Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #280 Gepost op: 16 februari 2006, 17:37:45 »
Doperwten hadden er ook bij gekund.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2006, 17:38:02 door Annemieke »

Offline Laurie

  • *****
  • 2.478
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #281 Gepost op: 16 februari 2006, 22:26:05 »

Ik denk aan onderstaand recept:

Roergebakken broccoli met paddestoelen


Als dit een recept is van Jan's keuken (ja toch?) dan heb ik het wel eens gemaakt (voor een vleeseter!) toen ik weinig tijd had. Zowel de visite als ik waren erg te spreken over het resultaat en het was zo klaar. Ik had misschien in plaats van verse gember gembersiroop.

Offline sersero

  • ***
  • 382
  • Geslacht: Vrouw
    • Koerdische recepten
Re: Kookvragen
« Reactie #282 Gepost op: 19 februari 2006, 13:44:52 »
uiteindelijk als volgt gedaan, met tips van jullie:

in apart pannetje eerst de ui opgebakken, toen de tomaten puree en gedroogde munt erbij. daarna het tomatenblik erin geleegd en laten sudderen.

apart eerst de aubergine opgebakken, toen de quorn erbij en als laatste de courgette. uiteindelijk de saus bij de groente gedaan en klaar.

erbij salade en bulghur geserveerd.

het ging allemaal op, dus het zal wel ok zijn geweest.

vond het zelf ook erg lekker.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #283 Gepost op: 23 februari 2006, 09:55:42 »
Hoe lang kun je bonen bewaren? Ik vond onderin de kast een pak borlottibonen. Ik weet niet hoe lang het daar al lag, maar minstens een jaar of twee denk ik. Kan ik ze nog gewoon klaarmaken?

Zo ja: hoe lang moeten die dingen weken/koken?

En heeft iemand nog goede tips voor dingen in minestrone? Ik dacht aan die bonen, tomaten(prut), pasta, pesto en dan nog wat groente-achtige dingen. Maar wat precies?
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #284 Gepost op: 24 februari 2006, 18:33:07 »
Ik heb een recept uit de Elle Deutschland waarvoor ik Mangoldblätter nodig heb. Na enig zoeken ben ik er wel al uit dat dat (suiker)bietenbladeren moeten zijn, maar hebben die in het Nederlands nog een andere naam en heeft iemand enig idee waar je ze kunt krijgen?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #285 Gepost op: 24 februari 2006, 19:43:27 »
En heeft iemand nog goede tips voor dingen in minestrone? Ik dacht aan die bonen, tomaten(prut), pasta, pesto en dan nog wat groente-achtige dingen. Maar wat precies?

In een minestrone kan eigenlijk alles: bonen, sperziebonen, erwtjes, wortel, bloemkool in kleine stukjes. Je kan er zelfs nog Quorn of sojabrokken indoen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Miriam

Re: Kookvragen
« Reactie #286 Gepost op: 24 februari 2006, 23:49:11 »
Zijn kikkererwten en linzen uit blik goed geschikt in gerechten als curry's e.d? Ik las ergens dat je voor een bepaald iets beter geen linzen uit blik kon gebruiken maar beter zelf weken en koken, maar ik weet niet meer waar ik dat las en waar het over ging  ???

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #287 Gepost op: 25 februari 2006, 14:30:41 »
Hoe lang kun je bonen bewaren? Ik vond onderin de kast een pak borlottibonen. Ik weet niet hoe lang het daar al lag, maar minstens een jaar of twee denk ik. Kan ik ze nog gewoon klaarmaken?

Zo ja: hoe lang moeten die dingen weken/koken?

En heeft iemand nog goede tips voor dingen in minestrone? Ik dacht aan die bonen, tomaten(prut), pasta, pesto en dan nog wat groente-achtige dingen. Maar wat precies?

Ja, ik heb het inmiddels geprobeerd en die bonen deden het nog prima. Nacht geweest, anderhalf uur gekookt en klaar.

De minestrone was lekker. Een grote uit, een winterwortel en wat beelkselderij aangebakken, blikje tomatenpuree en blik tomaten erbij met drie aardappelen, veel tijm en laurier, twee boullionblokjes en de bonen.
Twintig minuten voor het eten een zakje tortellini, een halve bloemkool, een broccoli en een bergje doperwten erdoor. Een minuut voor het eten nog een flinke klodder pesto en tussendoor nog een paar keer water zodat het op soep bleef lijken. En dat was voor een man of vijf, zes schat ik.

