Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2000 Gepost op: 28 augustus 2008, 23:49:32 »
Volgende vraag: wat zit er dan nou in zelfrijzend bakmeel? Alleen natriumbicarbonaat of ook wijnsteenzuur?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2001 Gepost op: 28 augustus 2008, 23:54:48 »
Bakpoeder = baking powder is een mengsel van baking soda en cream of tartar.
Baksoda = baking soda = dubbelkoolzure soda.

Baksoda geeft een basische oplossing, als je er teveel van gebruikt wordt je gebak vies. Bakpoeder heeft dat niet, doordat de cream of tartar (ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet en of het uberhaupt los te koop is hier, in Engeland wel) zurig oplost bakpoeder dus een neutrale oplossing geeft.

Maar waar kwam je nou precies niet uit? Wat staat er in je kast?
Niks op dit moment, maar ik ga morgen boodschappen doen, en ik kom er maar niet uit of het Nederlandse bakpoeder hetzelfde was als baking powder, of iets anders, en of ik er dan echt baking soda bij moest gooien of niet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2002 Gepost op: 29 augustus 2008, 02:19:19 »
ik kom er maar niet uit of het Nederlandse bakpoeder hetzelfde was als baking powder

Ja.

Volgende vraag: wat zit er dan nou in zelfrijzend bakmeel? Alleen natriumbicarbonaat of ook wijnsteenzuur?

Bakpoeder. En dat is dus maar goed ook, want met sommige dingen reageert baksoda raar. Frambozenmuffins met een overschot aan baksoda worden blauwig en gaan ook raar zepig smaken.
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2003 Gepost op: 29 augustus 2008, 10:05:21 »
Hoeveel baksoda is teveel?

Als ik per ongeluk driekwart theelepel in mijn cupcakedeeg doe ipv een halve, worden ze daar al eng van, of is het eerder als je ik er drie theelepels ingooi ipv een halve?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Kiwi

Re: Kookvragen
« Reactie #2004 Gepost op: 29 augustus 2008, 10:07:50 »
Ik gok altijd hoeveel een halve theelepel ongeveer is (dus het zou net zo goed wel eens driekwart of zelfs een hele theelepel kunnen zijn) en ik heb nog nooit gemerkt dat er iets niet goed zou zijn aan mijn cupcakes.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #2005 Gepost op: 29 augustus 2008, 11:03:45 »
Bij mij is het alleen wel eens misgegaan met frambozen en/of ander zurig fruit.
Maar misschien moet ik er eens een experiment aan wagen ;)

Edit: Harold McGee zegt het volgende: Natriumbicarbonaat kan het enige toegevoegde rijsmiddel zijn als het deeg of beslag zuren bevat die ermee kunnen reageren. [] Als vuistregel geldt: 2 gram zuiveringszout wordt geneutraliseerd door 2,4 deciliter gefermenteerde melk of 1 theelepel citroensap og azijn 5 gram wijnsteenzuur.

Het gaat dus goed, zolang er genoeg zurigheid bij is. (En met mijn muffins ging het waarschijnlijk mis omdat er in het beslag niets zuurs zat, in de frambozen wel en dat blauw reageerde en er tot overmaat van ramp niet genoeg zuur inzat om zepigheid tegen te gaan.)
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2008, 11:10:51 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2006 Gepost op: 29 augustus 2008, 11:10:08 »
Oh, ik had geen fruitplannen, dat scheelt weer. Niet in de cupcakes iig.

Ik wilde wel twee halve van deze maken (ik :heart: de kleine springvormpjes van de HEMA), maar dan eentje met sinaasappel en basilicum, en de andere met limoen en de sojamelk vervangen door kokosmelk. Zou je de kokos dan al goed proeven, of zal ik er nog wat kokosschaafsel doorheen doen?
Nouja, als ik kokosschaafsel koop, kan ik zelf wel beslissen als het warme mengsel niet kokosachtig genoeg is.
Ik denk dat ik wel onder ze allebei een bastognekoekjesbodem doe, vond ik een geniaal idee van Kiwi. (En kokoskoekjes zijn meestal vies, dus die wil je niet in je lekkere taartje doen.)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2007 Gepost op: 29 augustus 2008, 15:28:22 »
Ow, kijk anders ook even in mn AH-kookschrift. Daar staat een recept voor kruidkoek op basis van karnemelk. De koeienkarnemelk kan je vast vervangen voor geitenkarnemelk.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2008 Gepost op: 30 augustus 2008, 18:00:51 »
Ik heb nog tortillas van gisteren staan, en heb vandaag een avocado gekocht. Nu wil ik er dus guacamole erbij eten. Ik heb al zitten googlelen voor receptjes, maar ze zeggen dat er een tomaat in moet. En mayonaise of sour cream. Ik hou niet zo van rauwe tomaat, en ik vind een avocado van zichzelf al boterig genoeg smaken. Ik heb trouwens ook geen verse koriander in huis; alleen een half bosje in de vriezer, maar wel verse platte peterselie.

