Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Dee

Re: Kookvragen
« Reactie #240 Gepost op: 21 januari 2006, 23:31:43 »
Ik denk dat het eerder de kruiden, aroma's en dus smaken zijn die zich beter vermengen de tweede dag. Waarom het uit een potje anders is, weet ik niet, ik eet geen tomatensaus uit potjes. Misschien dat daar minder 'echte' kruiden en aroma's inzitten en dat daarom de smaak eerder weggaat dan dat ie versterkt wordt?

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #241 Gepost op: 22 januari 2006, 11:15:26 »
Bij erwtensoep splits een deel van de aanwezige koolhydraten zich zodat het iets zoeter wordt, dat zou bij tomatensaus/soep mischien ook kunnen, terwijl door de conserveringsmiddelen/weet ik veel wat gebeurt dat niet (of het is al gebeurd) bij gekocht spul.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2006, 11:15:42 door dorinka »
Zo.

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #242 Gepost op: 22 januari 2006, 14:47:34 »
Ik denk ook dat er veel minder kruiden inzitten, en veel meer kleur, geur en smaakstoffen. Ik denk dat het ook iets met de verhitting te maken heeft, die kleur geur en smaakstoffen kunnen daar niet zo goed tegen geloof ik. Tomatensoep uit blik mag je bijvoorbeeld niet laten koken omdat de smaak dan achteruit gaat. Raar, raar, raar. Reden te meer om geen potjes te gebruiken, maar als ik haast heb laat ik me heel zelden wel eens verleiden.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #243 Gepost op: 22 januari 2006, 15:19:17 »
Ik denk ook dat er veel minder kruiden inzitten, en veel meer kleur, geur en smaakstoffen. Ik denk dat het ook iets met de verhitting te maken heeft, die kleur geur en smaakstoffen kunnen daar niet zo goed tegen geloof ik. Tomatensoep uit blik mag je bijvoorbeeld niet laten koken omdat de smaak dan achteruit gaat. Raar, raar, raar. Reden te meer om geen potjes te gebruiken, maar als ik haast heb laat ik me heel zelden wel eens verleiden.

Tomato Frito van Heinz is een goede basis tomatensaus die lekker is en ook op te warmen is.
,,,,فلافل

Offline Ona

  • ***
  • 271
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #244 Gepost op: 22 januari 2006, 16:22:55 »
Ja maar is het ook 2 x op te warmen?

Offline Anya

  • ****
  • 737
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #245 Gepost op: 22 januari 2006, 16:26:02 »
Reden te meer om geen potjes te gebruiken, maar als ik haast heb laat ik me heel zelden wel eens verleiden.

Dat hangt ervan af welk potje je met welke verse saus vergelijkt. :) Verse saus op basis van passata of geconcentreerde tomatenpuree is het lekkerst, of misschien geldt hetzelfde als je met verse tomaten van uitzonderlijke kwaliteit werkt. Gewone verse tomaten uit de supermarkt (van die waterzakjes dus, zelfs als je tros- of pruimtomaten neemt) vind ik persoonlijk heel teleurstellend als basis voor een saus, en zonde van het werk. Er is een Spaanse saus (ook Tomato Frito o.i.d. maar dan niet van Heinz) en een Italiaanse (Barillo denk ik) die ik heel lekker vind; ik voeg er dan nog kruiden en look aan toe en eventueel groenten en kaas of room.

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #246 Gepost op: 23 januari 2006, 14:34:06 »
mijn moeder heeft mij altijd verteld dat je soep zowieso niet mag laten koken... dan wordt het troebel of zo..

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #247 Gepost op: 23 januari 2006, 16:08:47 »
mijn moeder heeft mij altijd verteld dat je soep zowieso niet mag laten koken... dan wordt het troebel of zo..

