Ik heb de aardappelgratin uit het kerstarchief gemaakt (nummer 1, met slagroom) en hij was érg lekker, maar niet heel erg mooi presentabel: het waren losse aardappelplakjes in roomsaus, niet iets dat ik mooi in stukjes zou kunnen snijden.
Wat ging er mis (of: wat moet ik doen om hem steviger te krijgen)? Met minder vocht ben ik bang dat het niet gaar meer wordt, maar had ik de aardappelen massiever moeten stapelen (als je ze in een soort kransjes neerlegt hou je er veel ruimte tussen), ze dunner moeten snijden (ze waren nu 1 à 2 mm) of heeft iemand nog andere tips?
Ik denk dat de aardappels nog iets dikker kunnen wel, 1 mm lijkt me te dun, dan zijn ze te vlug gaar en is het geheel nog te vochtig. Was de room wel helemaal dik, dwz er was helemaal geen vocht meer? Of heb je hem direct toen de aardappels gaar waren er uit gehaald maar was het geheel nog vochtig? In dat geval: langer in de oven laten en dus dikkere aardappel plakken. Of moest je em eruit halen omdat de bovenkant bruin was, terwijl de onderkant nog vochtig was. ALs het laatste het geval was: alu-folie gebruiken.
Ik heb het gratinrecept met slagroom toenertijd geschreven en ik maak het ook wel af en toe, ik krijg het op zich er wel redelijk mooi uit (ja okee, het is geen stevige aardappeltaart a-la aardappelomelet ofzo, maar uit elkaar lazeren doet het ook niet echt).
Wat ook nog kan: individuele ovenschoteltjes.
Of je kan ei toevoegen maar dat komt de smaak niet ten goede vind ik zelf.