Ik dacht mijn guacamole als volgt te maken:
- avocado pellen en pletten (met vork of staafmixer)
- teen knoflook uit de perser erbij
- theelepel sambal
- fijngehakte lente-ui erbij
- eventueel handje gehakte platte peterselie
- als het te massief of te sterk van smaak is, een beetje water of azijn erbij

Klinkt het wel lekker?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #2009 Gepost op: 30 augustus 2008, 18:25:35 »
Volstrekt acceptabel. Citroen- of limoensap zou beter zijn dan azijn. Room en tomaat is voor Amerikanen.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2010 Gepost op: 30 augustus 2008, 18:30:17 »
Ik heb ook citroenen gehaald, dus dat gaat helemaal goedkomen dan  :)
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #2011 Gepost op: 30 augustus 2008, 23:48:57 »
Ik doe tabasco en iets uiïgs ipv sambal. (Dus avacado, sjalotje/rode ui/ander restje ui, knoflook, tabasco en een scheut limoensap).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2012 Gepost op: 31 augustus 2008, 17:44:29 »
Ik maakte gisteren broodpudding en vroeg me af of iemand al ooit hartige broodpudding gemaakt heeft en wat ik erin zou kunnen doen?

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re: Kookvragen
« Reactie #2013 Gepost op: 31 augustus 2008, 18:57:09 »
Ik heb nog tortillas van gisteren staan, en heb vandaag een avocado gekocht. Nu wil ik er dus guacamole erbij eten. Ik heb al zitten googlelen voor receptjes, maar ze zeggen dat er een tomaat in moet. En mayonaise of sour cream. Ik hou niet zo van rauwe tomaat, en ik vind een avocado van zichzelf al boterig genoeg smaken. Ik heb trouwens ook geen verse koriander in huis; alleen een half bosje in de vriezer, maar wel verse platte peterselie.

Ik dacht mijn guacamole als volgt te maken:
- avocado pellen en pletten (met vork of staafmixer)
- teen knoflook uit de perser erbij
- theelepel sambal
- fijngehakte lente-ui erbij
- eventueel handje gehakte platte peterselie
- als het te massief of te sterk van smaak is, een beetje water of azijn erbij

Klinkt het wel lekker?

Ik doe er wel eens een drup jalapenopepersaus bij, maar ik houd het meestal fris; avocado, citroensap, kleeeein beetje verse knoflook. De gepimpte versie bevat dan een fijngesneden tomaatje (zonder pulp) en een lik room.

Sambal lijkt me minder lekker, evenals bosui en peterselie.
Was het wat?
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2008, 18:57:42 door Annemieke »

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2014 Gepost op: 31 augustus 2008, 23:56:32 »
Ik maakte gisteren broodpudding en vroeg me af of iemand al ooit hartige broodpudding gemaakt heeft en wat ik erin zou kunnen doen?

Dat wil ik allemaal ook wel weten! Bij voorkeur van een negengranenbroodpudding.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2015 Gepost op: 01 september 2008, 00:40:34 »
Ik maakte gisteren broodpudding en vroeg me af of iemand al ooit hartige broodpudding gemaakt heeft en wat ik erin zou kunnen doen?

Dat wil ik allemaal ook wel weten! Bij voorkeur van een negengranenbroodpudding.

Niet gehad, heb hier wel een recept voor tomaten-brood en boter pudding, even snel vertaald:

50 gram boter en 15 ml rode pesto mengen. Smeer het op 1 kant van 1 in plakken gesneden kruidig focaccia brood.
In een ovenschaal, leg het brood, mozzarella (150 g) en tomaten (2 grote rijpe) in plakjes afgewisseld naast elkaar, zodat ze elkaar een beetje overlappen.
Mix de 300 ml melk, 3 grote eieren en de oregano, breng op smaak met zout en peper en giet het over het brood-mozza-tomatenspul in de ovenschaal. Laat het staan voor 5 min.
Strooi er 50 gram geraspte kaas over en bak de pudding in 40 minuten op 180C in een voorverwarmde oven.
Serveer meteen.

Offline Djooiss

  • *****
  • 1.843
Re: Kookvragen
« Reactie #2016 Gepost op: 01 september 2008, 08:33:17 »
Ik heb nog tortillas van gisteren staan, en heb vandaag een avocado gekocht. Nu wil ik er dus guacamole erbij eten. Ik heb al zitten googlelen voor receptjes, maar ze zeggen dat er een tomaat in moet. En mayonaise of sour cream. Ik hou niet zo van rauwe tomaat, en ik vind een avocado van zichzelf al boterig genoeg smaken. Ik heb trouwens ook geen verse koriander in huis; alleen een half bosje in de vriezer, maar wel verse platte peterselie.