Je mag soep altijd laten koken, tenzij er al (kokos)room inzit, want dan gaat het schiften. Je moet ook uitkijken met soep uit zakjes en uit blik, maar dan staat het op de verpakking.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Tjeerd

Re: Kookvragen
« Reactie #248 Gepost op: 24 januari 2006, 22:49:10 »
Hoe voorkom je dat de onderkant van groentenflapjes e.d. zompig wordt, zeker bij bladerdeeg gaat het bij mij altijd fout.


Wat je ook kan proberen is een beetje bloem of paneermeel op de bodem (aan de binnenkant) van het flapje doen, dat absorbeert het vocht, en zorgt ervoor dat het niet te zompig wordt. Experimenteer zelf met de benodigde hoeveelheden.

 :)

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #249 Gepost op: 24 januari 2006, 23:17:10 »
Bepaalde groentes geven ook erg veel vocht af tijdens het garen. Deze moet je dan eerst (aan)stoven voordat je ze in de flapjes stopt. Bloem of paneermeel kan ook altijd helpen. Vergeet dan ook niet om er wat door het groentemengsel te doen.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #250 Gepost op: 25 januari 2006, 15:45:27 »
Hoe voorkom je dat de onderkant van groentenflapjes e.d. zompig wordt, zeker bij bladerdeeg gaat het bij mij altijd fout.


Wat je ook kan proberen is een beetje bloem of paneermeel op de bodem (aan de binnenkant) van het flapje doen, dat absorbeert het vocht, en zorgt ervoor dat het niet te zompig wordt. Experimenteer zelf met de benodigde hoeveelheden.

 :)

Of wat couscous, werkt ook.
This is between me and the vegetable!

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re: Kookvragen
« Reactie #251 Gepost op: 25 januari 2006, 21:09:53 »
Mijn zoon gaat een cake bakken en vraagt zich af of je door het beslag ook yoghurt kan doen, extra zeg maar, of dat je dan iets anders eruit moet laten. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Iemand die hier iets over kan zeggen?

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #252 Gepost op: 25 januari 2006, 21:11:39 »
Waarom zou je yoghurt door cakebeslag doen?
Maar dat daargelaten, ik zou een deel boter vervangen door een deel yoghurt en eventueel een eitje vervangen door bakpoeder.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Jacqueline

  • ***
  • 309
  • Geslacht: Vrouw
    • Lifecoach
Re: Kookvragen
« Reactie #253 Gepost op: 25 januari 2006, 21:15:52 »
Waarom zou je yoghurt door cakebeslag doen?
Maar dat daargelaten, ik zou een deel boter vervangen door een deel yoghurt en eventueel een eitje vervangen door bakpoeder.

Hij vindt het leuk om eens wat uit te proberen, maar het resultaat moet wel eetbaar blijven, vandaar   ;)

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #254 Gepost op: 25 januari 2006, 21:37:38 »
hier een recept voor yoghurttaart, misschien heb je wat aan de verhoudingen. hier het zelfde recept maar dan met bessen.
,,,,فلافل

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #255 Gepost op: 25 januari 2006, 21:42:51 »
Ziet er best lekker uit, een soort muffinbeslag denk ik....
(vanwege de olie dan)
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline dorinka

  • ****
  • 741
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #256 Gepost op: 27 januari 2006, 11:58:34 »
Ik heb wel eens een deel van de boter (ik denk de helft) vervangen door eenzelfde hoeveelheid yoghurt. Ging goed, het werd een iets taaiere cake, maar aangezien een cake met appel al wat zachter is vond ik het niet geven.
Zo.

Dee

Re: Kookvragen
« Reactie #257 Gepost op: 27 januari 2006, 12:15:37 »
Ik wil graag bij een iets uitgebreider menu een soort van rosti serveren als 'koekje' zeg maar. Kan ik ze op voorhand maken of gaan ze dan taai worden?

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #258 Gepost op: 27 januari 2006, 20:00:45 »
Helemaal bakken denk ik niet, maar misschien kan je ze 'voorbakken' en daarna voor het eten afbakken in pan of oven.
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #259 Gepost op: 11 februari 2006, 16:55:59 »
Wat is, behalve het land van herkomst, het verschil tussen congac en brandy?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit