Het is niet echt een kookvraag maar wel een vraag die met koken te maken heeft dus ik plaats hem toch maar hier.
Hoe moet je precies een mes slijpen? Ik heb een slijpsteen gekocht bij de toko en als gebruiksaanwijzing staat alleen dat je de steen nat moet maken omdat het dan beter werkt. Ik weet nog steeds niet welke beweging ik precies moet maken, en hoe lang ik dat moet doen?
Slijpen op een slijpsteen
geschikt voor: Messen met rechte snede (niet convex), lichte tot zware slijtage en kleine beschadigingen
Moeilijkheidsgraad: Hoog (oefening baart kunst)
De korrel van slijpstenen loopt uiteen van zeer grof tot ultra fijn. Gebruik geen stenen uit de koopjesbak van de bouwmarkt. Deze zijn meestal veel te grof en van slechte kwaliteit.
Met grovere stenen kun je beschadigingen wegwerken en een compleet nieuwe snede aanbrengen. Ook is het mogelijk om messen uit te dunnen.
Afhankelijk van het type steen moet hij met water, olie, of droog gebruikt worden.
De beweging is net als bij een slijpstaaf een snijdende beweging. Meestal wordt voor een sneller resultaat een ronddraaiende beweging gebruikt. Als je met een grove steen begint, eindig dan altijd met een fijne steen.
Het slijpen van een mes op een slijpsteen is aanzienlijk moeilijker dan slijpen op een slijpstaaf. Het vergt oefening, dus begin nooit op je dure messenset. Oefen eerst op wat oude messen tot je het slijpen goed beheerst.
Er zijn hulpstukjes te koop die je achter op je mes zet om de juiste hoek te handhaven. Deze zijn wellicht handig voor beginners, maar ze zijn niet echt nodig.
Een handige truc om doe hoe constant te houden is wat spanning op te spieren te zetten. Kantel met de hand die het handvat vasthoudt het mes iets naar voren, en houdt met de vingers van je andere hand tegen. Hierdoor krijg je betere controle over je beweging en de druk op de steen.
(van knivesandtools.com)