Was gister nog even gaan tokoshoppen in Hilversum.
Toko Ono is de spicy supermarkt en heeft een leuk assortiment. Naast veel Aziatisch ook een aantal spotgoedkope Italiaanse dingen (De Cecco, etc).
Daar had ik de peperbesjes al eens zien liggen.
Nu ben ik al jaren weg van een bepaald gerecht bij een lokale afhaalChinees hier in 't Gooi en ik krijg dat sausje potverdorie niet nagemaakt. Kwam in die zoektocht wel Szechuanpeper op het spoor en ik denk dat ze een bepaald type pepertje gebruiken, wat ik eerst ook niet kende. Daarnaast probeer ik er een veggie versie van te maken.
Gerechtnaam googlen levert weinig op, dus ik wilde eens proberen of ze dit bedoelde met de verse peper. Nu heb ik deze verse peper, maar weet niet zo goed wat ik er mee moet. In de Thaise keuken worden ze kennelijk alleen op het einde toegevoegd aan curries zonder cocosmelk. Dat wordt dus experimenteren...
De tumicuni lag naast de laos en turmericwortel en heb ik per ongeluk meegenomen. In combi met de andere ingekochte waar, ga ik voor een Thais soepje en een gerecht van gebakken tofu met lenteuitjes en cashewnoten in oestersaus. Die laatste vereist Thai Chocolate's, een lang gedroogd soort rode peper die ik ook in Amsterdam nog niet heb gezien. Wel zag ik in de toko een knoflookvariant die ik niet kende en dat blijkt Thaise te zijn, dus wie weet kom ik weer een stapje dichterbij het namaken van het origineel.
De andere toko is Roerade, waar ik ineens tegen ancho's, pasilla's, Koreaanse rode peper en nog iets Mexicaans aanliep. Ze verkopen ook andere niet zo goed verkrijgbare dingen als aluin, tonkabonen en rommelkruid. En chococantuccini's van Corsini voor de goedkoopste prijs die ik ooit ben tegen gekomen in NL
Beide zijn op steenworpafstand van het station in Hilversum, dus goed bereikbaar. Aanraders!