A was heel misselijk, hij was ook nog nat van binnen maar heerlijk.
Misschien hadden we gewoon een virusje hoor. Maar het bezoek zei ook: heerlijk maar zo nat is echt niet goed.

De derde keer, nu dus is hij ingezakt terwijl ik onder de douche stond, eenzaam in de oven met de deur dicht; en juist niet ingezakt was hij dus niet gaar. ???
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2997 Gepost op: 17 januari 2010, 23:34:54 »
Salmonellavergiftiging door het ei?

Heb je bij de derde keer de taart volledig in de oven laten afkoelen en daarna pas eruit gehaald?

Ja, zeker A was heel misselijk, hij was ook nog nat van binnen maar heerlijk.
Misschien hadden we gewoon een virusje hoor. Maar het bezoek zei ook: heerlijk maar zo nat is echt niet goed.

De derde keer, nu dus is hij ingezakt terwijl ik onder de douche stond, eenzaam in de oven met de deur dicht; en juist niet ingezakt was hij dus niet gaar. ???


Van salmonella schijn je zo ziek te worden dat je denkt dat je doodgaat. Toen ik anderhalf jaar geleden een flinke buikgriep had te pakken met dagenlange diarree, heb ik de huisarts gebeld met de vraag of het geen salmonella kon zijn van de rauwe eieren die ik de dag ervoor had gegeten. Hij zei dat de klachten dan vele malen erger zouden zijn.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2998 Gepost op: 18 januari 2010, 07:51:06 »
Salmonellavergiftiging door het ei?

Heb je bij de derde keer de taart volledig in de oven laten afkoelen en daarna pas eruit gehaald?

Ja, zeker A was heel misselijk, hij was ook nog nat van binnen maar heerlijk.
Misschien hadden we gewoon een virusje hoor. Maar het bezoek zei ook: heerlijk maar zo nat is echt niet goed.

De derde keer, nu dus is hij ingezakt terwijl ik onder de douche stond, eenzaam in de oven met de deur dicht; en juist niet ingezakt was hij dus niet gaar. ???


Van salmonella schijn je zo ziek te worden dat je denkt dat je doodgaat. Toen ik anderhalf jaar geleden een flinke buikgriep had te pakken met dagenlange diarree, heb ik de huisarts gebeld met de vraag of het geen salmonella kon zijn van de rauwe eieren die ik de dag ervoor had gegeten. Hij zei dat de klachten dan vele malen erger zouden zijn.
Ik herinner het me niet meer zo goed, maar in Turkije had de halve groep salmonella en het was wel heel heftig idd. Sommigen liepen met kleding en al de rivier in, en wilden daar achtergelaten worden. Ik zag groen en het spoot er aan alle kanten uit. Iemand is nog een hlaf jaar verlamd geweest doordat het door de Immodium in zijn bloed kwam. Als alleen dat salmonella is, dan was het geen salmonella idd.
Desondanks maken we de taart niet meer met rauw ei in het midden.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re: Kookvragen
« Reactie #2999 Gepost op: 18 januari 2010, 13:50:17 »
Het schijnt inderdaad dat je bij salmonellavergiftiging denkt/wenst dat je dood gaat.