Vegatopia Forum

Kookvragen

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #200 Gepost op: 22 december 2005, 11:21:44 »
met kerst willen we een toetje met eiwit

1 ben ik een muts als ik dan salmonella vrees?
2 je kon toch ergens pakjes veilig eiwit kopen?
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #201 Gepost op: 22 december 2005, 11:26:11 »
Bij de natuurwinkel kun je (naar het schijnt, ik heb geen praktijkervaring) eivervanger No-egg (ofzo) kopen. Ik ga ervanuit dat het gelijk No-salmonella is ook.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re: Kookvragen
« Reactie #202 Gepost op: 22 december 2005, 11:30:06 »
ah heeft soms pakjes eiwit en eigeel en ik dacht dat ze het in pakjes hadden gestopt omdat je er dan wat mee kon doen waardoor er geen salmonella meer in zit
« Laatst bewerkt op: 22 december 2005, 11:30:27 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Kim

  • ***
  • 114
Re: Kookvragen
« Reactie #203 Gepost op: 22 december 2005, 12:51:21 »
Ja, dat is gepasteuriseerd dus dan kun je het veilig rauw gebruiken.

Offline Laurita_27

  • ****
  • 979
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #204 Gepost op: 22 december 2005, 17:02:33 »
Ik moet voor een receptje (sjalotten tarte-tatin) eerst de sjalotten stoven en en er dan drie eetlepels port bij doen. Ik heb geen port en breek liever geen fles rode wijn open. Iemand een idee waar ik het mee kan vervangen?

Balsamico azijn werkt ook goed.
"It’s how you see the world
How many times can you see
You can’t believe what you learn" (by Coldplay)

Offline Sanja

  • Forumkenner 2005
  • *****
  • 2.541
Re: Kookvragen
« Reactie #205 Gepost op: 22 december 2005, 19:54:52 »
Dat is een heel goed idee!

(Niet dat de andere ideeën dat niet waren trouwens.  :P)
If you were a river in the mountains tall,
The rumble of your water would be my call

Neva

Re: Kookvragen
« Reactie #206 Gepost op: 22 december 2005, 22:12:19 »
Ik heb zojuist een broodbakmachine gekocht (hiephoihiephoi!) maar er staan in het boekje alleen maar 'ingewikkelde' recepten met losse gist etc. Kan ik in plaats van al die losse ingredienten ook gewoon een kant en klare mix erin gooien? Dat staat namelijk niet in het boekje genoemd. Ik neem aan dat ik dan gewoon de aanwijzingen op de verpakking van de mix moet volgen?


Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #207 Gepost op: 22 december 2005, 22:21:05 »
Tuurlijk!

Over het algemeen gooi je 300 ml lauwwarm water bij een pak mix (van 500 gr) en wat boter of olie. Maar dat staat idd allemaal op de verpakking.


Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #208 Gepost op: 22 december 2005, 22:34:37 »
Ik wil bij wijze van kersttoetje een hele machtige en makkelijke chocoladetaart maken (een bodem van bastognekoekjeskruimels en boter en daarom gelijke delen geklopte slagroom en gesmolten hele pure chocolade en dat dan in de koelkast opgesteven) en omdat dat zo machtig is, wordt het maar een klein puntje en er moet dus nog iets bij. Iets fruitachtigs denk ik.

Iemand enig idee?
This is between me and the vegetable!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #209 Gepost op: 22 december 2005, 23:01:04 »
Ik moet voor een receptje (sjalotten tarte-tatin) eerst de sjalotten stoven en en er dan drie eetlepels port bij doen. Ik heb geen port en breek liever geen fles rode wijn open. Iemand een idee waar ik het mee kan vervangen?

Niets doen: gewoon de boel lang stoven, ze carameliseren door de suiker in de sjalotten vanzelf mooi. Je kan trouwens ook een klein flesje wijn komen en de rest in een ijsblokjeshouder invriezen, voor volgende recepten waarbij een beetje wijn nodig is.
,,,,فلافل

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #210 Gepost op: 22 december 2005, 23:06:29 »
Ik wil bij wijze van kersttoetje een hele machtige en makkelijke chocoladetaart maken (een bodem van bastognekoekjeskruimels en boter en daarom gelijke delen geklopte slagroom en gesmolten hele pure chocolade en dat dan in de koelkast opgesteven) en omdat dat zo machtig is, wordt het maar een klein puntje en er moet dus nog iets bij. Iets fruitachtigs denk ik.

Iemand enig idee?

Iets met sinaasappel is heel lekker bij chocotaart.
Je hebt geen ijsmachine? Ik heb daar vorig jaar mandarijnenijs ingemaakt en die bij chocotaart geserveerd. Sinaasappelijs bij een ijsboer halen kan natuurlijk ook als je die in de buurt hebt.
Plakjes sinaasappel kan ook, is wat saai maar wel heel erg lekker. Iets drankerigs of siroperigs over de sinaasappel zou ik zelf te zoet vinden.
Yoghurt ijs zou ook kunnen.
Of iets met dievries frambozen maar dat wordt wel erg zoet.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2005, 23:07:46 door Selly »
,,,,فلافل

Offline bambi

  • ******
  • 5.560
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #211 Gepost op: 22 december 2005, 23:30:41 »
Citaat
Je kan trouwens ook een klein flesje wijn komen en de rest in een ijsblokjeshouder invriezen, voor volgende recepten waarbij een beetje wijn nodig is.

werkte dat bij jou?
ooit, toen wij nog melige pubers waren, hebben wij bier-ijsblokjes gemaakt. Na een paar uur bleek het enorm smerig en het smaakte naar oud bier...
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Aiko

Re: Kookvragen
« Reactie #212 Gepost op: 22 december 2005, 23:34:23 »
De yoghurtijsjes die ik vroeger eens probeerde te maken waren ook totaal onverwacht niet lekker.

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re: Kookvragen
« Reactie #213 Gepost op: 22 december 2005, 23:35:11 »
Na een paar uur bleek het enorm smerig en het smaakte naar oud bier...
Wat wil je, er zit geen koolzuurgas meer in dan. Dan heb je ook dood bier. Ik zou ingevroren wijn ook niet gebruiken om op tafel te zetten, maar in gerechten verwerken kan wel.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re: Kookvragen
« Reactie #214 Gepost op: 22 december 2005, 23:35:58 »
Citaat
Je kan trouwens ook een klein flesje wijn komen en de rest in een ijsblokjeshouder invriezen, voor volgende recepten waarbij een beetje wijn nodig is.

werkte dat bij jou?
ooit, toen wij nog melige pubers waren, hebben wij bier-ijsblokjes gemaakt. Na een paar uur bleek het enorm smerig en het smaakte naar oud bier...

Met bier lijkt het me ook niet werken vanwege koolzuur ofzo. Met wijn werkt wel hoor... maar ik drink wijn gewoon op, dus ik doe het nooit, maar heb het ooit uitgeprobeerd en toen was het okee.
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #215 Gepost op: 23 december 2005, 22:31:46 »
Ik wil bij wijze van kersttoetje een hele machtige en makkelijke chocoladetaart maken (een bodem van bastognekoekjeskruimels en boter en daarom gelijke delen geklopte slagroom en gesmolten hele pure chocolade en dat dan in de koelkast opgesteven) en omdat dat zo machtig is, wordt het maar een klein puntje en er moet dus nog iets bij. Iets fruitachtigs denk ik.

Iemand enig idee?

Iets met sinaasappel is heel lekker bij chocotaart.
Je hebt geen ijsmachine? Ik heb daar vorig jaar mandarijnenijs ingemaakt en die bij chocotaart geserveerd. Sinaasappelijs bij een ijsboer halen kan natuurlijk ook als je die in de buurt hebt.
Plakjes sinaasappel kan ook, is wat saai maar wel heel erg lekker. Iets drankerigs of siroperigs over de sinaasappel zou ik zelf te zoet vinden.
Yoghurt ijs zou ook kunnen.
Of iets met dievries frambozen maar dat wordt wel erg zoet.

Ik had inmiddels ook al aan sinaasappel gedacht, en ik denk juist wel aan iets drank/siroperigs (niet te "sauzig", meer flink glanzende sinaasappelpartjes) want die taart is niet zo heel zoet...

Je kan trouwens ook een klein flesje wijn komen en de rest in een ijsblokjeshouder invriezen, voor volgende recepten waarbij een beetje wijn nodig is.
werkte dat bij jou?

Bij mij werkt het. Ik heb het ook een keer in zo'n ijsblokzakje gedaan, maar daar kreeg ik de boel nauwelijks uit. (Heeft wijn een lagere bevriestemperatuur dan water? Ik kreeg onwijs pijnlijke vingers van het eruit peuteren...)
In een bakje kan ook, het wordt niet heel vast, blijft schilferig, dus je kunt er gewoon een paar lepels uitscheppen.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2005, 11:25:16 door Maartje! »
This is between me and the vegetable!

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re: Kookvragen
« Reactie #216 Gepost op: 29 december 2005, 11:26:10 »
Hoe lang kun je zelfgemaakte marmelade bewaren? En heeft iemand nog andere leuke ideeën voor met marmelade dan op brood smeren? (L heeft gisteren vier potten gemaakt...)
This is between me and the vegetable!

Offline linz

  • ***
  • 225
Re: Kookvragen
« Reactie #217 Gepost op: 30 december 2005, 22:45:10 »
En heeft iemand nog andere leuke ideeën voor met marmelade dan op brood smeren? (L heeft gisteren vier potten gemaakt...)

De combinatie chocoladecake en marmelade werkt altijd goed!
Of met scones en clotted cream, lekker english.
Op hartig gebied denk ik dat het met scherpe kaas wel lekker kan zijn, maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd...
Stiekem toch een banaan!

Offline Superguppie

  • ***
  • 322
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kookvragen
« Reactie #218 Gepost op: 01 januari 2006, 11:55:49 »
In een appeltaart of andere taart verwerken?
Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit

Offline Sven

  • *****
  • 3.907
  • Geslacht: Man
Re: Kookvragen
« Reactie #219 Gepost op: 01 januari 2006, 13:31:11 »
Marmelade kan ook in een aantal hartige schotels waar je normaal bv stroop of honing in zou gebruiken.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.