Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2020 Gepost op: 03 september 2008, 12:05:32 »
Wie kan me helpen aan een overzicht ofzo van welke noodles je waarbij 'hoort' te eten. of kan eten? Ik word geen wijs uit alle mogelijkheden. Persoonlijk vind ik udon noodles erg lekker, maar die zijn wel vrij dik om overal in en voor te gebruiken. En bijvoorbeeld die rijstnoodles, kun je die ook buiten een soep om gebruiken?
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2021 Gepost op: 06 september 2008, 14:08:09 »
Hoe haal je het makkelijkst de tijmblaadjes van de steel? Ik heb nogal wat op mijn balkon (Zitronen-Thymian, Nederlandse naam nog niet kunnen vinden). De steel wil ik niet en de blaadjes er een voor een aftrekken is een sisyphusarbeid. Afstropen lukt ook niet zo.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2022 Gepost op: 06 september 2008, 14:14:04 »
Ik heb geen idee, maar ik denk dat het citroenthijm heet. En ik vind het buitengemeen prachtig dat je het woord sisyphusarbeid in een normale zin gebruikt.
This is between me and the vegetable!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2023 Gepost op: 06 september 2008, 15:33:45 »
Hoe maak ik selleriesalade? Jeweetwel, zoals je in bakjes in de super koopt?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2024 Gepost op: 06 september 2008, 15:57:35 »
Selderij raspen, yoghurt, slasaus, zout, peper? Misschien een gekookte eidooier?

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #2025 Gepost op: 06 september 2008, 21:20:11 »
Selderij raspen, yoghurt, slasaus, zout, peper? Misschien een gekookte eidooier?

Suiker! Veel suiker. Als je tenminste wil dat ie naar winkel smaakt. En creme fraiche ipv yoghurt.
Maar als ie naar winkel moet smaken koop em dan in de winkel.
Je hebt zeker zo'n knol in huis. Ik zou iets fijns met tahin doen.
In de soep is ook lekker, en een schijf met mosterdinsmeren en dan door ei halen, dan paneren, dan door ei, en dan paneren en dan bakken is ook geinig maar dat vroeg je allemaal niet.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2026 Gepost op: 07 september 2008, 12:37:35 »
ook geinig maar dat vroeg je allemaal niet.
Precies.

En ik heb inderdaad zo'n knol in huis en een feestje in de aantocht.

Maar geen mayonnaise dus?

En Annemieke, jij ook altijd met je slasaus :P

Volgende vraag: kan ik pompoentaart maken door in een appeltaartrecept de appel te vervangen door pompoen? Als in: wordt de pompoen wel zacht met die baktijd en moet er niet iets meer suiker in>
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2027 Gepost op: 08 september 2008, 08:16:18 »
Ja slasaus is handig. Vraag maar aan T.  ;D

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.571
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Kookvragen
« Reactie #2028 Gepost op: 08 september 2008, 09:50:47 »
Hoe maak ik selleriesalade? Jeweetwel, zoals je in bakjes in de super koopt?
Dit recept (Achtung: deutsch) lijkt me ook het proberen waard.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2029 Gepost op: 08 september 2008, 13:04:16 »
Kijk, aan jou heb ik wat.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Sam

