Hoe lang kun je bonen bewaren? Ik vond onderin de kast een pak borlottibonen. Ik weet niet hoe lang het daar al lag, maar minstens een jaar of twee denk ik. Kan ik ze nog gewoon klaarmaken?
Zo ja: hoe lang moeten die dingen weken/koken?
En heeft iemand nog goede tips voor dingen in minestrone? Ik dacht aan die bonen, tomaten(prut), pasta, pesto en dan nog wat groente-achtige dingen. Maar wat precies?
Ja, ik heb het inmiddels geprobeerd en die bonen deden het nog prima. Nacht geweest, anderhalf uur gekookt en klaar.
De minestrone was lekker. Een grote uit, een winterwortel en wat beelkselderij aangebakken, blikje tomatenpuree en blik tomaten erbij met drie aardappelen, veel tijm en laurier, twee boullionblokjes en de bonen.
Twintig minuten voor het eten een zakje tortellini, een halve bloemkool, een broccoli en een bergje doperwten erdoor. Een minuut voor het eten nog een flinke klodder pesto en tussendoor nog een paar keer water zodat het op soep bleef lijken. En dat was voor een man of vijf, zes schat ik.
(Dit is ook voor de volgende keer dat ik minestrone eet: dan kan ik nog ergens opzoeken wat er in deze zeer goed gelukte versie zat...)