Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2240 Gepost op: 15 februari 2009, 18:01:44 »
Ja, Eelco is de mosterd maniak. Maar hij wil de smaak van de selleriesalade nabootsen uit pakje en ik vraag me af en er mosterd in gaat. Die salades zijn altijd fris-zoet, nooit scherp.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2241 Gepost op: 15 februari 2009, 18:07:24 »
Da's waar, en ik heb geen idee of daar mosterd ingaat, ik denk dat ik het nog nooit gegeten heb. Is het een aanrader?
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2242 Gepost op: 15 februari 2009, 18:17:22 »
Dank voor het meedenken! Hmm, ik denk dat ik ook de voorkeur geef aan yoghurt/kwark (met lichte neiging tot kwark) en olijfolie boven de mayo. Uitje komt niet eens ter sprake. Appelrasp wel. Honing ipv suiker?

En de knolselderij dus niet blancheren, maar gewoon heel fijn snijden?

De supermarktselderijsalade is normaalgesproken wel erg vet, dat hoeft nou ook weer niet. Ik ben ook meer uit op benaderen/verbeteren dan nabootsen  ;)
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2243 Gepost op: 15 februari 2009, 19:24:53 »
Ik heb nu een fikse bak selderijsalade! Klaar in een kwartiertje (inclusief experimenteren)

1/2 knolselderij
1 appel (ik had een Jonagold)
1/2 bakje kwark
Citroensap (fikse scheut)
Olijfolie (scheutje)
2 tl suiker
Peper en zout

Schil de knolselderij en de appel. Rasp ze in ultrafijne reepjes mbv de keukenmachine (met de hand is geen doen, volgens mij). Meng met een fikse scheut citroensap (om verkleuren tegen te gaan) en vervolgens met de kwark, olijfolie en suiker. Breng verder op smaak met peper en zout.

Et voilà: een fris-zoetzure selderijsalade. Ik heb ook nog een beetje geëxperimenteerd met peterselie en mosterd. Dat vond ik geen succes, omdat ze al snel de smaak gaan domineren. Hoeft ook niet: zo naturel is de salade al bijzonder lekker.

In plaats van kwark kun je vast ook yoghurt gebruiken. Met mayo wordt de salade waarschijnlijk (te) moddervet. Voor de afwisseling eventueel een wortel meeraspen (smaak, maar vooral ook kleur).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2244 Gepost op: 15 februari 2009, 19:26:03 »
Da's waar, en ik heb geen idee of daar mosterd ingaat, ik denk dat ik het nog nooit gegeten heb. Is het een aanrader?

Nouja, het kan wel eens lekker zijn, maar voor eens per jaar ofzo. Ik denk dat als Eelco er zelf eentje maakt die lijkt dat het lekkerder is.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2245 Gepost op: 15 februari 2009, 19:27:20 »
Ik heb nu een fikse bak selderijsalade! Klaar in een kwartiertje (inclusief experimenteren)

1/2 knolselderij
1 appel (ik had een Jonagold)
1/2 bakje kwark
Citroensap (fikse scheut)
Olijfolie (scheutje)
2 tl suiker
Peper en zout

Schil de knolselderij en de appel. Rasp ze in ultrafijne reepjes mbv de keukenmachine (met de hand is geen doen, volgens mij). Meng met een fikse scheut citroensap (om verkleuren tegen te gaan) en vervolgens met de kwark, olijfolie en suiker. Breng verder op smaak met peper en zout.

Et voilà: een fris-zoetzure selderijsalade. Ik heb ook nog een beetje geëxperimenteerd met peterselie en mosterd. Dat vond ik geen succes, omdat ze al snel de smaak gaan domineren. Hoeft ook niet: zo naturel is de salade al bijzonder lekker.

In plaats van kwark kun je vast ook yoghurt gebruiken. Met mayo wordt de salade waarschijnlijk (te) moddervet. Voor de afwisseling eventueel een wortel meeraspen (smaak, maar vooral ook kleur).

Wat vindt Kristof ervan?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2246 Gepost op: 15 februari 2009, 20:26:46 »
Wat vindt Kristof ervan?
Die staat op dit moment op de Bühne en komt pas tegen een uur of tien, half elf thuis  ;).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2247 Gepost op: 15 februari 2009, 20:33:51 »

Schil de knolselderij en de appel. Rasp ze in ultrafijne reepjes mbv de keukenmachine (met de hand is geen doen, volgens mij).