  • ******
  • 7.148
Re: Kookvragen
« Reactie #2030 Gepost op: 08 september 2008, 15:37:54 »
Als ik vegan mayonaise gebruik in aardappelsalade wordt het helemaal geen sausje, het trekt helemaal in de aardappelen, die worden wel nattig maar niet zoals met eier-mayonaise voorzien van een laagje saus eromheen. Ik gebruik dus altijd toch nog een grote lepel "echte" mayo in aardappelsalade. Weet iemand welke eivrije mayo dit probleem niet heeft? Ik gebruik nu die van De Rit maar heb het bij een ander merk vroeger ook gehad. Of is er een andere manier om dit op te lossen en toch een beetje smeuigere vegan aardappelsalade te krijgen?
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2031 Gepost op: 08 september 2008, 15:46:23 »
Ik heb van mn moeder van die pakjes met broodbakmix gekregen. Best handig in gevallen van nood, als ik niets meer in huis heb en geen zin om naar de super of bakker te gaan. Maar ik vind het brood uit mn BBM (ik heb een AFK) vaak te vast en stevig van vorm; niet luchtig genoeg. Dat komt denk ik ook door de vierkante bakvorm die erin zit.
Kan ik zo'n pak ook alleen met de deegstand bereiden, en het er dan uithalen en bakken in een cakeblik in de oven? Krijg ik dan wel een luchtig en redelijk smakelijk broodje?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2032 Gepost op: 08 september 2008, 15:57:49 »
Weet iemand welke eivrije mayo dit probleem niet heeft? Ik gebruik nu die van De Rit maar heb het bij een ander merk vroeger ook gehad.

Gouda's Glorie Mayo Light is vegan en lijkt wat mij betreft meer op echte mayo (en is ook lekkerder) dan welk ander vegan mayosausje dan ook. Ik heb het zelf nog niet met aardappels gemengd (wel op de patat gegeten), maar het is het proberen waard lijkt me.

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2033 Gepost op: 08 september 2008, 15:59:51 »
Kan ik zo'n pak ook alleen met de deegstand bereiden, en het er dan uithalen en bakken in een cakeblik in de oven? Krijg ik dan wel een luchtig en redelijk smakelijk broodje?

Alleen kneden en laten rijzen in de BBM kan natuurlijk altijd. Ik zou alleen je brood niet in een cakeblik bakken, dan krijg je helemaal zo'n raar gevormd broodje. Gewoon het deeg op de bakplaat leggen lijkt me dan fijner, zodat je een soort vloerbrood krijgt.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2034 Gepost op: 08 september 2008, 16:06:07 »
Vloerbrood is wel leuker ja. Ik zal tzt mn bakplaat eens afbikken en soppen  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2035 Gepost op: 08 september 2008, 18:13:09 »
Ik heb een vraagje over avocado, heb het vorige maand ofzo voor het eerst gegeten en vind het lekker, alleen eet ik het als het net zacht begint te worden, terwijl de verkoopster op de markt zegt dat je die moet eten als die helemaal zacht is en zwart begint te worden, heb er toen 1 gekocht en gegeten maar had helemaal geen smaak meer, ze zei dat als die pas net zacht begint te worden dat die nog niet rijp is, is dat zo? En kan dat kwaad?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2036 Gepost op: 08 september 2008, 18:21:04 »
Getsie, als die helemaal zacht ie en zwart begint te worden dan komen er draden in en is het echt niet lekker meer.
Als je erin kunt drukken en het makkelijk kan prakken, dan is ie goed.

Offline Muis

  • *****
  • 1.242
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2037 Gepost op: 08 september 2008, 18:29:26 »
Getsie, als die helemaal zacht ie en zwart begint te worden dan komen er draden in en is het echt niet lekker meer.
Als je erin kunt drukken en het makkelijk kan prakken, dan is ie goed.

Draden zaten er niet in gelukkig, was wel best zacht, ik eet die altijd als die nog niet echt te prakken is maar wel een beetje zacht begint te worden, maar ik snij er meestal blokjes van zowiezo, en dan door de salade, of ik maak er plakjes van en dan op de boterham.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2038 Gepost op: 08 september 2008, 20:44:25 »
Dan is 'ie wel lekkerder als je hem nog even laat liggen (ja, die dingen worden (bijna) altijd onrijp verkocht.)
This is between me and the vegetable!

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re: Kookvragen
« Reactie #2039 Gepost op: 09 september 2008, 11:44:48 »
ik vind hem persoonlijk het lekkerst als iet nog nét niet zwart ziet. er komt dan een raar smaakje aan, maar mss is dat mijn verbeelding.
maar om echt het juiste moment (goed prakbaar en toch nog niet zwart) te vinden is dan weer wat moeilijker...