Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

ES76

Re: Kookvragen
« Reactie #220 Gepost op: 02 januari 2006, 12:21:41 »
Afgelopen week creme brulee gemaakt, die rima smaakte maar helaas te vloeibaar bleef. De creme wilde op de een of andere manier niet goed stollen, hoewel ik toch echt aan het recept heb gehouden. Navraag bij anderen leverde allemaal tegengestelde tips op:

- het eigeel niet te 'snel' kloppen (langzaam roeren)
- het eigeel heel hard kloppen
- niet alleen de dooiers, maar juist de hele eieren gebruiken (ik had alleen de dooiers gebruikt, dat zie ik in alle recepten staan)
- NOOIT eiwitten in de creme brulee gebruiken

Hebben jullie een 'gouden tip'?
Alvast dank!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #221 Gepost op: 02 januari 2006, 14:29:02 »
De combinatie chocoladecake en marmelade werkt altijd goed!

Oeh, dat klinkt goed, brownie insmeren met marmelade en dan dik chocoladeglazuur...
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2006, 14:29:24 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline linz

  • ***
  • 225
Re: Kookvragen
« Reactie #222 Gepost op: 04 januari 2006, 15:06:25 »
 :yes:
Stiekem toch een banaan!

Offline ingeping

  • ***
  • 143
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #223 Gepost op: 04 januari 2006, 15:36:08 »

Zoiets?
Is met bulghur maar kan ook met couscous. Couscoussalade is makkelijk om te maken, maar je moet wel opletten met de hoeveelheden, couscous zet enorm uit, en je hebt dus vlug veel te veel gemaakt.

Ik heb trouwens met oud-en-nieuw deze salade gemaakt. (niet alleen gevulde eieren en ouderwetse dadels dus  :)) ........ De salade was het succesnummer van de avond! Lekker!! Ik heb alleen vlak voor het opdienen de tzatziki door de salade gemengd.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2006, 15:38:00 door ingeping »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #224 Gepost op: 05 januari 2006, 18:52:04 »
Moet een groene pompoen geschild worden? Ik heb er nu één liggen (en die lijkt heel erg op een oranje, maar dan groen dus) en zijn oranje broers schil ik ooit, maar ik heb al een keer ontdekt dat je een patisson wél moet schillen dus nu twijfel ik...
This is between me and the vegetable!

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #225 Gepost op: 17 januari 2006, 13:39:36 »
Wat voor koek wordt er precies gebruikt voor tompoezen? Het lijkt op bladerdeeg maar is het niet helemaal.
Wat is het wél en vooral: hoe maak je het?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #226 Gepost op: 17 januari 2006, 14:12:29 »
Het is feuilletee-deeg, bladerdeeg dus, maar ik denk omdat de bakker het maakt danwel omdat hij een goed product gebruikt, is het net iets anders dan kant en klaar diepvries bladerdeeg. Het lijkt me erg moeilijk te maken en het dan net zo dun te krijgen als het professionele spul. hier is een recept. Misschien kun je ook wel terecht bij een banketbakkersgroothandel.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2006, 14:12:46 door Selly »
,,,,فلافل

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #227 Gepost op: 17 januari 2006, 14:21:13 »
Moet een groene pompoen geschild worden?

Ik doe het niet en ik ben nog steeds in leven. Dus mijn antwoord zal zijn: nee, dat hoeft niet.

Song-of-the-SKy

Re: Kookvragen
« Reactie #228 Gepost op: 17 januari 2006, 16:21:26 »
whaaaa hellup!!

ik wil vanavond koken voor mijn ouders. we zijn met z'n 3en vegetarisch. en me broertje eet gewoon vlees. ik moet om 17.00 beginnen met koken en het enigste wat ik in mijn koelkast heb liggen is: 2 tomaten, 1 rode paprika, aardappels en ui + sperziebonen. hoe kan ik hier een lekker gerecht van krijgen zonder dat het zo standaard lijkt? kan iemand mij helpen  :-[
ik wil de sterren van de hemel koken gheheh

Offline Nevyn

  • *****
  • 1.426
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #229 Gepost op: 17 januari 2006, 16:29:54 »
Is dit wat? Dan gebruik je ipv genoemde groenten, de groenten die je hebt en de aardappels (even voorgekookt) er in plakjes gewoon bij.

Groenten met mosterdgratin

200 g champignons * 1 el citroensap * 300 g wortels * 1 prei * 300 gsavooienkool * 1 ui * 100 g gesmolten boter * zout en peper * nootmuskaat * 80 ml groentebouillon * ½ pakje diepvrieskruiden * 125 g geraspte kaas * 300 ml zure room * 1 eierdooier * 50 g gemalen amandelen * 30 g paneermeel * 2 el grove mosterd

De champignons schoonmaken en in dunne plakjes snijden. Vermengen met het citroensap. De wortels, de prei en de savooienkool schoonmaken. De wortels en de prei in dunne plakjes snijden en de kool in kleine stukjes. De ui snipperen.
De oven voorverwarmen op 200 graden. De boter op smaak brengen met zout, peper en nootmuskaat. De wortels in 1 el boter stoven. De bouillon erbij schenken en aan de kook brengen. De kool en de prei toevoegen en alles ca. 1 min. laten stoven. Iets laten afkoelen.
Een grote, lage ovenschaal invetten met 2 el gekruide boter. De gestoofde groeten, champignons en kruiden vermengen met de helft van de kaas. Op smaak brengen met zout en peper en in de schaal doen.
De zure room en de eierdooier loskloppen en over de groenten schenken. De amandelen mengen met het paneermeel. De mosterd en de rest van de boter erdoor roeren. Over de groenten verdelen en de rest van de kaas erover verdelen. De gratin in een hete oven van ca. 180 graden ca. 25 min. bakken.



Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #230 Gepost op: 17 januari 2006, 16:33:26 »
Salade van tomaat, paprika en sperciebonen (de laatste eerst koken uiteraard en wat laten afkoelen). Door elkaar husselen en er een lekkere dressing door doen (olijfolie, cirtoensap/azijn, peper, zout en evt. verse kruiden, honing, yoghurt naar smaak.

De aardappels en de uien omtoveren tot rosti http://nl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6sti .

Song-of-the-SKy

Re: Kookvragen
« Reactie #231 Gepost op: 17 januari 2006, 16:39:40 »
haaa geweldig! thanks.

ik heb alleen een klein probleempje.... nooit komt me vader vroeg thuis, raad is wie er net binnenkwam. hij is nu boodschappen gaan en doen en gaat daarna koken  :( baluh maarjah ik schrijf hem in ieder geval op voor een andere keer!

xxx iza

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #232 Gepost op: 17 januari 2006, 18:28:28 »
Wat voor koek wordt er precies gebruikt voor tompoezen? Het lijkt op bladerdeeg maar is het niet helemaal.
Wat is het wél en vooral: hoe maak je het?

je kunt die koeken ook los kopen in de supermarkt
Za Zemiata!

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #233 Gepost op: 18 januari 2006, 00:04:05 »
Ik heb het opgezocht in een traditioneel kookboek en daar zeggen ze gewoon dat je 250gr bladerdeeg moet uitrollen tot 2 à 3 mm dikte. Doorprikken met een vork en in repen van +/- 12cm snijden. Op een bakplaat leggen en eerst 15min bakken op 225° en daarna nog eens 15min op 175°. Laten afkoelen op een taartrooster. Als vulling gebruik je 2,5 dl banketbakkersroom.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #234 Gepost op: 18 januari 2006, 00:21:49 »
Op een bakplaat leggen en eerst 15min bakken op 225° en daarna nog eens 15min op 175°.

Ah, leuk dat je dit aansnijdt. Ik zit mij wel eens af te vragen wat het precieze nut is van het bakken met een tweetrapsraket.

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #235 Gepost op: 18 januari 2006, 00:56:04 »
Op een bakplaat leggen en eerst 15min bakken op 225° en daarna nog eens 15min op 175°.

Ah, leuk dat je dit aansnijdt. Ik zit mij wel eens af te vragen wat het precieze nut is van het bakken met een tweetrapsraket.

Dat zal wel iets met rijzen te maken hebben.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #236 Gepost op: 18 januari 2006, 10:28:04 »
Moet een groene pompoen geschild worden?

Ik doe het niet en ik ben nog steeds in leven. Dus mijn antwoord zal zijn: nee, dat hoeft niet.

Ik was ook niet echt bang te sterven door het eten van een pompoenschil. Ik vroeg me af of het lekkerder is als je ze schilt.

(achtergrond: ik schil oranje pompoenen nooit. Da's geen probleem, weet ik. En toen had ik een keer een patisson (= een pompoen die eruit ziet als een ufo) en die had ik dus ook niet geschild en toen bleek etenderwijs dat een patisson wél geschild moet worden. Dat zijn niet mijn favoriete verrassingen...)
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #237 Gepost op: 18 januari 2006, 14:07:42 »
Ik heb het opgezocht in een traditioneel kookboek en daar zeggen ze gewoon dat je 250gr bladerdeeg moet uitrollen tot 2 à 3 mm dikte. Doorprikken met een vork en in repen van +/- 12cm snijden. Op een bakplaat leggen en eerst 15min bakken op 225° en daarna nog eens 15min op 175°.

Dat klinkt inderdaad heel goed!
,,,,فلافل

Offline Sam

  • ******
  • 7.149
Re: Kookvragen
« Reactie #238 Gepost op: 21 januari 2006, 14:52:05 »
Waarom is zelfgemaakte tomatensaus en soep de volgende dag extra lekker en smaakvol, maar zijn alle standaard potjes tomatensauzen na 1 keer opwarmen werkelijk alle smaak kwijt?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Lovelocker

  • Geitenwollen Sock
  • ******
  • 7.755
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #239 Gepost op: 21 januari 2006, 23:28:48 »
Geen conserveermiddel: dus het gaat een ieniemienie-ietsiepietsie richting bederven. En dat zal het lekkerder maken. Dat denk ik.
de tuin: dat ben ik