Met de mandoline
Maartje trekt onwillekeurig haar vingers in
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2248 Gepost op: 15 februari 2009, 21:34:38 »
Als er iets in plakjes of julienne gesneden moet worden, pak ik ook de mandoline. Ik heb zo'n plastieke, met aparte tussenmesjes in 3 maten voor julienne. En een vingerguard, zodat het eten vega blijft  ;)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2249 Gepost op: 15 februari 2009, 21:45:33 »
Ja, ik ook, en ik weet dus vrij goed waar die fingerguard precies voor is...
This is between me and the vegetable!

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re: Kookvragen
« Reactie #2250 Gepost op: 16 februari 2009, 07:59:47 »
Voor de afwisseling eventueel een wortel meeraspen (smaak, maar vooral ook kleur).

Klinkt echt allemaal super lekker!! Maar vooral met die wortel!
Dan heb ik eindelijk weer de wortel sellerie salade die de AH vroeger had (en wat zo veel lekkerder was dan alleen sellerie!)

Recept gaat in elk geval weer in mijn (online) kookschriftje :D
(bron staat er altijd bij hoor ;))
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2251 Gepost op: 16 februari 2009, 23:25:05 »
Ik kocht voor Valentijn (ach, het is maar iets kleins, maar leuk) een potje confituur gemaakt van roze rozen.
Wat kan ik ermee?

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re: Kookvragen
« Reactie #2252 Gepost op: 17 februari 2009, 07:33:57 »
op een beschuitje doen?
Als het echt bijzonder smaakt lijkt het me tenminste zonde om er vanalles aan toe te voegen waardoor de smaak minder duidelijk wordt
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2253 Gepost op: 17 februari 2009, 18:44:40 »
Bij hangop eten?
,,,,فلافل

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2254 Gepost op: 17 februari 2009, 23:09:52 »
Ja, zo ver was ik al, het bescuitje :) Maar het is nogal veel (en het smaakt bijzonder), dus mss is er wel iets waar we het bij kunnen doen. Of hapjes mee kunnen maken.

Wat is hangop?

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2255 Gepost op: 17 februari 2009, 23:16:24 »
Yoghurt in een theedoek gieten en dit dan in een vergiet laten uitlekken (voor een halve dag ofzo). Het gedeelte in de theedoek wat overblijft is dikker en minder zuur. Dat is de hangop.

Ik denk dat ik er een soort taartglazuurachtig iets van zou maken. Of in naturel cakebeslag doen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Xiara

  • ***
  • 457
  • Geslacht: Vrouw
    • http://2.bp.blogspot.com/_rL_1BM7gbio/SYcSEez_SgI/AAAAAAAAAAM/1DIH_MZOQZs/s320/3267.gif
Re: Kookvragen
« Reactie #2256 Gepost op: 18 februari 2009, 07:34:01 »
op een eierkoek (of was je vegan?), dan heb je bijna een taartje
Als niemand je begrijpt ben je in elk geval niet simpel

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2257 Gepost op: 18 februari 2009, 09:38:33 »
Ja, zo ver was ik al, het bescuitje :) Maar het is nogal veel (en het smaakt bijzonder), dus mss is er wel iets waar we het bij kunnen doen. Of hapjes mee kunnen maken.

Wat is hangop?

Dit. (ik maakte het eens met rozenwater)

yoeska

Re: Kookvragen
« Reactie #2258 Gepost op: 18 februari 2009, 20:47:20 »
Vroeger was hangop uitgelekte karnemelk. In een sloopje aan een boom hangen  :laugh:
Tegenwoordig is de meeste karnemelk aangezuurde magere melk. Daar lukt het niet zo goed mee. Maar als je eens echte karnemelk kunt krijgen, dat wil zeggen dat wat overblijft na het karnen, dan is het echt geweldig! Hier kun je lezen en zien hoe echte karnemelk gemaakt wordt. En heb je geen boom, in een vergiet met een lap erin gaat het ook goed.

Offline IneN

  • ****
  • 873
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2259 Gepost op: 18 februari 2009, 21:00:59 »
Hmm.. Klinkt alvast heel goed.
Iemand nog tips voor het rozenconfituur te gebruiken op feestjes? (als hapje)