Ik dacht mijn guacamole als volgt te maken:
- avocado pellen en pletten (met vork of staafmixer)
- teen knoflook uit de perser erbij
- theelepel sambal
- fijngehakte lente-ui erbij
- eventueel handje gehakte platte peterselie
- als het te massief of te sterk van smaak is, een beetje water of azijn erbij

Klinkt het wel lekker?

Ik doe er wel eens een drup jalapenopepersaus bij, maar ik houd het meestal fris; avocado, citroensap, kleeeein beetje verse knoflook. De gepimpte versie bevat dan een fijngesneden tomaatje (zonder pulp) en een lik room.

Sambal lijkt me minder lekker, evenals bosui en peterselie.
Was het wat?

Mijn versie is bijna gelijk aan die van Annemieke, al wil ik er in een gepimpte versie soms heel fijn gesnipperde bosui in doen, een beetje fijngesnipperde rode peper en kilometers fijngesneden koriander ( doe ik er eigenlijk standaard in)
Life isnīt about waiting for the storm to pass..
itīs about getting out there and dancing in the rain

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2017 Gepost op: 01 september 2008, 13:34:42 »
Ik maakte gisteren broodpudding en vroeg me af of iemand al ooit hartige broodpudding gemaakt heeft en wat ik erin zou kunnen doen?

Dat wil ik allemaal ook wel weten! Bij voorkeur van een negengranenbroodpudding.

Niet gehad, heb hier wel een recept voor tomaten-brood en boter pudding, even snel vertaald:

50 gram boter en 15 ml rode pesto mengen. Smeer het op 1 kant van 1 in plakken gesneden kruidig focaccia brood.
In een ovenschaal, leg het brood, mozzarella (150 g) en tomaten (2 grote rijpe) in plakjes afgewisseld naast elkaar, zodat ze elkaar een beetje overlappen.
Mix de 300 ml melk, 3 grote eieren en de oregano, breng op smaak met zout en peper en giet het over het brood-mozza-tomatenspul in de ovenschaal. Laat het staan voor 5 min.
Strooi er 50 gram geraspte kaas over en bak de pudding in 40 minuten op 180C in een voorverwarmde oven.
Serveer meteen.
:kwijl: , kan niet anders dan superlekker zijn... Ik ga het gauw eens proberen.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #2018 Gepost op: 01 september 2008, 15:50:11 »
Ik heb nog tortillas van gisteren staan, en heb vandaag een avocado gekocht. Nu wil ik er dus guacamole erbij eten. Ik heb al zitten googlelen voor receptjes, maar ze zeggen dat er een tomaat in moet. En mayonaise of sour cream. Ik hou niet zo van rauwe tomaat, en ik vind een avocado van zichzelf al boterig genoeg smaken. Ik heb trouwens ook geen verse koriander in huis; alleen een half bosje in de vriezer, maar wel verse platte peterselie.

Ik dacht mijn guacamole als volgt te maken:
- avocado pellen en pletten (met vork of staafmixer)
- teen knoflook uit de perser erbij
- theelepel sambal
- fijngehakte lente-ui erbij
- eventueel handje gehakte platte peterselie
- als het te massief of te sterk van smaak is, een beetje water of azijn erbij

Klinkt het wel lekker?

Ik doe er wel eens een drup jalapenopepersaus bij, maar ik houd het meestal fris; avocado, citroensap, kleeeein beetje verse knoflook. De gepimpte versie bevat dan een fijngesneden tomaatje (zonder pulp) en een lik room.

Sambal lijkt me minder lekker, evenals bosui en peterselie.
Was het wat?

Mijn versie is bijna gelijk aan die van Annemieke, al wil ik er in een gepimpte versie soms heel fijn gesnipperde bosui in doen, een beetje fijngesnipperde rode peper en kilometers fijngesneden koriander ( doe ik er eigenlijk standaard in)

Bij gebrek aan jalapenopepers heb ik dus 1 afgestreken theelepel sambal oelek gebruikt. En ipv water/azijn het sap van een halve citroen. Half handje gehakte platte peterselie (volgens mij heb ik toch echt peterselie gekocht, en geen koriander), 1 fijngehakte lente-ui, 1 teentje knoflook en een snufje zout. Avocado goed prakken met een vork en dan de overige dingen erdoor roeren.
Ik vond hem wel lekker.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #2019 Gepost op: 01 september 2008, 15:52:14 »
Ik had een mengelmoes gemaakt van avocado, pompoen, auberginesmeerspul en ui bij gebrek aan meer in huis. Smaakt ook aardig.