(Dit is ook voor de volgende keer dat ik minestrone eet: dan kan ik nog ergens opzoeken wat er in deze zeer goed gelukte versie zat...)
This is between me and the vegetable!

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #288 Gepost op: 25 februari 2006, 19:03:02 »
Zijn kikkererwten en linzen uit blik goed geschikt in gerechten als curry's e.d?

Kikkererwten en alle andere peulvruchten uit blik zijn prima voor curry's. Alleen met linzen moet je uitkijken dat je ze niet te plat kookt. Ze zijn veel kleiner en worden daarom ook veel sneller (te) zacht.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #289 Gepost op: 25 februari 2006, 19:47:12 »
Voor dals mogen linzen anders best wel tot moes koken. Het ziet er met bruine linzen misschien niet zo appetijtelijk uit.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #290 Gepost op: 25 februari 2006, 21:34:35 »
Voor dals mogen linzen anders best wel tot moes koken. Het ziet er met bruine linzen misschien niet zo appetijtelijk uit.

Dal met bruine linzen heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk. Is dat aan te raden? Linzen zijn toch redelijk snel klaar, daarom is de behoefte aan een blikversie ook minder groot voor mij.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #291 Gepost op: 27 februari 2006, 14:33:24 »
Ik heb een recept uit de Elle Deutschland waarvoor ik Mangoldblätter nodig heb. Na enig zoeken ben ik er wel al uit dat dat (suiker)bietenbladeren moeten zijn, maar hebben die in het Nederlands nog een andere naam en heeft iemand enig idee waar je ze kunt krijgen?

 ??? bedoel je niet snijbiet?
,,,,فلافل

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #292 Gepost op: 28 februari 2006, 09:59:05 »
geen idee, dat kan ik dus niet vinden.

Wel kan ik vinden dat een Mangold een biet is, en dat een biet blaadjes heeft.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #293 Gepost op: 28 februari 2006, 10:24:12 »
Plaatjes vergeleken en Ja! het is snijbiet!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #294 Gepost op: 28 februari 2006, 14:13:19 »
Mooi, is dat ook weer opgelost  :)
,,,,فلافل

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #295 Gepost op: 28 februari 2006, 22:08:54 »
je hebt ook zilverstelen of zoiets, lijkt op snijbiet/paksoi
Za Zemiata!

cuku

Re: Kookvragen
« Reactie #296 Gepost op: 28 februari 2006, 22:37:47 »
hey,

ik heb beloofd een etentje in elkaar te steken voor een vriend die vegetariër is... op het menu staat o.a. een torentje dat bestaat uit veggie-burger, aardappel/wortel-rösti en dan nog een soort van "saus"... Hij wil "iets met venkel"...

ik had gedacht aan:
"venkel + (aard)appelblokjes in een pan aanstoven"
1) gaat dat samen? heb nog nooit iets met venkel gedaan
2) wat kan ik eraan toevoegen om een mooi geheel te krijgen ipv losse stukken venkel en appel: honing, room, ... ik heb écht geen idee...
3) nog ideeën voor venkel?

bedankt alvast

een radeloze jonge kok
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2006, 22:38:26 door cuku »

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #297 Gepost op: 28 februari 2006, 22:46:24 »
Gekookte venkel is lekker met kaassaus, maar dat lijkt me in het geheel dat je al hebt wat machtig. Venkel kan je ook mooi stoven in witte wijn en een beetje groentebouillon. Eventueel afblussen met room hoewel dat eigenlijk helemaal niet nodig is. Als je 1 geheel wilt krijgen zou je eventueel een gratin kunnen maken van venkel en aardappel en appel. Lijkt me best lekker.
dit is misschien ook wel aardig.
,,,,فلافل

cuku

Re: Kookvragen
« Reactie #298 Gepost op: 28 februari 2006, 22:50:29 »
mja... de wijnpiste is uitgesloten... de jongen in kwestie is geheelonthouder wat alcoholische dranken betreft

ideetje voor de kaassaus zal ik onthouden, maar dat is inderdaad te zwaar

alvast bedankt... nog ideetjes?

Dee

Re: Kookvragen
« Reactie #299 Gepost op: 28 februari 2006, 23:07:20 »
Venkel aanstoven met romaro pepers en wat olijfolie. Het is wel geen echte saus maar het is wel erg lekker. Je kan het ook omvormen tot een tomaatachtige saus, door er gewoon wat passata bij te doen. Venkel en tomaat doet het ook goed samen.